boom te planten als aandenken?

• Heidi

Mijn vader is dus bijna 2 weken geleden overleden.

Inmiddels de crematie achter de rug en we zijn nu druk bezig alles te regelen wat zijn bezittingen en financien ed. Geen leuke klus maar hoort erbij en het lijkt of hij er nog een beetje is.

Omdat hij geen herdenkingsplaatje wilden, en we zijn keus respecteren, hebben we eigenlijk geen plek waar we heen kunnen gaan.

Nu schijnt er een plaats te zijn waar je een boom kan planten speciaal voor overleden kankerpatienten. Wij zouden dat heel graag willen doen. Helaas kan ik nergen het adres vinden waar we dit zouden kunnen doen. Misschien kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Heidi

• Mandy

Hoi Heidi

Ik denk dat je het beste kan kijken op de site van het kwf daar las ik er laatst iets over of contact met ze opnemen

Ik vind het een mooi initiatief hoor ! Mijn moeder is zelf ook aan kanker overleden ,ook zij wou geen herdenkingsplaats hebben

Voor mij is het te ver om naar de plaats te gaan waar die bomen geplant worden want dat is tegen Flevoland aan geloof ik maar weet het niet 100% zeker

Ik wil in mijn eigen tuin een boom planten en daar een gedenk teken bij maken dan hoef ik niet zover te reizen (ik woon in Brabant)

Ik zal zo nog even voor je kijken of ik iets kan vinden voor jouw

Dan plaats ik het hier nog wel even

Liefs Mandy

• Mandy

Dit is de site waar ik het volgende stukje heb gevonden (het staat onderaan op de site) http://www.kankerpatient.nl/cnk/

een bos voor 't leven

Koningin Wilhelminabos

Op zaterdag 9 december 2001 werden in het Koningin Wilhelminabos te Dronten de eerste bomen geplant ter nagedachtenis aan overleden kankerpatiënten.

Dit herdenkingsbos is in 1999 op initiatief van de Stichting Nationale Boomfeestdag door Staatsbosbeheer geschonken aan de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF, dat toen 50 jaar bestond.

De bomen die dit jaar zijn aangeplant zullen in circa tien jaar uitgroeien tot een bos.

Ontwerp

Het Wilhelminabos is aangelegd naar een ontwerp van twee studenten Bosbouw aan de Internationale Agrarische Landbouwhogeschool Larenstein te Velp.

Hoe ziet het bos eruit

Een kaarsrechte laan, aan weerszijden geflankeerd door rijen bomen, vormt de toegangsweg naar het bos.

De laan leidt naar een open plek. Daar kan het licht zich onbelemmerd manifesteren…..

Hier gaat de laan als het ware over in het Levenswandelpad, dat vervolgens niet recht blijkt te lopen. Hier zijn twaalf in een cirkel geplaatste bomen geplant.

Memorialplek

Een deel van het bos is ingericht als Memorialplek. In het midden staat het bronzen Wilhelminabeeldje.

Ruim daaromheen staan in een cirkel de 12 bomen geplant. Aan een pad rond deze bomen staan twaalf glaspanelen opgesteld met daarop de namen van mensen voor wie in het bos een boom is geplant.

De cirkel wordt op een plaats onderbroken. Op deze plek is een 50 jaar oude eik geplant door een aantal bestuursleden van de Contactgroep Nabestaanden Kankerpatiënten. Dit mede ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van de CNK.

De eik kan gezien worden als de helpende hand die de CNK biedt aan de nabestaanden van kankerpatiënten, want het leven van een nabestaande gaat, hoe moeilijk soms ook, verder.

Verderop komt een symmetrisch perceel bos. Je komt erlangs, maar krijgt er pas een goed beeld van naarmate je verder gaat. Het symboliseert een terugblik op de in het leven afgelegde weg.

Iets verderop ligt een open glooiend terrein. Hier en daar is het op speelse wijze beplant en doorsneden door een rechte waterpartij, die zich in het midden verbreedt. Op dat punt ligt een houten ‘bridge over troubled water’.

Thema ‘levenscirkel’

Aan de overzijde gaat de weg verder. Kinderen kunnen er spelen, andere bezoekers kunnen er met elkaar praten of rusten. De generaties worden hier verenigd. Aan de overzijde ligt een ‘ zaaigaard ’, een perceel met verschillende soorten bomen waarvan zaad gewonnen zal worden om nieuwe bomen uit te kweken. Zo wordt de levenscyclus weergegeven.

20 hectare bos

In het Roggebotzand bij Dronten is door Staatsbosbeheer een gebied van 20 hectare beschikbaar gesteld, waarop minstens 25.000 bomen kunnen worden geplant.

Op 9 december 2000 zijn de eerste 5000 bomen geplant en 24 november 2001 zullen er weer een aanzienlijk aantal bomen worden geplant.

Het blijft mogelijk om in het bos bomen te laten planten ter herinnering aan dierbaren die aan kanker zijn overleden. Een boom kost 75 gulden.

Informatie daarover kunt u inwinnen via de Stichting Nationale Boomfeestdag in Driebergen, bereikbaar op telefoonnummer 030-6926126

Routebeschrijving naar Herdenkingsbos:

Vanuit Friesland/Groningen

Autosnelweg richting Heerenveen nemen.

Op knooppunt Joure richting Emmeloord aanhouden (=A6).

Bij Emmeloord afslaan richting Lelystad.

Over Ketelbrug gaan en afslag Dronten/Swifterband nemen (=N307).

De weg blijven rijden en vanaf Dronten op deze weg de borden Kampen volgen (is Hanzeweg).

Volg dan de borden Koningin Wilhelminabos.

Vanuit het Oosten

Autosnelweg richting Zwolle nemen.

Op knooppunt Hattemerbroek (= A28/A50) de borden N50 aanhouden richting Kampen.

Voorbij Kampen de borden N307 volgen richting Dronten/Swifterband (= Hanzeweg)

Volg dan de borden Koningin Wilhelminabos

Vanuit het Zuiden

Autosnelweg Utrecht/Amersfoort nemen (=A28)

Op de A28 afslag 't Harde (= afrit 16) nemen richting Kampen (= N306, Drontermeerdijk).

Bij Roggebotsluis richting Dronten (= N307, Hanzeweg).

Volg dan de borden Koningin Wilhelminabos.

Vanuit Amsterdam

Autosnelweg richting Lelystad nemen (= A6)

Op de A6 de afslag Lelystad-Noord/Swifterband nemen (afrit 11, uitkomend op de N307).

Bij Swifterband de N307 richting Kampen blijven rijden en vanaf Dronten op deze weg de borden Kampen volgen (= Hanzeweg)

Volg dan de borden Koningin Wilhelminabos

Dus gewoon even contact op nemen het het KWF in je omgeving

Heel veel sterkte Groeten Mandy

• heidi

Dank je wel Mandy. Ik woon zelf ook in Brabant maar ik ga denk ik toch eens bellen of er nog mogelijkheden zijn.

En anders is een eigen boom in eigen tuin sowieso een goed idee.

In ieder geval bedankt

Heidi

• Jacqueline

Goedemorgen Heidi

Allereerst nog gecondoleerd met het verlies van je vader. Dit zal een heel zware tijd voor jullie zijn. Ikzelf heb mijn schoonvader een half jaar geleden verloren.

Ik vind het een heel mooi idee om een boom te planten als aandenken. Ikzelf heb een ring gekregen van mijn schoonmoeder waar via het crematorium wat as van mijn schoonvader in is gedaan. Ikzelf vind dit een heel mooi aandenken. Misschien vind je het ook iets. Ik weet dat er namelijk maar heel weinig mensen zijn die van dit afweten. Zo draag je hem toch altijd bij je.

Heel veel sterkte in de moeilijke en hectische tijd.

Jacqueline

• Mandy

Geen dank hoor ik heb het met alle liefde gedaan voor je :)

Waar woon jij ergens in Brabant als ik vragen mag ? Ik zelf woon in Deurne

Groetjes Mandy

• Mandy

Ja je kan het ook in een medaillon laten doen een beetje as !

Maar als het de keuze is van iemand dat ze dat niet willen (kijk naar mijn moeder) dan houd het toch op . En dan meot je het toch doen met een boom in zo'n bos of in je achtertuin

Maar het is inderdaad wel een mooi gebaar zo'n ring

Ik zelf heb van mijn vader een medaillon gekregen met twee foto's van mijn moeder erin en zo draag ik haar toch altijd in/op mijn hart mee

Liefs Mandy

• Jacqueline

Natuurlijk is het ieder zijn keus om te doen wat hij/zij denkt dat het beste is. Er zijn ook heel veel mensen die het een eng idee vinden om een sierraad met daarin as van een dierbare te hebben. Maar ik weet ook dat heel veel mensen niet weten van medaillons of ringen waar wat as in kan. Ik heb het al aan meerdere mensen verteld en ik heb heel veel reacties gehad in de trant van: Goh als ik dat geweten had, dat dat kon dan had ik dat ook wel gewild. Vandaar dat ik het vertelde, en nogmaals iedereen moet doen wat ze het beste vinden.

groetjes

Jacqueline

• Mandy

Ja maar weet je wat dat is met die sieraden dat is ook nog niet zo heel lang hoor ik denk nu zo'n jaar of twee drie

Want toen mijn moeder overleden is zeven jaar geleden toen was dat nog niet en nu wordt het ook gemeld bij het crematorium als het goed is

Ook kun je de hand van een overledenen in brons laten gieten zodat je het ergens neer kan zetten en/of er ook as in doen

En dat weten ook heel veel mensen niet

Gr,mandy

• Jacqueline

Wij zijn er op de dag van de asverstrooiing pas achter gekomen dat je een sieraad kan laten maken. Eerlijk gezegd vind ik de informatie die je krijgt summier. Ook wisten we niet hoe het met de asverstrooiing ging. We hoorden via familie dat je bloemen kon meenemen e.d. Jammer dat ze daar geen informatie over geven. Gelukkig hebben we alles nog kunnen regelen voordat het as verstrooid was. Mijn schoonmoeder heeft ook een klein urntje thuis staan. Dat van die hand vind ik ook wel heel erg apart, maar dat wist ik ook niet.

gr

Jacqueline