Hallo Brigitte!
Ik herken een heleboel dingen in je verhaal. Ook bij mijn vader (61) is begin van t jaar longkanker geconstateerd met uitzaaiingen in zn heup, schouder en onderrug.
Eerst wordt er verteld dat t waarschijnlijk om een hernia gaat, en een paar dagen later wordt er geconstateerd dat er een tumor achter je long zit die dus uitgezaaid is. Ook hij heeft 2 chemokuren ondergaan, erg ziek geweest en t heeft niet echt geholpen. De tumor achter zn long is wel kleiner geworden, maar omdat ie verder “nog” geen last heeft van zn long en de chemo hoofdzakelijk bedoeld was ter pijnbestrijding hebben we samen met de artsen besloten om te stoppen. De kwaliteit van leven is op het moment dat je kuurt niet echt geweldig en om de tijd die je dan nog hebt zo ziek door te brengen…moeilijke keuze, maar wel blij dat het zo besloten is. Ook mijn vader is geen prater, wel tegen mn moeder, maar als mn broer of ik er zijn, dan houdt ie zich groot. De afgelopen maand ging het weer bergafwaarts, veel overgeven, geen ontlasting etc, dus 1 mei weer opgenomen en 2 weken terug geopereerd aan een uitzaaiing in zn dunne darm. Ze hebben het zieke stuk ertussenuit kunnen halen en momenteel is ie weer thuis en voelt zich behoorlijk goed, eet alles weer en t smaakt m weer, wat eigenlijk na de kuren nog niet meer voorgekomen is.
Toen ie in t ziekenhuis lag is ie in contact gekomen met lotgenoten, mensen die dus net als hij niet meer te genezen zijn. Voor ons gevoel heeft hem dat wel “goed” gedaan en sinds die tijd praat ie er af en toe ook met ons over.
Het is voor de patient zelf natuurlijk heeeeel zwaar, op t moment dat ze er met zichzelf nog niet over uit zijn, is het ook heel lastig om er met anderen over te praten, tenminste dat is onze ervaring.
Het is inmiddels een heel lang verhaal geworden, maar misschien heb je er wat aan! Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte toewensen, want gemakkelijk is het zeker niet! En probeer er gewoon af en toe voorzichtig over te beginnen, hoe je vader zich er onder voelt etcetc…
Sterkte,
Erika
ps. waar heeft jouw vader uitzaaiingen??