Hoi Carlos,
Weet precies hoe je je voelt! Mijn vader is vorig jaar november op 58 jarige leeftijd onverwacht overleden. 4 Dagen hiervoor hadden we gehoord dat hij longkanker had. Voordat we dat hadden laten doordringen was hij er al niet meer. Tot 2 weken voor zijn overlijden heeft hij geklust in ons nieuwbouw huis.
Ik ben nu zelf 6,5 maand zwanger en hoewel hij graag opa wilde worden (zijn 1e kleinkind) heeft hij dit niet meer mogen meemaken. Hij heeft het zelfs niet meer geweten. Het zwanger zijn is voor mij heel dubbel. Aan de ene kant wordt er straks een wonder geboren. Aan de andere kant heb ik zo'n verdriet om mijn pa dat ik het soms moeilijk vind om van deze bijzondere periode te genieten. Ben er echter wel van overtuigd dat mijn pa “weet” dat ik een kindje krijg. Zijn kleinkind!! Ik denk dat hij er zelfs vanaf boven (of hoe je dit ook wilt benoemen) ervoor zorgt dat alles goed is met ons kindje. Ik zit nu op yoga, onder meer om te kunnen leren omgaan met deze dubbele gevoelens. Deze gevoelens er ook zeker laten zijn is erg belangrijk.
Soms ga ik inderdaad ook naar zijn graf, hij is gecremeerd en in een urnentuin geplaatst…met een mooie steen heeft hij dan toch zijn plekje. Samen met mijn moeder en broer hebben wij hier bewust voor gekozen, zodat we toch nog een plaats hebben om naartoe te gaan, ook al is hij “niet echt begraven”.
Heb eigenlijk niet echt een tip voor je…heb wel een heel verhaal geschreven, maar waarschijnlijk heb je er niets aan. Weet eigenlijk niet waarom ik het deed. Je verhaal greep me omdat ik het zo herken. Ik hoop dat je met je vrouw over deze gevoelens kan praten en dat je er niet alleen in staat. Wil je heel veel sterkte wensen! Knuffel Tea