Hoi,
Inderdaad, artsen hebben er voor geleerd en dat is juist waardoor wij ons laten beinvloeden. Ze hebben er wel voor geleerd maar beslissen vanuit geld en tijd.
Mijn vader heeft een zeer uitgebreide longkanker met uitzaaiingen door zijn hele lichaam. Voordat deze diagnose gesteld werd zij de arts dat twee weken langer wachten voordat de scans gedaan zouden worden geen invloed zou hebben op het ziekteverloop. Klinkt erg raar maar je kunt er niets tegen doen. Je bent afjanleijk van hun handelen en hoopt dat ze het beste doen.
Blijkt achteraf dat zij al hadden besloten dat de conditie van mijn vader niet erg goed was en waarcshijnlijk zou een eventuele operatie of chemo te zwaar voor hem zijn. Deze mening zorgde ervoor dat hij niet op de urgentie lijst kwam en erg lang op alle onderzoeken moest wachten (CT scan 5 weken). In deze wachttijd is hij steeds verder achetruit gegaan. Momenteel is hij zo slecht dat normaal praten met hem niet meer gaat. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat hij bij een snellere behandeling genezen zou worden maar je verwacht dat artsen alles doen wat ze kunnen. Dat is dus niet zo. Geld beslist wat er gedaan wordt. Ik heb aan de arts gevraagd of de behandeling anders zou zijn geweest als zijn conditie goed was geweest. Antwoord: Ja. Een “gezondere” persoon gaat voor. Rationeel erg begrijpelijk, maar als het om je ouders gaat is het echt niet te vatten….. Dus, laat je niet wegsturen, neem zelf initiatief want dat is echt nodig.
Marielle