ziekte dochter

• Elise

Mijn dochter heeft kanker en wordt niet meer beter. Nu geeft ze haar man de schuld van haar ziekte. Hij zou niet lief genoeg voor haar zijn en nog een heleboel (onverdiende) verwijten meer. Ook wij, haar ouders en haar zuster en broer doen niets meer goed in haar ogen. Haar vrienden en vriendinnen laten haar in de steek(zegt zij, maar de schuld draagt ze zelf)

Ze is altijd al moeilijk geweest, maar sinds haar ziekte is het verergerd.

Is het mogelijk dat deze ziekte haar moeilijke karakter nog moeilijker maakt?

Wij willen alles voor haar doen want we houden ondanks alles van haar, maar ze laat het niet toe en stoot iedereen van zich af.

Wat kunnen we doen in haar laatste levensjaren (misschien maanden)?

Een bedroefde en bezorgde moeder

• marja

Waarschijnlijk zet je dochter zich af om haar grote verdriet van het onvermijdelijk voorgoed afscheid nemen “voor te bereiden”. Meestal treft het degene die haar het meest na staan, degene waar ze het meeste van houdt. Alvast afstoten is ook een weg om de grootste liefde te beschermen. Ik denk dat het toch het beste is te blijven zeggen dat je ondanks alles van haar houdt. Toch haar gewoon behandelen en de boze op- en aanmerkingen maar met de mantel der liefde te bedekken. Afscheid nemen doet ook voor haar zoveel pijn dat ze zich er geestelijk nog niet bij neer heeft gelegd. Als dat ook ooit lukt. Ik wens je begrip en wijsheid, het is een moeilijke tijd. Sterkte, Marja

• *** Lotje ***

hoi

Elise

ik denk dat ze kwaad is op zichzelf . en zich af gaat reageren op andere. Kwaad op de ziekte die haar overkomen is . en alles wat ze ziet heb daar de schuld van . In haar laatste levensjaren gewoon goed zijn zoals je doe. . Misschien draait ze nog bij . maar blijf het toch doen dat je naderhand niet je zelf je schuld geef al laat je de moed nu wat zakken. Probeer wat te praten met haar, zie je dat het niet gaat . Niet te veel zeggen dan. Even lippen bijten . Weet wel dat ze het zelf heel zwaar heeft. ze is kwaad dat het haar is overkomen, en dat moet ze verwerken . ik wens je veel sterkte en moed toe , Lotje .

• Elise

Bedankt voor jullie steun Marja en Lotje!

• *** Lotje ***

Elise? hoe gaat het nu???

Groet Lotje .

• Tim

Hoi Elise,

Ik heb dezelfde ervaring als u.

Kanker is machtig. Hij kan het gedrag van de zieke en omgeving totaal veranderen.

Het ergst is bij ongenees verklaring van de oncoloog.

Dat gevoel zal niemand begrijpen behalve de zieke.

Ik had mijn kind met eigen kracht de ongenees ziekte kort geleden genezen.

Alle probleem waren ineens opgelost.

Richting de gedrag op de zieke is niet verstandig. Zij is al de ongelukker.

Mvg.

Tim