gyn.kanker in long

• Judith

> Borstkanker in de longen is taaltechnisch onjuist inderdaad.

> Toch is er wat voor te zeggen. Soms wordt er een uitzaaiing

> ergens in het lichaam gevonden waarbij de primaire haard

> (waar de kanker begonnen is) niet bekend is. Soms is het dan

> mogelijk door te kijken naar het soort kankercellen een

> indicatie te krijgen waar het vandaan zou kunnen komen. Wat

> dat betreft hebben uitzaaiingen van borstkanker in de longen

> wellicht nog kenmerken van borstkanker. Bijvoorbeeld wanneer

> de borstkanker gevoelig is voor hormoontherapie dan geldt dat

> meestal ook voor de uitzaaiingen… het is dus nog steeds

> borstkanker… alleen dan uitgezaaide borstkanker.

Inderdaad, maar dan heb je “mazzel” als het om hormoonreceptor-positief adenocarcinoom gaat en de verdenking op borstkanker dus heel hoog is.

Jammer, dat het niet altijd zo “eenvoudig” is. Slecht gedifferentieerd adenocarcinoom kan van allerlei organen vandaan komen. Dan wordt het wel heel erg moeilijk om uit te vinden waar het nu primair vandaan komt.

> Taaltechnisch ben ik het met je eens, maar ik vind de term

> ‘borstkanker in je longen’ eigenlijk zo slecht nog niet.

> Judith, wat vind jij hiervan?

Dan zou ik ervoor opteren om te zeggen “borstkanker OOK in de longen” en waarom eigenlijk niet gewoon termen gebruiken, die leken ook snappen, zoals “borstkanker uitgezaaid naar de longen”?

Greetzzz, Judith.

• cick

lieve allemaal, ik heb hier allemaal niets aan.

wij mogen alleen nog maar hopen op een wonder, of heeft toch iemand ooit iets gehoord van een middel wat helpt of tijdwinst maakt.

chemo, bestraling, chirurgie, transplantatie kan allemaal niet.

• S@ndra

Judith schreef:

>

> Inderdaad, maar dan heb je “mazzel” als het om

> hormoonreceptor-positief adenocarcinoom gaat en de verdenking

> op borstkanker dus heel hoog is.

> Jammer, dat het niet altijd zo “eenvoudig” is. Slecht

> gedifferentieerd adenocarcinoom kan van allerlei organen

> vandaan komen. Dan wordt het wel heel erg moeilijk om uit te

> vinden waar het nu primair vandaan komt.

>

Dit is inhoudelijk, daar ging het me allemaal niet om. Het is maar een voorbeeld, uiteraard gaat het voorbeeld niet op bij een slecht of matig gedifferentieerd adenocarcinoom.

>

> Dan zou ik ervoor opteren om te zeggen "borstkanker OOK in de

> longen" en waarom eigenlijk niet gewoon termen gebruiken, die

> leken ook snappen, zoals "borstkanker uitgezaaid naar de

> longen"?

>

Je draait het om. Natuurlijk moeten medici termen gebruiken die volledig juist zijn en die leken ook snappen. Het ging hier om termen die leken gebruiken die soms niet helemaal juist zijn. Waar het mij om ging was dat ik wel snapte wat Arij bedoelde. In de gezondheidszorg kan je niet eisen dat leken medische termen jusit gebruiken. Je kan hooguit proberen te begrijpen wat zij bedoelen en in een geval als dit vragen om verduidelijking c.q. bevestiging van de manier waarop je het opvat, dat is zelfs een wezenlijk onderdeel van het vak! Dus niet: “wat u zegt is onzin”, maar "wat bedoelt u precies met …. .

Trouwens Judith, volgens mij zitten we grotendeels op een lijn wat dit betreft, namelijk dat duidelijkheid belangrijk is. Zullen we er verder over ophouden?

• S@ndra

Helaas kan ik je niet helpen. Ik snap dat je aan de discussie hierboven niets hebt maar ik ben bang dat je hier geen reacties gaat krijgen over middelen die haar kunnen genezen als ze die in het AMC niet genoemd hebben. Hooguit krijg je reacties uit het alternatieve circuit, over middelen die niet genezen en slechts valse hoop geven.

Ik wens jullie heel veel sterkte! Sandra

• cick

dank je wel sandra, das lief van je

• Judith

Natuurlijk houden we erover op. Er werd me alleen gevraagd, wat ik van het laatste terminologie-voorstel vond en daar was ik het nog steeds niet helemaal mee eens. Dat antwoord heb ik gegeven, want daar werd me om gevraagd door Joanne.

Ik begreep overigens ook allang wat Arij bedoelde, maar ik vind gewoon, dat je leken ook best op waarde mag schatten en ze best mag uitleggen, hoe de terminologie dan wel juist gebruikt wordt. Uitleg over waarom “gyn kanker in de long” niet klopt, vergroot mogelijk ook het inzicht van de patient en haar familie in de ziekte die er speelt. Dat vind ik als arts ook erg belangrijk (ziekte-inzicht vergroot de compliance) en daarom besteed ik daar in de praktijk ook vaak (op een respectabele wijze overigens en zonder mensen belachelijk te maken of belerend toe te spreken) aandacht aan, naast natuurlijk de gewone begeleiding.

• Cisca

Wat een gezeur is dit, ik heb eierstokkanker met uitzaaiingen buiten de buikholte, met destijds(juni 2002) vocht achter de rechter long, waar ook kankercellen in bleken te zitten, het blijft echter eierstokkanker. Ik heb 9 i.p.v. 6 chemo kuren gedaan, daarna(binnen 60 dagen na de laatste chemo, anders kan het niet meer) nog meegedaan aan een wetenschappelijk onderzoek in het St Radboud, toediening van muizen antilichamen, dat was in mei 2003, ja en nu maar afwachten. Jammer dat ik deze site niet eerder gevonden heb.