lympheklieren verwijderen

  • sylvia

    Waarom worden lympheklieren verwijderd? is dit altijd bij kanker of voorzorg of ergens ander voor?

  • merel

    Niet altijd worden de lymfeklieren verwijderd, bij grote gezwellen halen ze meestal wel de lymfeklieren weg. Maar tegenwoordig doen ze ook wel de poortwachter opsporen dit houdt in dat voor een operatie blauwe of licht radioactieve vloeistof vlakbij het gezwel wordt in gespoten daardoor kunnen ze de lymfeklier opsporen die het dichts bij het gezwel ligt (hoofdklier) deze wordt dan wel verwijderd en onderzocht of hier kwaadaardige cellen inzitten, zo niet dan laat men de andere klieren zitten zoniet dan moet er nog een operatie plaatsvinden .

    Maar over het algemeen halen ze toch wel vaak de klieren weg ondanks dat het ook de opruimers zijn van ons lichaam zijn het ook de ideale doorgevers van kwaadaardige cellen zodat er elders in het lichaam uitzaaingen kunnen onstaan, dus inderdaad toch ook vaak uit voorzorg. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

  • marielle

    De lymfeklieren zijn vaak de tussenstations voor uitzaaiingen van kanker. Als de kanker uitgezaaid is, gaat dat dus vaak via de lymfen. Door ze weg te halen wordt die kans verkleind en voor onderzoek kan men zien als de lymfen schoon zijn of niet, in hoeverre het uitgezaaid is. Vooral bij borstkanker hoor je vaak van het zg okseltoillet..

  • chtuka georgie

    als deze klieren verwijderd zijn ( het om de klieren in de hals) herstellen zich deze dan? ik heb na een maand nog veel vocht ophoping op deze plaats ( trekt dit weg ?) ik heb al tweemaal laten wegtrekken of opnieuw operatie?

  • Marja

    De klieren die verwijderd zijn herstellen zich niet. De lymfe doorvoer moet zich weer een weg zoeken. Als de zwellingen, die veroorzaakt kunnen worden door lymfe, aanhouden kan fysiotherapie (drainage) helpen. Kijk goed uit voor lymfoedeem. Dat is vaak een onderschat ernstig probleem.Sterkte, Marja

  • h.v.dbunt

    Wat is de functie van deze klieren in de onderbuik ?

  • Wim Peek

    Wat zijn of kunnen de gevolgen zijn na het verwijderen van lympheklieren. De prostaat + 4 lympheklieren zijn verwijderd, ik weet waarom maar ga je dit merken of voelen?

    Met vriendelijke groet, W.Peek