mn vrouw heeft een gyneocologische vorm van kanker in haar long.
chemo met hypertermiek en later een kuur met taxol hebben niet geholpen.
amc kan niets meer doen.
wie heeft ervaring met dit toch wel bijzondere geval ?
Beste Joanne,
Je vergist je. De soort kanker blijft altijd de naam houden van de oorsprong. Bijv. longkanker die is uitgezaaid naar een ander orgaan, blijft longkanker. Dus ook gyneacologische kanker blijft ook na uitzaaiingen dezelfde naam houden. Wanneer echter in het lichaam een nieuwe vorm van kanker ontstaat die niet door uitzaaiing is ontstaan krijgt het de naam van oorsprong. Bv.darmkanker of blaaskanker.
Met vriendel;ijke groet,
Arij
Maar Joanne heeft wel gelijk.
Het maakt voor de behandeling heel erg veel uit of het nu om primaire longkanker gaat of om een uitzaaiing van een kankersoort van elders: uitzaaiingen zijn namelijk meestal niet meer te behandelen, primaire vormen van kanker wel, dat hangt van de grootte van de tumor, de gevoeligheid voor chemo en/of radiotherapie en de doorgroei in de omgeving af.
Het taalgebruik is echt van grote betekenis bij kanker.
Zoals ik al zei Judith… “we weten nu allemaal wat er bedoeld wordt”, ik zal zeker niet ontkennen dat terminologie belangrijk is. Joanne reageerde m.i. nogal bot terwijl Arij toch inmiddels voldoende duidelijkheid had gegeven in het tweede bericht.
Overigens denk ik als iemand spreekt van “gynaecologische kanker in de long” niet direct aan een primaire vorm van longkanker, het is natuurlijk een ‘lekenterm’ maar ik vond hem duidelijk. Ik spreek veel vrouwen met borstkanker en van de vrouwen met uitzaaiingen in de longen spreekt een aanzienlijk deel over “het zit nu ook in de long” of over “ik heb nu ook borstkanker in de long”. Taaltechnisch is het eerste juister, maar het tweede vind ik ook begrijpelijk. Alleen de uitspraak “ik heb nu ook longkanker” is hoe dan ook onjuist (behalve in de zeer onwaarschijnlijke situatie dat het echt om een primaire longkanker gaat).
Daar kan je over discussiëren ja, vind ik prima, ieder zijn/haar mening, dit is de mijne. Mag toch, Joanne? Ik denk alleen dat Arij er niets aan heeft, maar dat terzijde.
Borstkanker in de longen is taaltechnisch onjuist inderdaad. Toch is er wat voor te zeggen. Soms wordt er een uitzaaiing ergens in het lichaam gevonden waarbij de primaire haard (waar de kanker begonnen is) niet bekend is. Soms is het dan mogelijk door te kijken naar het soort kankercellen een indicatie te krijgen waar het vandaan zou kunnen komen. Wat dat betreft hebben uitzaaiingen van borstkanker in de longen wellicht nog kenmerken van borstkanker. Bijvoorbeeld wanneer de borstkanker gevoelig is voor hormoontherapie dan geldt dat meestal ook voor de uitzaaiingen… het is dus nog steeds borstkanker… alleen dan uitgezaaide borstkanker.
Taaltechnisch ben ik het met je eens, maar ik vind de term ‘borstkanker in je longen’ eigenlijk zo slecht nog niet.
Judith, wat vind jij hiervan?
Ja S@ndra maar dan bestaat de term Gyn kanker in de longen nog niet want dat is niet mogelijk namelijk en geen enkele oncoloog die die term ooit zal geven als hij/zij het niet weet dat maak je mij niet wijs
Als jij Astma hebt sturen ze je toch ook niet naar een Gyneacoloog of wel soms
En als jij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt dan sturen ze jouw zeker naar de longarts of niet ?
Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil S@ndra want dat noem ik tijd verspilling en blijf jij maar fijn in de waan van Gyn kanker in de longen hoor
Veel succes ermee
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?