Huidkanker: basalioom

• PeterGroningen

Hallo allemaal,

Ik ben Peter, 37 jaar.

Afgelopen week ben ik bij mijn huisarts geweest omdat ik al enkele maanden een rose-rood gekleurd bultje op mij rug heb van 3-5 mm.

Mijn huisarts wist me te vertellen dat het wellicht om een vorm van huidkanker gaat en wel een basalioom .

Volgens hem is een basalioom een relatief milde vorm van huidkanker.

Volgende week gaat mijn huisarts dit bultje onder plaatselijke verdoving verwijderen; vervolgens wordt het opgestuurd naar de patholoog-anatoom.

Wie heeft ervaring met dit soort aandoeningen en dergelijke medische ingrepen?

Wat kan ik verwachten?

Groeten , Peter

• Â¥ Lotje Â¥

Word idd opgestuurd en lig aan de grote . Wat ze daarna er mee doen . misschien wat grotere operatie tje . Dat ze wat meer wegnemen . Maar huid kanker hoef niet levensbedreigend te zijn .Je moet wel ieder half jaar op controle . Maar is alleen maar goed . op controle gaan . Kleine plekjes stippen ze wel eens aan .

• Â¥ Lotje Â¥

Je kan ook even op google kijken . gewoon >…..basalioom in typen.

• merel

Ik denk niet dat je op de zaken moet vooruit lopen. Ze halen het eerst weg, dan wordt het onderzocht op kwaadaardige cellen. Ik denk dat je na een dag of 5 de uitslag krijgt en daar vanuit kan er pas iets met zekerheid gezegd worden.

• marielle

hoi peter,

mn schoonmoeder had ook zo'n plekje. Dat is door de plastisch chirurg weggehaald. Hij wist eigenlijk bijna zeker te zeggen dat het om basaalcelcarcinoom ging.

Ik vond dat persoonlijk vrij gek, kan me het antwoord van merel dus ook voorstellen, maar blijkbaar kunnen ze het soms wel vrij goed zien. Ondanks dat er dan nog geen 100% zekerheid is.

Maar bij haar is het verwijderd. En alles was goed verder (het was inderdaad basaalcelcarcinoom) , over een paar weken naar de dermatoloog, waar ze verder voorlopig periodiek onder controle blijft.En verder niets aan de hand tot nog toe. Natuurlijk nog wel even de dermatoloog afwachten. Maar de snijranden waar keurig schoon, dus wat dat ene plekje betreft is het opgelost. Dat schijnt bij basaalcel meestal zo te gaan.

toch sterkte, want het is wel even flink schrikken waarschijnlijk! kwf heeft een goede folder hierover. zie de site van de kwf.

• Mieke

Op www.huidarts.com wordt het heel duidelijk uitgelegd. En bovendien zal deze informatie je ook geruststellen.

• Maaike

Peter, heb je de uitslag al?