Pijnbestrijding dmv morfinepomp

  • angelique

    Heey hallo ik herken zoveel aan je verhaal want .mijn moeder heeft alvleesklierkanker en een uitzaaiibg naar de lever .

    nu is zij toe aan een morfine pomp ook en moet ze daar over beslissen het valt niet mee .

    ze kan nog een beetje heen en weer lopen in huis maar dat is het en ze houdt ook veel vocht vast .

    ze is nog zo jong 54 jaar oud .

    ik vraag mij ook af van hoe lang ze nog heeft de huisarts had gezegd nog een aantal weken maar je weet het niet ik hoop dat ze nog een tijdje meegaat .ze leeft er sinds de diagnose al 1,5 jaar op en dat is al best lang volgens se artsen maar nu is ze erg achteruit gegaan en heeft nu ook zorg nodig van fam en wijkzorg elke dag .

    ze word gewassen en alles en wij zijn er voor de rest nu .

    ik hoop wel dat ze het doet zo,n pomp want , ze heeft nu veel pijn .

    het valt niet mee om steeds wat inte leveren en ze is zo mager ook .

    veel stekrte met alles .

    angelique

  • kees

    sinds julie weet ik dat ik longkanker hen,uizaaiingen naar lymf klier

    ik heb voor de pijn dramadol 50 mg en prufen bruis 600mg,

    in het zieken huis geven ze 10-15% meer levenskans als ik chemo en radio doet,

    ik benbang voor de bijwerking ervan, terwijl ik me nu nog aardig kan mee komen

    ik leef in thailand , en ga vandaag daar zuurstofkopen,ik zou graag advies willen , van chem o doen of niet

    gr kees

  • Cathy

    Hoi Kees,

    Misschien kun je even op de volgende site kijken http://www.longkanker.info

    Hier kun je veel info vinden over jouw ziekte en vragen stellen aan longartsen.

    Veel sterkte

    Cathy

  • desi

    hallo, allereerst heel veel sterkte.

    mijn oma heeft op dit moment een pomp gekregen. ze heeft deze nu 2 dagen, maar ze gaat heel hard achteruit.

    volgens mij is dit per persoon verschillend maar bij ons zal het niet lang meer duren.

    groetjes desi

  • jan.elfers

    wat kan ik verwachten na stoppen

    van de morfinepomp (onwenning verschijnsel)

  • Harmina poolman

    Mijn man zal vandaag ook een morfinepomp krijgen. Hij is 55 jaar. Heeft longkanker, 2 tumoren in het hoofd, waarvan 1 2 keer en de ander 1 keer is bestraald. de laatste is operatief verwijderd, maar door een beetje hersenvocht wat vrij gekomen is kwam het in het ruggemerg en daar zijn 2 tumoren gaan groeien. 5 keer hiervoor bestraalt ging goed, 2 maand later zat er nog 1, toen nog 1 keer bestralen, en daardoor is er een zenuw geraakt achter de 2 tumoren onder in de rug en nu zijn ze uit behandeld. Kan hierdoor z'n re-been niet meer bewegen, de linker ook bijna niet meer , catheter aan, omdat het plassen en ontlasting krijgen hij ook niet meer verneemt. Hij is al 2 en een half jaar ziek, maar is dit traject voor hem en ons een stuk beter doorgekomen, dan nu de laatste 9 week.

    Heel verdrietig en een stuk machteloosheid wat over je heen komt, wanneer iemand zo'n pijn heeft en je niks voor ze kunt in deze situatie. Zie er heel erg tegen aan, omdat het steeds een stukje inleveren is.

    Heb gelukkig nu zorgverlof maar is de laatste 3 week ontzettend zwaar.

  • andre rondou

    ik ben 54 jaar en ben sinds mijn 36 jaar thuis en ben 8 maal geopereerd aan de rug schroeven tussen de wervels en daarna vast gezet

    ik plak durogisic pleisters twee maal 100 om de drie dagen maar de pijn is soms niet uit te staan ik overweeg om een morfine pomp te laten

    inplanten mischien helpt dat beter heeft iemand ervaring mee met een morfine pomp

    groeyjes dre

  • Merel Geluk

    Ik heb 24/7 extreme pijnen en gebruik al bijna 5 jaar dipidolor spuiten. Nu heb ik informatie gevraagd over een morfinepomp maar hoor daar ook hele negatieve dingen over, zoals dat het een groot infectie gevaar met zich mee brengt. Wat te doen?

    Groet, Merel

  • omi

    Een morfinepomp krijg je pas aangelegd als alle andere pijnstilling niet meer voldoende werkt. Een morfinepomp krijgt je nooit met de bedoeling het later weer af te bouwen, dus je hoeft niet bang te zijn voor ontwenningsverschijnselen.

    Schrik niet van de hoeveelheden morfine. Het zal regelmatig verdubbeld moeten worden, zeker als je terminaal kanker hebt. er treed gewenning op, en dat is niet erg, je hoeft nooit meer af te kicken. Mijn man vroeg soms om een extra shot, niet om de pijn maar gewoon omdat hij het lekker vond. Waarom niet.

    Vroeg of laat zul je sterven, en op een gegeven moment is het het allerbeste.

    Zolang je er nog profijt van hebt gewoon doen, en niet naar de hoeveelheden kijken. 240 mg /24 uur is een startdosering, dus dat kan nog vele malen verdubbeld worden.

  • Rita

    Hallo,

    Mijn man zit op dit moment aan 260mg morfine en ligt nu in het ziekenhuis. Eerst mil ik jullie ook heel veel sterkte wensen.

    Ik zelf heb het er ook heel moeilijk mee. Normaal praten met hem gaat niet echt goed meer omdat hij steeds wegzakt door de morfine.

    Dan krijgt hij van die spastische schokken over zijn hele lichaam en praat met een dikke tong zodat ik hem maar moeilijk versta nog.

    Hij is steeds over vroeger bezig, vooral over zijn werk. Deze week zei dat ik de heftruck weg moest zetten en praat dan maar mee met hem, anders word hij kwaad.

    Vind het heel moeilijk en ik weet ook dat het langzaam naar het einde aan't gaan is. Buiten de morfine heeft hij nog pijnstillers o.a. 2 pleisters van 100mg (dus 200mg)

    en om de 4u oxinorm instant, dat zijn smelttabletten, maar tussen die 4u vraagt hij er soms nog bij. Hij heeft onmenselijke pijn en daarom is de dosis ook zo hoog.

    Al 10 maanden is hij aan't vechten tegen zijn longkanker en heeft al veel chemo's gehad en 28 bestralingen vorige winter. Nu krijgt hij nog chemo om de 3 weken,

    maar iedere keer na de chemo heeft hij helse pijnen. Ik zelf vind dit onmenselijk, maar hij wil het zo omdat hij nog altijd de gedachte heeft dat het hem beter maakt.

    Zelf heb ik hem tot nu toe thuis verzorgt, maar kon het niet meer aan, want sta er volledig alleen voor. Krijg geen hulp van zijn dochters, helemaal niks en dat maakt mij

    ook nog eens heel kwaad. Samen met hun hulp, had ik hem thuis kunnen houden en dat doet verschrikkelijk veel pijn. Emotioneel ben ik een wrak, maar ik moet

    vooruit. Graag had ik hier een reactie op van wat ik nog voor hem kan doen, want ben ten einde raad.

    Nog heel veel sterkte en groetjes van Rita.