vraagje over mijn ma

• charles huyben

Beste Ramona

Er is al veel verteld hoe de cellen kunnen uitzaaien,bij longkanker gebeurt dat meestal via de lymphe klieren . Maar Ramona een ding heb ik nog niet gehoord en dat is denk ik heel belangrijk, wat voor type longkanker heeft je moeder , kleincellige of grootcellige longkanker , dit is van belang voor de behandeling, en of overleving. Mocht je het niet weten schroom niet om de artsen er naar te vragen.

Veel kracht en sterkte voor je , en voor alle die je lief zijn , speciaal voor je moeder.

ch.

• Spikkel

Lieve Ramona,

Allereerst wil ik jou en je familie heel veel sterkte toewensen.

Voor zover ik begreep uit jouw berichten, gaat jouw moeder naar de Daniel den Hoed-kliniek. Mijn vader is daar ook geweest, en ik heb gemerkt dat het medisch personeel daar onzettend lief, meelevend en behulpzaam is. Ik weet niet wie de behandelend arts van jouw moeder is, maar als dat dokter Koper is, dan zit je goed. Ontzettend lieve man, met een ontzettend lieve assistente (dokter Muller), en beiden nemen heel veel tijd om de vragen die jij en je moeder hebben, te beantwoorden. Dus ik denk dat je daar qua vraagbaak al aardig goed zit.

Je had behoefte aan verhalen over longkanker begreep ik, kan me dat wel voorstellen ook maar het verhaal dat ik je kan vertellen, is geen “en ze leefden nog lang en gelukkig”verhaal. Mijn vader had nml ook longkanker, met uitzaaiingen in de ruggenwervel. In je ruggenwervel kunnen ze niet opereren (gaat sowieso vrij moeilijk met botten geloof ik) en uieindelijk is hij twee en een halve maand na constatering overleden. Het overlijden zelf was uiteindelijk zelfs een soort opluchting, omdat die tumor hem heel veel pijn en ongemak bezorgde en door de uitzaaiing in de wervel raakte hij zelfs verlamd. Ik heb wel een keer aan dokter Koper gevraagd waarom je nou uiteindelijk overlijdt aan kanker (misschien domme vraag, maar ik wilde het echt weten) en hij heeft mij uitgelegd dat een tumor door gezond weefsel heen “vreet” en daardoor dus alles kapotmaakt aan de binnenkant, maar dat een tumor ook heel veel energie nodig heeft voor zijn onstuitbare groei en daardoor al jouw voedingsstoffen opgebruikt, waardoor je verzwakt. In feite voed je met eten je eigen dood dus, maar als je niet eet ga je ook dood, dus je staat met je rug tegen de muur. En omdat je verzwakt, ben je ook vatbaar voor van alles en nog wat… mijn vader kreeg longontsteking.

De uitzaaiingen ontstaan doordat kankercellen bij je bloedbaan terecht komen en daardoor dus op reis gaan, komen ze ergens anders terecht waar het goed toeven is dan vestigen ze zich daar en gaan verder met hun dodelijke deling. En voila, dan heb je dus een uitzaaiing. Hoe snel of langzaam dat allemaal gaat en hoe dodelijk het wel of niet is, hangt af van een heleboel factoren, waaronder wat voor soort kanker het is (bij longkanker heb je kleincellig, grootcellig en plaveiselcelcarcinoom geloof ik), je conditie, de exacte plaats van de tumor, etc etc. dus daar kan ik in geval van je moeder niets over zeggen, maar als ik jou was zou ik de behandelend arts gewoon aan z'n jasje trekken en NIET LOSLATEN, je hebt recht op antwoorden!!!

Anyway, ik hoop dat de bestralingen succes hebben bij jouw moeder, ik weet niet of ze nu veel pijn heeft maar meestal wordt dat minder als iemand eenmaal bestraald wordt, enne nog een kleine tip, hoe belachelijk het ook klinkt: als mijn pa pijn in z'n keel had na de bestraling (wat logisch is, want je wordt verbrand aan de binnenkant) dan gaven we hem een roomijsje, moet je misschien voor je moeder ook maar doen. Het helpt tegen het scheermesjes-gevoel en in roomijs zitten veel calorieen, dus je moeder krijgt meteen een caloriebom binnen.

Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte!

• Jet

Ik lees heel toevallig wat prikkies terug op deze pagina en vind jouw prikkie. Met de vraag (+ het antwoord) waardoor je nu eigenlijk sterft aan kanker.

Precies wat ik me weleens afvraag.

Eigenlijk sterf je dus indirect aan kanker en wordt je dus zo verzwakt dat bijvoorbeeld longontsteking fataal kan zijn.

Bij mijn vader is zijn lever aangetast door darmkanker en ging zijn lever slechter functioneren. Waardoor er meer gifstoffen in het lichaam achterblijven. Je vergiftigt op die manier langzaam. En het hele lichaam gaat slechter funcioneren.