Doe “The Work” van Byron Katie….
Stap 1.) U zegt: “Mijn vrienden moeten voor mij klaarstaan?” Is dat waar? Hoe kan je zeker weten dat het waar is? Dat kan je niet weten, want de waarheid is dat ze niet klaarstaan, dus je gelooft in een leugen. Je verzet je tegen de realiteit, omdat je een beeld hebt van hoe de realiteit zou MOETEN zijn.
Stap 2.) Hoe reageer je als je de gedachte: “Mijn vrienden moeten voor mij klaarstaan” gelooft? (Misschien gekwetst; gestresst; verdrietig etc.)
Stap 3.) Kun je een reden bedenken om die gedachte los te laten? (En ik vraag je niet de gedachte los te laten) Pas als jij je gedachten onderzoekt, laat de gedachte jóu los i.p.v andersom. Waarschijnlijk zou je je zonder die gedachte níet gekwetst voelen en veel vrijer. Dus het gaat niet om wát er gebeurd, maar welke negatieve gedachten/gevoelens jij aan datgene wat gebeurd (de waarheid) koppelt.
Stap 3b.) Kun je een stressvolle reden bedenken om die gedachte vast te houden? (waarschijnlijk niet, aangezien het je alleen maar verdriet en stress bezorgd.
Stap 4.) Hoe zou je je voelen en wie zou je zijn zónder die gedachte? Een vrijer mens? Een gelukkiger mens? Een vriend van de waarheid? Vredig of rustig?
Nu volgen de omdraaiingen: JIJ moet vaker VOOR je vrienden klaarstaan…JOUW vrienden hoeven NIET vaker voor jou klaar te staan…Hoe klinkend deze uitspraken? Hoe voelen ze aan? Zit er een vorm van waarheid in? Kijk hierna en onderzoek je gedachten…
Deze methode kan je gebruiken en toepassen op bijna alles wat jou stoort of waar jij negatieve gedachten over hebt. (Mijn vader had nooit mogen sterven) Maar ook over jezelf dus. De essentie is: "De waarheid is goed zoals die is, want als je je er tegen verzet voel je spanning en frustratie…
Natuurlijk is het moeilijk om dit je eigen te maken, maar het werkt wel! Je moet het onder de knie krijgen. En ik leef echt met je mee, want het is heel erg wat er gebeurd is! Als ik niet zou meeleven zou ik nooit zo'n lange reactie gestuurd hebben!
STERKTE! X Liefs een 16-jarige knul uit De Bilt (Florian van Heck)