Beste Judith en Judith,
Met belangstelling heb ik de afgelopen dagen deze discussie
gevolgd. Stilletjes had ik de hoop dat Judith, die vaak op deze
site vragen beantwoord met grote medische kennis en waarvoor
ongetwijfeld veel lezers haar dankbaar zijn, op het bericht van
de nieuwe Judith zou reageren.
Uitkomst, een regelrechte veldslag, reguliere en alternatieve
medische zorg staan als vanouds weer lijnrecht tegenover elkaar.
Sta mij toe een paar opmerkingen te maken.
De alternatieve Judith is vol van de vooruitgang die haar zus,
die opgegeven was door de reguliere artsen en nu goede resultaten heeft geboekt met de alternatieve zorg en wil dit begrijpelijk, vanuit haar standpunt gezien, meededelen aan zoveel mogelijk kankerpatienten.
Ook Judith's zus heeft in eerste instantie hulp gezocht bij de
reguliere medische wetenschap die tot haar teleurstelling niets voor haar kon doen. maw uitbehandeld.
Begrijpelijk (ik zeg niet verstandig) dat iemand die zoiets te horen krijgt alles gaat proberen om in leven te blijven en zijn heil zoekt in de alternatieve hoek.
We kennen allemaal de verhalen van uitbehandelde mensen
die in de alternatieve geneeskunst op wonderbaarlijke wijze zijn genezen. Ook de reguliere Judith zal moeten bekennen dat
zulke “witte raven” bestaan. Een enkele opgegeven patient die baat heeft bij een “wat voor vreemde behandeling” dan ook.
In de reguliere wetenschap is alles onderzocht, onderbouwd met
veel onderzoeken, alle medicijnen zijn voordat ze in productie
komen uitvoerig getest in jarenlange trials, alles wordt uitgevoerd door personen die hiervooor jaren hebben gestudeerd.
Als er dan ook resultaten worden geboekt is het vaak zo dat deze, in tegenstelling tot alternatief, voor een grote groep patienten werkzaam zijn, de echte doorbraken.
Vanuit hun standpunt is het dan ook weer begrijpelijk dat ze
zo fel reageren op berichten zoals van de alternatieve Judith.
Immers, iedere ……@!#$ kan zich uitgeven voor alternatieve genezer. (de goede niet te na gesproken want ook veel reguliere artsen zijn op de alternatieve toer gegaan).
En hier knelt nu juist de schoen. Bij de reguliere medische wetenschap gaat alles officieel, artsen zijn beedigd etc.
Bij de alternatieve is het ondoenlijk het kaf van het koren te scheiden, de goede moeten onder de slechte lijden, je hebt er
artsen maar helaas veel meer kwakzalvers. Mensen die misbruik maken van mensen in letterlijke “doodsangst”.
Hoe kom ik er toe dit te schrijven. In Augustus 2000 kreeg ook
mijn vrouw te horen "wij kunnen niets meer voor U doen, U heeft nog een paar maanden, U heeft een zeldzame soort kanker
GIST, chemo helpt niet" uitbehandeld.
Ook wij zochten het na dit bericht op de alternatieve toer, immers
voor je vrouw die op sterven ligt heb je alles over.
Weken zijn we onder behandeling geweest in een soortgelijke
praktijk als van de alternatieve Judith, het heeft me inderdaad
duizenden guldens gekost, het kon me niets schelen.
Ook hier de verhalen van "zoveel patienten die waren opgegeven
en na jaren nog steeds leefden", ze kwamen uit heel Europa.
Of het wat heeft geholpen? Ik zou het niet weten.
Na 6 weken werden we, door de “reguliere” wetenschap uitgenodigd om mee te doen aan een Phase 2 onderzoek van een experimenteel medicijn STI 571 (nu Glivec) Als 3de patient in Nederland kreeg mijn vrouw het middel toegediend.
Nu ruim 2,5 jaar later is zij nog steeds in leven, anders gezegd
het gaat fantastisch, niet alleen mijn vrouw maar 80% van de
patienten die met dit middel tegen GIST worden behandeld hebben er baat bij en zijn nog altijd in leven.
Weinig bijwerkingen, niet kaal, niet ziek, gewoon aan het werk.
Het middel helpt ook bij CML, een vorm van leukemie, ook hier de zelfde resultaten. Het middel geneest niet maar maakt je ziekte chronisch, hoelang? Voor ieder arts en patient een groot vraagteken, de toekomst zal het leren.
Verschil? Een enkeling heeft baat heeft bij“alternatief” tegenover
wereldwijd tienduizenden bij “regulier”.
Voor mij echter geen reden om het “alternatieve” te veroordelen,
integendeel, ik begrijp heel goed de reden om “alternatief” te gaan wanneer je regulier geen uitweg meer ziet.
Je zal tenslotte maar blijken “een witte raaf zijn”.
Maar pas alstublieft op voor de “kwakzalvers”, vraag desnoods
je reguliere arts naar het adres van een betrouwbare “alternatieve”.
Sorry voor het wat lange verhaal, als je het tot hier hebt gered
bedankt voor het lezen.
Ton