Hallo allemaal,
Mijn moeder heeft al ruim 2 jaar longkanker en het ziet er naar uit dat de laatste fase is aangebroken. Ze weegt nog maar 44 kilo en eet slecht, leeft op morfine en de kanker is uitgezaaid naar haar botten. 2 jaar geleden zeiden ze dat ze nog ongeveer 4 maanden te leven zou hebben, ze is er nog steeds maar ze is zo moe en ze wil nu niet meer. Ik heb toen mijn baan opgegeven om er voor haar te zijn. Ik ben er bijna iedere dag, boodschappen en huishouding. Ik had gehoopt dat deze periode een tijd zou zijn van toenadering, begrip, er voor elkaar zijn, betekenisvolle gesprekken, laten voelen dat je van haar houdt etc. Helaas is ze onbenaderbaar. Ze wil nergens over praten, niet over de ziekte, niet over haar pijn …..je mag haar ook niet aanraken, troosten. Zo lijdt ze in haar eentje en moet ik hulpeloos en machteloos toekijken en alles wat ik doe of zeg is fout. Als ik zeg dat ik van haar hou dan wordt ze boos want ik mag niet dramatisch doen…..enz. enz. Het enige waar ik met haar nog over mag praten zijn de boodschappen……Ik weet het allemaal niet meer. Ik weet niet hoe het voor haar moet zijn om zoveel pijn te hebben en geen uitzicht meer…….ik kan het mij niet voorstellen…deze weg is te moeilijk om te bevatten. Ik heb zelf een gezin, alles gaat door, vakanties, uitjes….al 2 jaar probeer ik allles te combineren, leef in verschillende werelden….
Het is werkelijk afschuwelijk om iemand waar je zoveel van houdt zo te zien worstelen en maar toekijken….Als ik de dokter wil bellen wordt ze boos, constant de afwijzing. Als ik vraag wat ze wil dan zegt ze dat ze niets te willen heeft en dat ze met rust gelaten wil worden…..Omdat je weet dat ze zo ziek is neem ik alles voor lief toch doet het heel veel pijn. Soms denk ik ….ik ben 36 en ik moet nog een hele tijd zonder moeder, de kinderen zonder oma……ik zou zo graag warme herinneringen willen aan deze laatste fase. Verstandelijk begrijp ik het wel dat ze mij afstoot maar gevoelsmatig kan ik mij daar heel moelijk bij neerleggen. Zijn er mensen op dit prikbord die dit herkennen en wellicht mij advies kunnen geven hoe ik hier het beste mee om zou kunnen gaan? Ik weet het eventjes niet meer….
Verder wens ik iedereen ontzettend veel sterkte met deze verschrikkelijke rotziekte!
Amanda