preventief verwijderen van eierstokken

• Mamsi

Ik ben heel benieuwd naar mensen die hun ervaring willen delen t.a.v. het preventief verwijderen van de eierstokken i.v.m. BRCA 1 - mutatie.

Ik ben vooral benieuwd naar emotionele / psychische gevolgen, overgangsklachten, toename lichaamsgewicht (is die toename heel groot??), hoe zwaar is de operatie ervaren enz. En wat heb je aan deze klachten kunnen doen (hormonen, medicijnen, andere vormen van hulp?)

Met andere woorden: alles wat je hierover kwijt wilt eigenlijk

alvast hartelijk bedankt!

Mamsi,

35 jaar

Moeder van 2 kinderen

• marer

Misschien heb je hier iets aan? Sterkte in het proces.

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=15243

Een aantal patiënten stelt contact met medepatiënten op prijs. Het uitwisselen van ervaringen en delen van gevoelens met iemand in een vergelijkbare situatie kan helpen de moeilijke periode door te komen. Lotgenoten hebben vaak aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen. Daarnaast kan het krijgen van praktische informatie belangrijke steun geven. Anderen vinden contact met medepatiënten te confronterend of hebben er geen behoefte aan.

Sommige mensen kennen zelf patiënten uit hun kennissen- of vriendenkring of ontmoeten hen op een andere manier, bijvoorbeeld in de polikliniek van het ziekenhuis. Anderen ontmoeten elkaar op internet, bijvoorbeeld via een internetforum.

Maar contact met lotgenoten kan ook tot stand komen via een patiëntenorganisatie. Zo'n contact kan bestaan uit telefonisch contact, e-mailcontact, een persoonlijk gesprek of deelname aan groepsbijeenkomsten. Kijkt u voor meer informatie op de site van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties NFK.

• Jolan63

Hallo mamsi,

Ik heb 4 weken geleden mijn eierstokken en eileiders preventief laten verwijderen en zal hierbij even vertellen wat mijn ervaring daarmee is. De operatie zelf is goed verlopen maar ik heb veel last gehad van het koolzuurgas waarmee je buik opgeblazen wordt (vanwege laproscopie). Dit veroorzaakte enorme krampen in het middenrif en pijn in mijn schouders. Ik heb hier een paar dagen last van gehad. Vanwege deze krampen is vermoedelijk mijn maag ook aangetast. Inmiddels heb ik dus al 4 weken veel last van mijn maag (weinig eetlust, krampen en boeren/oprispingen) Waarschijnlijk is dit gewoon pech en dit komt vast niet bij iedereen voor die geopereerd wordt maar voor mij wel hinderlijk. Van gewichtstoename heb ik dus nog geen last, ik ben in 4 weken tijd zelfs 6 kilo afgevallen ;-)

Verder heb ik met name het meeste last van slapeloosheid, moeheid en duizeligheid. Wat waarvan komt weet ik niet, een combinatie van de ingreep en de overgang….lastig te stellen. Maar door dit alles knap ik helaas niet echt goed op. Toch heb ik geen spijt van de operatie. De overgang komt toch en ik heb dan ook besloten geen hormonen te gebruiken om dit tegen te gaan. Mocht het de komende maanden blijken dat de klachten aanhouden kan ik alsnog besluiten hormonen te gaan slikken.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal. Sterkte ermee!

Groetjes,

Jolanda

• Willeke

Hoi Mamsi,

Ben benieuwd of je nog aan het overwegen bent om preventief de eierstokken te laten verwijderen.

Zit ook in dezelfde fase, begin 30, moeder van 1 kindje.

Groetjes

Willeke