dikke darm kanker

• lotte

Hoi pedro,

Wij hebben maandag de uitslag van de scan gekregen (4de scan inmiddels). Er waren 2 vergrote lymfeklieren te zien die duiden op uizaaiingen. Dat er uitzaaiingen zijn wisten weal maar er was tot nog toe niets te zien op de scans. Ze gaan nu beginnen met chemo omdat ze nu iets hebben om te meten (de 2 lymfeklieren) zodat ze kunnen zien of de chemo aan slaat. Er is een nieuwe vorm van chemo voor uitgezaaide darmkanker die je thuis in tabletvorm kunt nemen. Dat gaat hij waarschijnlijk proberen maar het is nog een soort van proef. Er is wel al bewezen dat het minimaal hetzelfde effect heeft als chemo via infuus. Hij hoeft dan maar 2 tabletten per dag in te nemen. Via infuus moet je 5 dagen per maand naar het ziekenhuis om 1,5 uur infuus te krijgen. Dat is op zich al een hele belasting en met de tabletten kun je toch op vakantie en zo.

Het is alleen allemaal zo vaag wat de chemo zal doen, hoelang uitstel krijg ja en wat zijn nou de prognoses met en zonder chemo?

Het is dus allemaal afwachten.

Je zegt dat je heel nieuwsgierig bent naar de uitslagen. dat herken ik heel erg en het is ook iets dat steeds weer terug komt. Weet je straks deze uitslag dan ben je weer benieuwd naar de uitslag van de operatie en daarna naar de uitslagen van het bloed enz. Het blijft een spannende tijd. Ik hoop dat je vader snel geopeerd wordt en dat hij een goede uitslag krijgt! Ben in ieder geval allert op infecties na de operatie want dat komt veel voor bij darmoperaties. Dus als je vader koorts krijgt direct terug naar het ziekenhuis gaan.

Heel veel sterkte.

Groetjes Lotte

• Pedro

Hoi Lotte,

Waarschijnlijk krijgt je vader dan Xeloda, een nieuw middel in tabletvorm.

De resultaten schijnen in ieder geval even goed te zijn als het meestal gebruikte 5FU alleen zijn er veel minder bijwerkingen. Dat is natuurlijk erg positief.

Wij hebben vandaag relatief goed bericht gehad (tja, wat is goed in zo'n geval). In ieder geval zijn er op echo en foto's geen uitzaaiingen gevonden. De internist gaat dan ook voor volledige genezing. Omdat de tumor wat hoger zit is een stoma ook niet nodig. Aanstaande maandag al gesprek met chirurg, dan horen we wat er precies gebeurt en hopelijk ook wanneer.

Internist was dus positief over het verdere verloop zonder natuurlijk garanties te kunnen geven. Uitslag na operatie is nog erg belangrijk en daarna (week) nog de uitslag van de patholoog die kijkt of er uitzaaiingen in de weggenomen klieren zitten. Als dat zo is moet er een chemo volgen om deze uit te roeien, zijn die er niet dan is geen chemo nodig. Het blijft dus spannend allemaal.

Internist was trouwens erg open en vroeg na een paar vragen van mijn zijde wat ik eigenlijk voor werk deed… was wel grappig. Hij dacht van “daar is weer iemand die het denkt te weten” maar kwam daar positief op terug. Hij vond het prettig omdat dit het contact gemakkelijker en duidelijker maakte.

Jullie ook erg veel sterkte en we houden contact!

Pedro

• daantje

ik wens jou en je vader sterkte toe

http://groups.msn.com/Christenenmetkanker/_whatsnew.msnw