Symptomen darmkanker

• Keesje

Zou iemand mij de symptomen van darmkanker kunnen vertellen?

• merel

Onregelmatige stoelgang terwijl hij normaal geregeld was.

Veel slijm bij de ontlasting.

Dan vaste ontlasting dan weer diaree.

Bloed bij de ontlasting.

Buikpijn.

Veel aandrang.

Andere kleur ontlasting.

Maar al heeft u deze symptonen dat hoeft het nog geen darmkanker te zijn, er bestaan zoveel darmziektes waarbij deze symptonen ook bij voorkomen. Dus vertrouwd u het niet dan toch langs de huisarts, die u voor verder onderzoek kan doorsturen. Dit is de enige manier om zekerheid te krijgen.

• Keesje

Ik vraag dit voor een vriend van mij.

Hij is in 2 weken tijd 6 kilo afgevallen, heeft veel buikpijn, bloed bij zijn ontlasting en is erg moe. Hij is nu bij de huisarts geweest en aanstaande maandag moet hij naar de internist. Enig idee wat hij daar kan verwachten?

• merel

De internist gaat eerst de klachten bekijken en bespreken. Daar vanuit neemt hij denk ik verder stappen. Meestal wordt erbij een eerste afspraak nog niks gedaan, later zou hij als de internist het nodig vindt natuurlijk een darmonderzoek krijgen of echo van de buik, bloedprikken. Maar had uw vriend deze klachten al langer?

In ieder geval sucses en sterkte maandag.

• Keesje

Hij heeft het nu een week of 8.

Ik verwacht ook niet dat de internist maandag iets gaat doen. Misschien later idd bloedprikken of een darmonderzoek. Zal hij daar lang op moeten wachten? Wat denk jij?

• merel

Zou het niet weten keesje, bij het ene ziekenhuis ben je zo aan de beurt bij het andere niet is dus afwachten.

• marielle

ik zou denken dat met zulke klachten hij deze week of volgende week een darmonderzoek krijgt (of rontgen foto van de darmen of ct-scan), als de arts denkt dat het bloeden inderdaad uit de buik ergens komt (en niet van een fistel of iets dergelijks bij de anus) . Maar het hangt er ook maar een beetje vanaf hoe de arts is. Mogelijk laat hij eerst alleen nog een hoop bloed prikken en gaat hij daarna verder… Maar het hangt er maar net vanaf hoe de arts de klachten ‘afleest’ zeg maar. Darm ontstekingen geven overigens ook zulke klachten en idem onderzoeken.

sterkte in elk geval voor je vriend.

marielle

• Keesje

Ik ga er ook niet meteen van het ergste uit hoor. Maar die vriend is wel een beetje bang. Helemaal omdat hij zo afvalt.

• Tiny

De klachten die je beschrijft kunnen idd op een ontsteking wijzen en zal onderzocht worden, bloed en een darm onderzoek.

Meestal durft men niet naar de dokter angst voor iets ergs, en hoe langer je doorloopt met een ontsteking, hoe verder het gaat.

Mijn man heeft er ook te lang mee door gelopen en had een darm ontsteking van ½ mtr.

Heeft ruim 1½ jaar medicijnen moet gebruiken.

De klachten die je beschrijft had hij ook. Heel veel sterkte !!!

• merel

Ik kan me levendig voorstellen hoe die vriend zich voelt, en iedereen kan tegen je zegt joh het is w.s niks bijzonders. Die geloof je toch niet, en iemand die niks heeft roept altijd direct je moet niet van het ergste uitgaan, meer om gerust te stellen. En toch als je ervoor staat met al die onzekerheid hoor je zulke uitspraken niet, je denkt zelf toch altijd het ergste. Dus het enige wat je kan doen is luisteren naar zijn angst en er voor hem zijn, begeleiden bij zijn doktersbezoek. Want met zoveel onzekerheid is iemand die je vertrouwd goud waard. Laat ons even weten hoe het afloopt.