Wie weet meer over Huid Kanker???

  • Hetty Kuijt

    Mijn vader heeft 2 weken geleden een plekje op zijn gezicht, naast zijn oog en dat heeft hij bij de huisarts weg laten halen en op kweek laten zetten! Nu blijkt het niet goedaardig te zijn en moet hij vandaag(04/03/13) naar het ziekenhuis toe, om het plekje helemaal te laten verwijderen en zeggen ze dat we ons geen zorgen hoeven te maken, omdat het er verder goed uit ziet? Ik snap er helemaal niets van…eerst zeggen ze dat het niet goed is en dat het plekje helemaal verwijderd moet worden…en vervolgens hoeven we ons geen zorgen te maken omdat het er goed uitziet? Wat bedoelen ze hier nu weer mee…beetje verwarrend allemaal hoor pffffff.

    Wie weet hier iets meer over??? Laat het me aub weten…want maak me best wel zorgen, want ik ben 22jaar geleden, mijn moeder ook al kwijt geraakt aan Kanker en wil dit niet nog een keer meemaken en mijn vader hier ook aan verliezen!?

    M.v.g. Hetty

  • Nima

    Hoi Hetty,

    Uiteraard kan ik niks over jouw vader vertellen, want ik ben geen arts en ken hem niet ;)

    Maar ik denk dat ze eerst zeiden dat het ‘er niet goed uitzag’ omdat het kwaadaardige kanker is.

    Dat is dus iets dat niet goed is!

    Maar.. ik ken iemand en die leeft al zo'n 20 jaar met kwaadaardige kankerplekjes in het gezicht.

    Deze plekjes komen telkens terug maar zijn goed te behandelen. Deze persoon is verder kerngezond.

    In dat opzicht ‘ziet het er goed uit’.

    Wat ik verder ook weet is dat het bij deze persoon niet een kanker is die uitzaait of diep geworteld zit.

    Ik hoop dat dit bij je vader ook het geval is, maar wil beslist geen valse hoop geven met dit bericht of dingen zeggen die helemaal niet van toepassing zijn op je vader.

    Hiervoor dien je echt informatie te krijgen van zijn artsen.

    Ik ken slechts dit ene verhaal en hoop hiermee te vertellen dat kwaadaardige huidkanker niet altijd een doodsoorzaak hoeft te zijn, of een oorzaak van een ziekbed.

    Degene die ik ken kan namelijk alles doen, en leeft gelukkig. Wel moet ze zo nu en dan naar het ziekenhuis voor een kuur.

    Groetjes

  • gerardger

    Huidkanker moet altijd worden behandeld om verdere verspreiding te voorkomen. Des te eerder wordt ingegrepen des te beter het is. Huidkanker biedt echter goede kansen om compleet te herstellen en dat is waarop wordt gedoeld bij “het ziet er goed uit”. Het is dus noodzakelijk om huidvergroeiingen of -vlekken snel te herkennen. Daartoe wordt de ABCDE regel toegepast. Hoe kan huidkanker worden herkend en hoe wordt het behandeld?