palliatieve zorg

• amanda

Wie kan mij helpen met adressen, ervaringen met palliatieve zorg? Al zorg ik voor mijn moeder, in deze laatste levensfase is dit niet meer voldoende…..Ze heeft hulp nodig iedere dag met douchen e.d…..ik vind het zelf heel erg dat zij om thuishulp heeft gevraagd en dat er straks een vreemde haar laatste periode zal bijstaan…. het liefst doe ik het zelf! Ze wil dat helaas niet, hoe gaat zoiets in zijn werk? Alvast bedankt.

• gretha

Ik zit zelf in de thuiszorg, en kom dus ook bij clienten die om die reden zorg nodig hebben. Laat de lichamelijke zorg over aan anderen. Ik begrijp jouw moeder heel goed. Het is onnatuurlijk voor een moeder, om door haar kind/dochter op die manier verzorgd te worden. Dat voelt niet goed. Maar geloof me je kunt op zoveel andere manieren je moeder bijstaan. De thuiszorg kan niet alles. Als jij probeert alle zorg voor je moeder te doen, ga je eraan onderdoor. Het is verschrikkelijk zwaar als mantelzorger, er valt zoveel te regelen. En het wordt waarschijnlijk nog zwaarder, dus alle zorg die anderen voor je kan overnemen moet je in dankbaarheid aannemen, zodat er voor jou kracht is om je moeder op bijv. emotioneel gebied bij te staan.

• Marit

Ik sluit me erbij aan. Je bent als dochter ook belangrijk voor de warmte en gezelligheid die je haar kan geven. Als je steeds moet zorgen als je er bent is er minder tijd voor gesprek, even rustig bij elkaar zitten. Vooral als je ook nog een gezin hebt moet je oppassen, het behapbaar voor jezelf te houden. Er is heel veel zorg in de thuissituatie mogenlijk mits er voldoende zorg door familie/vrienden naast geboden wordt. Heel veel sterkte en pas op jezelf.