Hoe veel kan een mens hebben?

• Ella

Hallo allemaal,

Heb al een tijdje niet meer gepost maar moet even mijn “ei” kwijt.

Mijn pa heeft 3 jaar geleden de diagnose longkanker gekregen. Na de bestralingen en de chemo leek het goed te gaan, maar telkens als we denken nu gaat het beter nu knapt hij op krijgt hij steeds weer een fikse terugslag. De longfoto's bleken goed.

Hij heeft dit jaar alweer 3x in het ziekenhuis gelegen. Begin dit jaar met een longontsteking. Een maand geleden kreeg hij er nog een beroerte bovenop waardoor hij niet meer goed kan praten. Met heeeeeeel veel moeite kan hij zich een beetje verstaanbaar maken. Heel frustrerend voor hem natuurlijk en voor ons ook.

Hij is ontzettend slap, vel over been, last van oprispingen wanneer hij iets eet. Constant last van dik slijm wat hij 9 van de 10 keer niet weggehoest krijgt. Soms zit er weer bloed bij.

Daarna ging hij revalideren, moest busje in busje uit, raampje open in het busje en voila 2 weken geleden weer een longontsteking.

In het ziekenhuis heeft hij veel last van vochtophoping gekregen. Zijn benen staan op knappen en doen ontzettend pijn.

Hij is nu een week thuis maar dat is ook ontzettend moeilijk.

Pa is vorig jaar november 78 geworden, had al voor de longkanker een pacemaker en bypass gehad. Daarbij een tweede pacemaker vorig jaar en begin dit jaar een oogoperatie vanwege zijn staar.

Mijn pa is nu een hoopje ellende, kan zich amper verstaanbaar maken, kan niet veel eten zonder dat het hem meteen opstoot (ook geen eetlust), kan een paar meter lopen en is buiten adem (moet zich onderweg vaker vasthouden om niet om te vallen), kan zich veel dingen niet meer herinneren, kan tv niet meer volgen, krant niet meer lezen, geen levensvreugde meer……….

Mijn moeder is 69 heeft al enkele jaren parkinson, slikte hiervoor tabletten die nu voor lekkende hartkleppen hebben gezorgd. Dus andere medicijnen gekregen, nu heeft ze hartkloppingen, trillingen, heeft ze het koud en heel veel downmomenten dat ze amper kan lopen, zich amper kan bewegen, denken en reageren is vaak heel traag of ze reageert helemaal niet op iets.

De hele situatie met pa maakt het er niet makkelijker op, ze is ook helemaal op. Twee weken geleden dachten we namelijk dat we afscheid moesten nemen van mijn pa zo slecht was hij er aan toe.

Hij wist soms niet meer wat hij deed kon niet meer op zijn benen staan, moest dik slijm overgeven wat ik amper van de vloerbedekking af kreeg (dus kun je je voorstellen hoe moeilijk het voor hem is om dit op te hoesten). Bleek dus door die longonsteking te komen. Werd met ambulance om 22 uur naar het ziekenhuis samen met mijn moeder gebracht en werd pas om 02:00 uur geholpen omdat het zo druk was. Mijn ma was pas om 03:30 uur thuis.

Soms weet ik het ook niet meer, ik ben enigs kind, alleenstaande moeder, werk 36 uur per week, kreeg afgelopen week een venijnig virusje kado bovenop mijn hooikoorts, was ontzettend beroerd, kreeg amper lucht, nieste de hele dag en mijn neus kon ik blijven snuiten. Mijn dochtertje werd natuurlijk ook ziek (verspreid zich makkelijk zo'n verkoudheid).

Vandaag gaat het weer een beetje vandaar dat ik even wilde uitblazen want vind het niet altijd makkelijk om het nog positief te blijven zien.

Ik ben bang dat mijn moeder door alle omstandigheden nu eerder omvalt dan mijn vader en die zal dan niet lang blijven hangen, zonder mijn ma leven? hij niet.

En dan? dan heb ik niemand meer behalve mijn dochtertje. Altijd blijven lachen zei Bassie (van Adriaan) maar het is vaak zo verdomd moeilijk………………

• Marja

Tja een mens kan veel hebben. Ik heb zelf ook in zo'n onmogelijke situatie gezeten. Maar zorg ervoor dat je niet alleen opdraait voor de “mantelzorg”, instanties gaan er vaak gemakkelijk mee om. Oh, u heeft nog een dochter, die kan er dus wel veel voor u zorgen. Toen mijn moeder met een gebroken rug thuis werd afgeleverd en er van mij werd verwacht dat ik haar wel zou verzorgen, heb ik de huisarts in gelicht en gezegd dat ik dat met drie kinderen van toen acht, zeven, en zes en mijn werkkring niet erbij kon hebben. Met mijn moeder goed doorgesproken (ik heb haar natuurlijk nooit in de steek gelaten). Maar ik heb volgehouden dat het niet ging en toen startte de verzorging via maatschappelijk werk in de gemeente naar behoren op. Zoek de juiste instanties. Je kan het niet alleen. Een strelende hand van de dochter is vaak meer nodig dan een werkende.

Ik wens je alle sterkte in deze periode.

Marja

• Ella

Marja, dank je wel voor je reactie.

Het komt ook meestal allemaal tegelijk. Mijn kleine heeft nu een druipoor, zelf kamp ik nog een beetje met hooikoorts en mijn moeder heeft longonsteking. Pa lijkt nu nog het gezondste van ons allemaal.

Moeilijk is gewoon dat ik mijn kleine niet naar de opvang kan laten gaan met haar druipend oor, zelf niet vrij kan nemen (heb al ontzettend vaak vrij moeten nemen dit jaar) en haar dus verplicht bij mijn moeder moet achterlaten. Vervelend dat ik niet meer keus heb…..

• smemske

Hallo Ella,

Het volgende vertel ik niet om je te overtroeven maar om te zeggen ;hoeveel kan een mens hebben?

Toen ik kind was tot aan mijn trouwen toe ben ik ernstig mishandeld door mijn vader in allerlei opzichten.Toen ik 11 was brak ik mijn been en heb toen 8 mnd. in `t zkh gelegen,ook werdt bij mij een hartafwijking ontdekt.Toen ik 21 werdt kreeg ik huidkanker op mijn buik dat verwijderd werd.Na 2 zware bevallingen kreeg ik ernstige incontinentie en een neusoperatie ,hij stond scheef wat wil je na al dat slaag dat ik heb gekregen.Toen ik 30 werd kreeg ik baarmoederkanker.Daarna heb ik 5 grote rugoperatie`s gehad en een schouder en knieoperatie. Voor mijn hart kreeg ik een tijdelijke pacemaker.5 jaar geleden werd er bij mij osteoperose ,reuma RA vastgesteld en artrose.2 jaar teruk kreeg ik weer huidkanker.Vorig jaar darmkanker en heb nu een stoma.En omdat ik zeer grote aambeien had werden die ook nog verwijderd.Omdat ik pijn onderin had moest ik van de gynacoloog naar de3 Dermatoloog ik kreeg verschillende zalfjes voorgeschreven en toen keek de dermatoloog ook maar meteen naar mijn huid(ik was nog steeds onder behandeling/controle voor de huidkanker die ik had.En tot mijn verbijstering heb ik weer huidkanker.Nu moet ik bestraald worden.Ik slik 46 medicijnen per dag en ik zie het af en toe niet zitten!Want hoeveel kan een mens hebben.Dus lieve meid,help je vader met liefde en aandacht maar zorg dat je erzelf niet aan onder doorgaat!! Groetjes en een knuffel van Smemske voor jullie allemaal.

• JR

Jullie hebben allen veels te veel te verduren gehad, maar hebben het nog steeds kunnen hebben. Luister naar je verdriet en laat het af en toe gaan, dat kan niet anders… Ik vind het knap hoe jullie het tot nu zo hebben kunnen trekken!

Probeer steun te vinden bij de mensen om je heen en ik hoop dat jullie er komen en betere tijden / momenten er mogen zijn om je weer kracht te geven.

Veel veel veel sterkte!

JR