kanker?

• Anne

Aan het bloed is maar in een heel beperkt aantal gevallen te zien of iemand kanker heeft, dan moet er ook nog op bepaalde tumormarkers worden gezocht. Ik zou even rustig die MRI afwachten, die zal hopelijk meer duidelijkheid brengen.

Anne

• merel

op een mri scan is niet te zien of men botkanker heeft. dat gebeurd met een botscan. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze botkanker heeft omdat jezelf vertelde dat ze na een val meer klachten kreeg. Met botkanker is vooral de pijn s' nachts het ergste. En als men botkanker heeft blijft het niet alleen bij pijnklachten. In het bloed is het niet op te sporen al denken sommige van wel. Het is te hopen dat ze in de mri scan iets kunnen vinden en dat is dan vooral op neurologisch gebied. In iedergeval veel sterkte.

• sebrenda

Dus in je bloed kun je niet in zien of iemand kanker heeft. Ook niet als je een teveel aan leukocyten hebt Moet je dan meer onderzoeken hebben.Mijn bloed wijkt ook af en ze kunnen maar niks vinden .Moet binnenkort een ruggemergpunctie zouden ze daar meer uit kunen vinden denken jullie, gr

• VK

Mijn vader is 3x geopereerd aan darmkanker , en hij moet morgen bloed laten prikken in het ziekenhuis om te zien of de kanker terug is of niet !

• marielle

In principe kunnen ze bij de meeste kankersoorten aan het bloed ALLEEN niet zien of iemand kanker heeft.

Wel kan het bloed zo afwijken dat het een reden is om aan kanker te denken, maar er volgt haast altijd meer onderzoek. En eigenlijk als het bloed afwijkt, is dat ‘gewoon’ een reden om verder te zoeken en de oorzaak te vinden. Soms wordt ook nog wel afgewacht om te zien dat het niet vanzelf weer hersteld.

Verder is het zo dat als mensen het hebben over ‘bloedprikken’ dat je dan eigenlijk nog niets weet. Want alles hangt ook af waarop ze je bloed dan onderzoeken. Er zijn bepaalde kankersoorten die tumormarkers hebben die je in het bloed terug kan zien. Als ze daarop prikken en je hebt al die kankersoort gehad, kunnen ze volgen hoe het met je gaat. Ik weet niet of er weleens geprikt wordt op een tumormarker zonder dat je de kanker gehad hebt.

En ook als je kanker gehad hebt en je blijft onder controle, dan blijven ze je niet scannen etc (niet iedere controle tenminste, maar ook dat is verschillend per kankersoort) maar controleren ze je bloed op meerdere dingen die een aanleiding kunnen zijn tot de conclusie: de kanker is terug. Als het bloed dan echter afwijkt is dat verschrikkelijk eng, maar wil dat nog niet onmiddellijk zeggen dat de kanker ook daadwerkelijk terug is, maar er volgen dan wel meer onderzoeken om te zien wat er aan de hand is.

• moi

Hoi,Ik vindt het erg moeilijk om het zo te zeggen want ik heb het nog nooit hardopgezegt ik heb 2 kleine kindjes en heb sinds 4 jaar erg pijn in mijn heup nou ben ik naar mijn huisarts geweest en die zei dat ik moest afvallen en sporten ,ik ben namelijk zon 10 kilo te zwaar,nou zakt de pijn sinds 3 weken in mijn been,heel mijn been doet pijn van binnen maar kan het niet aanwijzen,het lijkt mijn bot wel,ik weet het niet mijn huisarts is erg ouderwets en hij ziet me weer aankomen met mijn pijntjes.

hopeloos