bestraling en sex

• sanne

Beste lezers,

Vorig jaar ben ik op mijn onderlichaam bestraald i.v.m. kanker. Wat mij toen niet verteld is, is dat deze bestraling als nare bijwerking verklevingen van je vagina tot gevolg kan hebben. Sex is daardoor voor mij onmogelijk geworden. Zijn er meer mensen die dit hebben? Dan meteen de volgende vraag: is er iets aan te doen?

Vast bedankt voor jullie reactie.

groetjes,

Sanne

• NA

Beste Sanne, ik ben vanaf april ook bestraald op mijn onderlichaam en bij mij was sex ook onmogelijk geworden. Vorige week kreeg ik ook te horen dat er een verkleving zat. De bestralingsarts zelf heeft het opengemaakt en nu moet ik d.m.v. attributen de opening vrij houden. Dit is best wel lastig omdat er weer een wondje zit en ik weet nog niet of de sex nu beter is. Zij (de bestralingsarts) zei ook tegen mij dat veel vrouwen hier last van hebben als ze bestraald zijn op hun onderlichaam. Soms moeten de verklevingen zelfs operatief verwijderd/opengemaakt worden. Ik hoop dat het inmiddels beter gaat met je en zo niet vraag er dan eens naar bij je eigen bestralingsarts of huisarts.