vraagje over mijn ma

• Ramona25

Als mijn moeder longkanker heeft en de uitzaaiingen zitten in haar knie en bekken hoe komen die daar dan?

En wat moet ik nog verwachten?

• Liselotte

Hoi Ramona,

Wat erg voor je moeder dat er uitzaaiingen zijn. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een tante van mij. Ik wil je helemaal niet bangmaken maar ik denk dat je misschien een eerlijk antwoord wil. Mijn tante had longkanker en had uitzaaiingen in haar lever en in haar bekken. Hier kon toen niks meer aan gedaan worden, transplantatie heeft geen zin omdat er dan in no time weer uitzaaiingen in andere delen zitten….

Ik wens je echt heel veel sterkte!!

• Chris

Beste Ramona,

Wat zegt de arts van je moeder hierover?? Kan deze niet een prognose geven?

groet

Chris

• Ramona25

Ze willen bestralen tegen de pijn, maar in haar bekken zal het moeilijker zijn zo zij hij.

Ze heeft het over de telefoon gehoord :(

15 maart moet ze bij de Daniel Den hoed kliniek zijn ik denk dat ze haar dan verder onderzoeken…

Maar hoe snel gaan uitzaaiingen en hoe komen die uitzaaiingen daar terecht.

Hoe lang kan je leven met uitzaaiingen….Ik weet dat dat een moeilijk vraag is, maar ik zou graag verhalen horen en dan gewoon echt de waarheid.

Gr Ramona!

• Chris

Hoi Ramona,

Ik snap dat je behoefte hebt aan verhalen.

In een eerder bericht heb al geschreven over mijn moeder, als zij haar geen behandelingen hadden gegeven die ook nog is succesvol waren had zij nooit 3 1/2 jaar na de eerste diagnose gehaald. Uitzaaiingen kunnen snel gaan maar dat hoeft niet. Nogmaals het ligt aan de aard van de ziekte, of deze agressief is of niet…. en of het behandelbaar is!

Toch wil ik nogmaals een opmerking maken over de handelswijze van de arts in deze. Ik vind het echt bizar dat hij zulk slecht nieuws gewoon ff over de telefoon vertelt….ik zou hem hier zeker op aan spreken!

Misschien goed als je moeder de 15e naar het zks moet om mee te gaan. Ik heb dit bij mijn moeder ook gedaan, en het heeft mij enorm geholpen maar ook mijn moeder. En noteer al je vragen, zodat je deze live op een behandelend arts af kan vuren.

Ik heb nog even een stukje gekopieerd (http://www.tegenkanker.net/rubriek.asp?rubid=46) over uitzaaiingen, ik hoop dat dit het antwoord is op je vraag waar ze vandaan komen:

Uitzaaiingen of metastasen

De tumor die groeit op de plaats waar het gezonde weefsel op een dag ontaardde, noemt men de primaire tumor. Sommige cellen verhuizen echter. Als kankercellen doorgroeien en loskomen van de plaats waar ze ontstaan zijn, kunnen ze zich via het bloed of het lymfestelsel verspreiden naar andere lichaamsdelen en zich daar verder ontwikkelen. Deze verspreiding van kankercellen noemt men uitzaaiingen of metastasen.

De plaatsen waar de meeste cellen terechtkomen zijn de lymfeklieren, de lever en de longen. De reden hiervoor is dat deze organen een beetje werken als filters. Ze bestaan uit weefsel met vele fijne kanaaltjes waardoor lichaamsvloeistoffen en zeer kleine partikels kunnen stromen. Als kwaadaardige cellen hier terechtkomen, kan het gebeuren dat ze blijven kleven. Als ze dan bovendien over de mogelijkheid beschikken om in die nieuwe omgeving te overleven en, erger nog, te groeien, dan ontstaan secundaire tumoren of ‘metastasen’.

Als de tumor niet te agressief is, weten artsen waar de kans het grootst is dat deze cellen hun nieuwe onderkomen hebben gevonden. Met andere woorden: door bij een heelkundige ingreep ook de lymfeklieren weg te nemen die in de buurt liggen van de oorspronkelijke tumor, is de kans groot dat alle kankercellen weg zijn.

Er zijn regionale metastasen, dit zijn uitzaaiingen in de buurt van de oorspronkelijke tumor, of metastasen op afstand (in andere organen, zoals de lever, de hersenen, het bot…). Als een kanker uitgezaaid is, dan wordt hij nog steeds genoemd naar het lichaamsdeel waar hij ontstond. Een darmkanker bijvoorbeeld met uitzaaiingen naar de lever, noemen we nog steeds darmkanker (met levermetastasen), en niet leverkanker.

Groet

Chris

• marielleS

Hoi Ramona,

Wat erg te horen dat je moeder longkanker heeft met botuitzaaiingen.

Mijn vader heeft ook longkanker gehad met uitzaaiingen door zijn hele lichaam, o.a. in de botten. Dit was voor hem heel pijnlijk. In het begin hielp ibuprofen trouwens goed bij hem, laten waren zwaardere pijnstillers nodig (morfine).

Hoe snel uitzaaiingen gaan weet ik niet. Volgens mij gaan uitzaaiingen via het bloed. Ik heb ook geen idee hoelang je nog kunt leven met dergelijke uitzaaiingen. Ik denk dat dat allemaal sterk afhankelijk is van de lichamelijke conditie van je moeder en de mogelijkheden om te behandelen. Ik ben natuurlijk geen arts maar heb de laatste tijd veel gelezen over longkanker en uitzaaiingen. Bij mijn vader was er de mogelijkheid om biofosfonaten toe te dienen via een infuus, deze kunnen de botafbraak wat remmen. Helaas is dat bij hem niet gelukt omdat zijn conditie te slecht was. Vraag er anders een na bij de behandelend arts. Bestraling is natuurlijk ook een optie.

Ik wens je veel sterkte in deze moeilijke periode. Ga 15 maart met je moeder mee en vraag alles wat je wilt weten, daar zijn artsen toch voor.

Groeten,

Marielle

• Ramona25

Ik ga zeker mee 15 maart.

Ik ga normaal altijd mee met mijn moeder hoor, alleen soms kon ik niet omdat ik ook nog 2 kinderen heb in de leeftijd van 5 jaar en 15 mnd.

En die van 15 mnd is heel erg aanhankelijk aan mij en ik kan en wil hem niet meenemen als we met de dokter praten want hij zit geen minuut stil, maar ik zorg er zeker voor dat ik 15 maart meekan…

Bedankt…

Hebben jullie ook nog url/verhalen die over longkanker gaan?

Ik heb aardig gezocht maar heb niet veel gevonden..

• marielleS

Hoi Ramona,

Maak jezelf geen verwijten dat je niet altijd met je moeder meekon. Je bent er voor je moeder maar hebt ook je eigen gezin. Voor hen moet je er ook zijn, denk ook aan jezelf anders houdt je dit niet vol.

Heb je al op www.kanker-actueel.nl en dan op het forum gekeken? Hierop staan veel verhalen over allerlei soorten kanker. Ook kun je hierop je eigen vragen stellen.

Sterkte,

Marielle

• marielle

hoi Ramona, ik heb je berichtje gevolgd… hier een link voor je; http://www.diagnose-kanker.nl/jouwverhaal.htm er staan 3 verhalen bij over longkanker… ik hoop dat je er wat aan hebt… groetjes Marielle (wiens entertoets het weer ns niet doet)

• Jose

Mijn vader heeft de aggressievste vorm van darmkanker, hij is 47 en nog veel te jong (met alle respect iedereen is naar mijn mening te jong) om deze vorm te hebben.

september vorig jaar kon hij ineens niet meer eten (krampen) en kreeg hij een darmafsluiting, hij werd geopereerd en de arts zag dat er een kankergezwel zat.

Het was binnen 6 weken van niets naar 4 cm doorsnee gegroeid.

Het gezwel werd weggehaald en er werd gezegd dat er geen uitzaaiingen waren, hij zou gewoon weer kunnen eten en mocht naar huis.

3 mnd daarna kon hij nog steeds niet eten, De arts maakte hem open, heeft er met veel moeite een stoma geplaatst en hem weer dichtgemaakt, hij kon niet meer opereren zei hij er waren te veel darmverklevingen.

Er waren uitzaaiingen richting buikvlies.

Hij kreeg ontzettend veel complicaties (longembolie en ontstekingen van wonden die niet wilden helen, darmen die niet meer werkten)hij is in totaal 20 kilogram afgevallen.

Meteen hierna is begonnen met de chemokuur, na 3 weken at mijn vader weer volop en nu is hij al weer helemaal op gewicht.

Ze kunnen met geen mogelijkheid zien of de chemo werkt, alleen aan hoe hij zich zelf voelt en hij voelt zich echt prima.

Zijn stoma zit niet helemaal goed en daarom word hij aanstaande do geopereerd, omdat de arts gezegd had dat het eigenlijk niet meer kon ben ik op van de zenuwen of alles wel goed gaat, daar komt nog bij dat hij nu kan gaan zien of de chemo aangeslagen heeft.

Al met al is hij 5 keer opgenomen iedere keer via spoedeisende hulp, hij is 3 keer geopereerd do word de 4e keer.

Ik heb nooit de moed opgegeven en mijn vader zegt ook dat als wij nooit zo positief waren gebleven hij het niet gered had.

Ik weet zeker dat hij dan nu niet meer had geleefd.