Ja of nee? Ik ben nu 25 en heb een kindje! Mama is inmiddels terminaal
hallo,
ten eerste veel sterkte gewenst voor de komernde periode en daarna.
Over het erfelijkheidsonderzoek..
Je zal voor jezelf moeten uitmaken of je wil weten of je erflijk belast bent of niet. Als voordeel heeft het dat je weet dat je een vergrote kans hebt op de kanker en dat je als je dat wil en als dat mogelijk is alvast onder reguliere controle kan stellen en soms zelfs al preventieve maatregelen kan nemen.
Anderen willen juist niet weten of ze erfelijk belast zijn omdat ze dan weten dat ze een vergrote kans hebben op de kanker met alle gevolgen van dien.
Mijn tip is heb het erover met familie en vrienden, wat zouden zij doen en waarom en vraag eventueel bij de behandelend arts van je moeder een informerend gesprek of informatie aan over het erfelijkheidsonderzoek en wat erventueel met een ‘slechte’ uitslag kan worden ondernomen, dan kan je misschien een meer afgewogen keuze maken.
In ieder geval veel succes met de keuze en vergeet niet dat anderen mogen je adviseren, maar het is JOUW keuze!
groeten scylla
Ik heb wel me laten testen . Mijn moeder was drager van het brca-1 gen, en die is afgelopen 17 januari aan eierstokkanker gestorven. Ik ben gelukkig geen drager, terwijl ik daar wel van overtuigd was dat het wel zo was. Heb 1 dochter en ben zwanger van de tweede dus die zijn gelukkig ook geen drager. Ik heb me er erg in verdiept. Je kunt natuurlijk geen levensverzekering, hypotheek e.d. meer afsluiten wanneer je drager bent zegt men, maar voor mij had dit geen waarde. Het umcg vertelde ook wanneer je je laat controleren iedere keer dat dat niet afdoende is voor eierstokkanker. Wel voor borstkanker.De rest van de familie heeft zich ook laten testen. Iedereen die de brief van het ziekenhuis heeft gekregen. Mijn zusje heeft de uitslag nog niet en zit nog erg in de rats.
Succes met je beslissing!
Liefs Louise
Hallo allemaal,
Ik ben Miranda en zit ook met de keus van .zal ik de test doen of niet..
mijn moeder heeft zich ook laten testen en die is drager…Zelf ben ik 25 en heb een zoontje van 2,5 jaar en nu is het aan mij om ook die keus te maken.
Op zich wil ik liever weten waar ik aan toe ben en dat ik niet voor niets zoveel onderzoeken hoef te ondergaan. maar aan de andere kant hoor ik dat je dus geen levensverzekering, hyphotheek en dergelijke kan afsluiten…weten jullie hier meer van? echt met zekerheid? Want dat is het enige obstakel wat bij ervan weerhoudt om de keuze te maken om de test te doen. want je ziekenfonds…gooien ze die dan ook omhoog, als je het gen bevat?
en Illona…wat weerhoudt jouw …om die keuze te maken..?
Groetjes Miranda
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?