vraagje

• lampeberger

hoi iedereen,

ik zit met een vraagje

een goede vriendin van mij kreeg onlangs te horen dat ze borstkanker had en ze zou einde deze maand geopereerd worden.

deze morgen onverwachtse telefoon dat ze dinsdag onmiddellijk met bestraling moet beginnen - dus geen operatie

wat kan dit betekenen : kanker al te ver gevorderd of willen ze eerst die tumor verkleinen en dan misschien opereren ?

hartelijk dank voor jullie antwoorden

grtjs

• Girly1981

Hallo,

Volgens mij gebeurt dat met veel kankersoorten. Ook met darmkanker wordt vaak eerst bestraald, voordat men een operatie doet. Dit heeft te maken met dat het wetenschappelijk bewezen is dat als men van tevoren bestraald, het risico op recidieven ( terugkeer van de kanker ) kleiner is. Door de bestraling heeft de tumor minder kans uit te zaaien.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt…

Sterkte

• jose

Nou dat zou lekker zijn als dat zo zou zijn. Mijn moeder had borstkanker helaas overleden half jaar terug. Zij had eerst een operatie , daarna bestralling en daarna chemo.

Veel sterkte met je vriendin. Girly1981 schreef:

>

> Hallo,

>

> Volgens mij gebeurt dat met veel kankersoorten. Ook met

> darmkanker wordt vaak eerst bestraald, voordat men een

> operatie doet. Dit heeft te maken met dat het

> wetenschappelijk bewezen is dat als men van tevoren

> bestraald, het risico op recidieven ( terugkeer van de kanker

> ) kleiner is. Door de bestraling heeft de tumor minder kans

> uit te zaaien.

>

> Ik hoop dat je hier iets mee kunt…

>

> Sterkte

• Marja

Soms is eerst bestralen of chemo bedoeld om de borstkanker te verkleinen of weg te halen, daarna een borstbesparende operatie of een ablatio. Het is zeker niet zo dat de borstkanker (te) ver is. Dan moeten er eerst uitzaaiingen zijn vastgesteld. Als jouw vriendin het niet begrijpt gewoon bellen naar haar mamacare verpleegkundige. Die is altijd te bereiken. Sterkte in de strijd, Marja

• merel

http://www.borstkanker.net/hoofdframe.html Dit is een site met heel veel informatie over borstkanker en waar alles duidelijk uitgelegd wordt.Heb er toendertijd veel aan gehad. Sterkte met je vriendin

• lampeberger

meer nieuws : ze hebben dinsdag de borst gespoeld en woensdag eerste chemo gehad

nu is ze thuis en moet binnen 3 weken terug voor 2de chemo

ze wordt geopereerd in december van de 2 borsten = amputatie

langs deze weg wil ik iedereen bedanken die mijn vraag beantwoordt heeft en ook aan alle kankerpatienten een hart onder de riem steken : nooit de moed opgeven en blijven vechten

veel sterkte aan iedereen die deze vreselijke ziekte heeft

xxxx