Begrip

• jan

Hallo jolanda

Ik vind het heel rot dat je er twee tegelijk in het ziekenhuis hebt leggen.

Dat mensen op het laatste moment vragen hoe het gaat dat heb ik ook mee gemaakt.

Ze vertelde mij dat dit komt omdat die mensen dan eigenlijk angst hebben om er over te praten.

Ik ben het ook helemaal met je eens dat dit zielige mensen zijn maar ja wat kan je er aan doen?? niets.

En hans kan zich daar wel kwaad over maken maar daar schiet hij niks mee op.

Straks krijgt hij het mischien aan zijn hart als hij zich te kwaad maakt en heeft hij dan wat?

Ja sommige mensen zijn heel brutaal.

Die weten ook niet wat het kost als er iemand in het ziekenhuis ligt.

En ze denken dat je dan geld overhoud terwijl je eigenlijk geld tekort komt.

• jan

Ik was nog niet klaar maar ik raakte de verkeerde toets aan.

Dat ze het over haar ex heeft dat vind ik een beetje dubbelzinnig.

Aan de ene kant zeg ik van “dat kan ze niet maken.”

Maar aan de andere kant zeg ik “omdat iemand ziek is mag er nog wel verteld worden wat er buiten allemaal gebeurt”

Ik begrijp uit je woorden dat je heel kwaad op haar bent maar daar schiet je niks mee op.

Ik weet dat het moeilijk is maar eigenlijk moet je je er niks van aan trekken.

Er zullen altijd mensen zijn die zich belangrijker voelen dan een ander.

Groetjes

jan

• jan

howdy Cheyenne

gaat het goed aan die kant je bent zo stil de laatste tijd.

Ik hoop gauw weer wat van he te horen.

Laat je niet klein krijgen meid.

groetjes

jan

• sandra (zusje van jolanda)

ja en zoals koos altijd zegd een dag niet gelachen is een dag niet geleefd groetjes sandra

• peet

Hallo ik heb jullie verhaal gevolgd en vindt het gewoon te zot dat er mensen alleen gelaten worden met hun gevoelens, niet alleen de zieken maar ook degene er om heen…ik dacht altijd dat we hier in een land woonden waarin we elkaar helpen maar steeds vaker blijkt wel dat het helemaal niet zo is.

In ieder geval wil ik jullie heel veel sterkte wensen de komende tijd ik laat mijn email achter dus als er een keer iemand behoefte heeft om te mailen is dat mogelijk, wil niet zeggen dat ik er wat aan veranderen kan maar kan soms wel even prettig zijn als je weet dat je ergens op terug kan vallen…

• jolanda

hallo peet ik vind het erg lief van je hoor dat je zo regeert deden dat maar meer mensen vooral wat je denkt van wat je vrienden zijn of familie

groetjes jolanda

• Jan Willem

Dag iedereen,

Met groeiende verbazing zit ik deze discussie te lezen. Iedereen lijkt het met elkaar eens te zijn dat je als kanker patient door velen in de steek gelaten wordt.

Ik heb een compleet tegenovergestelde ervaring. Een paar jaar geleden kreeg ik te horen dat ik kanker had. Op het moment dat ik deze constatering “wereldkundig” maakte, werd ik overspoeld door kaartjes, telefoontjes, bezoeken. Het leek wel of alle mensen die ik ooit eens ontmoet had, en waarvan sommigen al bijna weer uit het oog verloren, het nodig vonden om me te steunen. Als klap op de vuurpijl ben ik vlak na de diagnose ook nog eens naar het buitenland vertrokken, wat het voor de vrienden niet makkelijker maakte. Maar ook dat leek niemand in de weg te staan, ze bleven bellen en velen kwamen zelfs langs om me, tijdens de behandeling, te steunen.

Door deze ervaring had ik dus altijd het idee dat je niet in de steek gelaten wordt. Vandaar mijn verbazing nu ik van bijna iedereen lees dat zij dat anders ervaren.

Zou het niet kunnen zijn dat mensen het -in de steek laten- ervaren omdat je verwacht dat vrienden en kennissen je in de steek zullen laten. En dat je door deze verwachting zo'n houding gaat aannemen, dat mensen je verwachting gaan beantwoorden.

M.a.w. je geeft een signaal af naar de buitenwereld van “jullie zullen me nu wel in de steek gaan laten” en door dit afgegeven signaal, laat men je dan ook daadwerkelijk in de steek.

Als je zelf contact blijft opnemen met vrienden en kennissen (dmv telefoon, email, en -indien mogelijk- bezoek) en gewoon lekker open over je ziekte, maar ook andere zaken, blijft praten, zullen ze dan ook wegblijven? Of ben ik zo'n uitzondering, dat ik bijna de enige ben met vrienden en kennissen, die wel contact blijven houden? Ik kan me het haast niet voorstellen!

Ik wens iedereen heel veel sterkte en postieve gedachten toe,

Jan Willem

• sandra (zusje van jolanda)

ik ben heel blij met je bericht echt waar dat jij andere ervaringen hebt,maar het is bij mij toch echt zo,veel vrienden die ik vaak uit een benarde positie heb gehaald laten het nu afweten, ook vaak krijg ik dan te horen ach wat wil je toch je vader is al 72 jaar dus met andere woorden hij heeft het gehad , en daar kan ik me vooral over opwinden leeftijd maakt immers helemaal niets uit we willen allemaal leven. Het zijn mensen die als ze het zelf moeilijk hebben je weten te vinden,maar nu ik zelf heel veel steun nodig heb zie en hoor je ze niet ,en ja ik heb veel gemaild en gebeld,maar reacties ? weinig.ik heb zelf een club op de pc en die mensen reageren wel zij steunen me in deze moeilijke tijd, misschien zijn mijn vrienden wel helemaal geen vrienden.gelukkig heb jij deze ervaring niet ik wens je een prettige kerst en dank je voor het bericht groetjes sandra

• koos

Eindelijk iemand die het met me eens is, gelukkig heb ik dezelfde ervaring.

Eigenlijk ken ik niemand die negatief heeft gereageerd, iedereen is bezorgt en heeft alle begrip voor de situatie( gelukkig)

Heel fijne dagen gewenst.

Groeten Koos

• peet

Tijdens de terminale fase waar mij ma in verkeerde genoeg hulp van buitenaf…maar dat mijn pa het nu maar alleen moet redden en er nu bijna niemand meer is blijkt wel… keer op keer gebeurt het weer is het niet tijdens dan wel er na en het gebeurt nog vrij veel …heb ook wel positieve ervaringen gehoord maar ook veel negatief en dat laatste blijft wel knagen is toch helemaal niet nodig

we zijn er toch om elkaar te helpen…