Reactie op artikel: 'Verband borstkanker en nachtdienst'

• Mich.

Reactie op artikel: ‘Verband borstkanker en nachtdienst’ ( http://www.nu.nl/news.jsp?n=766874 )

''De Gezondheidsraad geeft als mogelijke verklaring dat door de

chronische verstoring van het dag- en nachtritme de aanmaak van het

hormoon melatonine wordt beïnvloed.''

Als je nachtdiensten loopt, slaap je vaak overdag.

We hebben natuurlijk licht nodig, vooral helder ochtend licht, om ons

wakker te voelen.

Aan Harvard University hebben onderzoekers het verband tussen licht en

alertheid onderzocht. Zij kwamen erachter dat mensen zich de hele dag

energieker voelen wanneer zij voor ten minste 15 minuten bloot zijn

gesteld aan helder licht in de ochtend.

Natuurlijk licht is vitaal voor ons allemaal. Natuurlijk licht

reguleert het niveau van het hormoon genaamd melatonine, en heeft een

krachtig effect op onze stemming, slaap en voortplantingssysteem.

Onvoldoende licht kan er voor zorgen dat melatonine wordt opgebouwd,

met als resultaat depressie en geestelijke ongevoeligheid.

Deze situatie kan serieus verergeren tijdens de winter maanden en

heeft als diagnose; ‘'seasonal affective disorder’' (SAD).

Er zijn manieren om er je inname van licht te vergroten. Thuis en op

het werk, zit bij een raam. Probeer zoveel mogelijk fluoriserend licht

te mijden, het is de meest onnatuurlijke vorm van licht. Ga naar

buiten voor een ‘licht pause’. Gebruik volle-spectrum lichtbollen of

een lamp dat het daglicht nabootst wanneer je hoog in het noorden

woont. Breng extra lampen naar je werk wanneer er op kantoor maar een

lichtbron is.

• merel

Mich

Ten eerste werkt je link niet, en ten tweede wat moeten we hier nu mee? Alweer zo'n broodje aapverhaal dat je van nachtdienst borstkanker krijgt, net als al die andere verhalen zoals als deodorant, wijn en zo meer. Ik zie de intentie totaal niet van dit soort verhalen, en brengen vaak alleen onrust bij mensen. Of mensen gaan zich schuldig voelen omdat ze dingen doen waar je volgens broodje aap verhalen kanker van kan krijgen. Dus aan allen die hier posten denk eens even na voordat je je verhaal opschrijf, mensen die hier komen hebben vaak al veel mee gemaakt bij zichzelf of degene die wie lief hebben, En zitten echt niet op dit soort onzin te wachten.

• Miranda

Tja Merel…….Begrijp je wel….Ik lees regelmatig mee hier..en zat laatst ook in een discussie……..Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten…maar ook mij gaat het soms allemaal net te ver…en sluit me dan ook bij jou aan dat mensen die kanker hebben of het van dichtbij meemaken niet op deze verhalen zitten te wachten…maar juist wat begrip, medeleven, herkenning zoeken.Volgens mij is dit prikbord daar juist ook voor bedoeld….

• Marja

Bof ik even dat ik nooit nachtdiensten heb gehad. Alleen maak ik me zorgen. Ik heb geen hormoongevoelige kanker. Maar misschien komt het dan toch omdat ik linkshandig ben, bruine ogen heb, misschien een gen in de familie, nooit alcohol heb genuttigd, aan de verkeerde sport heb gedaan.

Kom op zeg. Als je kanker hebt ga je je niet schuldig voelen en uitzoeken hoe dat nou zo komt. Maar gooi je jezelf in de strijd om te genezen. Als we alle adviezen om geen kanker op te lopen moeten volgen dan kunnen we wel ophouden met leven. De één adviseert lampen, de ander abrikozenpitten, gebedsgenezers, gras eten, zout in de chemo (St. Sergio), massage van Kees van Boegem, duivenvoer eten en zo zijn er vele tientallen verhalen te vinden van mensen, die mensen kennen en vrienden hebben en die zijn wonderbaarlijk genezen. Deze site is denk ik bedoeld voor mensen die er rechtstreeks mee te maken hebben en samen hun zorgen en behandeling willen delen. Ik heb kanker, daar wil ik zo lang mogelijk tegen vechten. Ik ga mijzelf dus niet afvragen hoe ik het toch had moeten voorkomen.

• Irene

Marja en Merel ik sluit mij helemaal bij jullie aan.

Ik heb 8 chemo´s voor de boeg en het enige wat ik wil is leven en al die broodje aap verhalen vind ik vreselijk. En laten we dit prikbord toch houden voor steun, begrip en herkenning het is allemaal al heftig genoeg om met deze vreselijke ziekte om te gaan.

Dus laten we alsjeblieft het niet over hekken,nachtdiensten,Houseman hebben. En deze site gebruiken waar hij echt voor bedoeld is.

Ik wens een ieder veel kracht , moed en energie toe om het vol te houden.

• Marja

Heel veel sterkte bij de chemo's.

Marja

• Louise

Uit een oud( 2001) onderzoek in Amerika bleek dat mensen die 20-30 jaar 3 of meer nachten per maand nachtdienst draaiden anderhalf keer zoveel borstkanker voor kwam in vergelijking met de groep die dat niet deed.

• merel

Ja en volgens onderzoeken kreeg je van deodorant kanker en van wijn drinken kanker hoop tam tam om niks, zijn vaak verhalen die een eigen leven gaan leiden. Die vaak door ontwetende naar buiten gebracht worden.

• Marja

In Amerika heeft onderzoek uitgewezen dat je van rood vlees eten kanker kan krijgen in Europa is dat juist niet zo. Er wordt meer berichten de lucht in geslingerd hoe je aan kanker komt. Ik wil erg graag weten hoe je kunt genezen en als dat niet mogelijk blijkt hoe ik mijn tijd zo aardig mogelijk door kan brengen.

Marja