verdriet

• patrizia

Ik kom hier weer even mijn hart uitstorten. Hier kan ik alles even kwijt, en dat lucht enorm op.

Ik voel me zo verdrietig en ellendig. Ik heb nergens meer zin, ik sta op omdat het moet, maar het liefst blijf ik de hele dag in bed liggen.

Ik mis mijn moeder verschrikkelijk, ik sta met haar op en ga er mee naar bed. Constant blijft mijn moeder in mijn hoofd, ik zie alles weer voor me, van vroeger tot nu. Alle herinneringen komen langs, de leuke maar ook de herinneringen aan toen ze ziek was. Die beelden doen zo'n pijn..waarom moest dit mijn lieve moeder overkomen?

Ik mis alles, ik mis haar geur, haar lach, de gezellige dingen, de kopjes thee en de uitjes naar stad, zelfs onze kleine ruzietjes, gewoon mijn lieve mam. Het lijkt net als ik bij mijn ouders thuis ben, alsof ze zo maar weer binnen komt lopen. Alles in huis herinnert me aan haar, en dat is fijn totdat ik besef dat ze er gewoon niet meer is. Laatst had ik iets nieuws gekocht, en ik dacht gelijk, even aan mama laten zien, maar dit kan niet meer, nooit meer.

Het voelt alsof mijn hart eruit gerukt is, ik wil niet meer…

Ik wilde nog zoveel tegen haar zeggen, nog zoveel aan haar vragen, gewoon bij haar zijn..

Ik kan het gewoon niet geloven, ik kan het niet accepteren. Ik wil het niet, maar het moet. Ik weet dat het leven doorgaat, en ik probeer er het beste van te maken, maar op dit moment gaat het even niet…

Ik wens iedereen veel sterkte en kracht.

Liefs,

• jose

Lieve Patrizia

Ik weet hoe je je voelt. Alle dingen die je op noemt zijn net mijn woorden. Helaas kan ik je ook geen opbeurende woorden geven. Het gemis wordt alleen maar groter. En helaas kunnen we er niks aan doen, de tijd zal het leren. Het slijten dat moet gaan komen ooit. En dan lijkt het ook alsof je de enige bent met het verdriet, en dat iedereen maar lekker door leeft. Terwijl het voor ons geen gein aan meer is het leven op dit moment. Helaas komen bij mij vooral de herinneringen naar boven dat ze ziek was de afgelopen 3 jaar. Maar we kunnen alijd ons verdriet kwijt hier op deze pagina bij elkaar. En af en toe lees ik je berichtjes en dan kan ik het niet laten om niet te reageren. Omdat we allebei in dezelfde rouw situatie zitten en het gemis enorm is . Bij mij nu bijna 3 mnd geleden . En bij jouw ook ongeveer het zelfde. Heel veel sterkte . En als je wilt kan je altijd je mij mailen als je dat wilt of anders natuurlijk hier op de forum. Groetjes Jose

• patrizia

Lieve Jose,

Wij zitten inderdaad in dezelfde rouwperiode. Gister was het precies 8 weken geleden dat mijn moeder is overleden. De tijd gaat snel.. Ik weet ook dat ik niet de enige ben, maar het lijkt soms wel of andere mensen het alweer zijn vergeten. Laatst vroeg iemand zelfs aan mij of ik het er dan helemaal niet moeilijk mee had? Toen dacht ik, mens je moest eens weten…

Ik kan jou ook geen opbeurende woorden geven. Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen, en ook voor jou geldt dat je me mag mailen als je dat wilt. En inderdaad de tijd zal het leren….

Liefs,

• jose

Hoi Patrizia

De forum is een beetje veranderd geloof ik. Hoe is het vandaag met je. Het klopt precies wat je zegt, dat mensen snel denken dat wij daar makkelijk mee omgaan . Omdat ze zelf waarschijnlijk nooit dat hebben meegemaakt. Wat verwachten ze dan dat je je zelf opsluit of dat je met een zakdoek de hele dag loopt. De tranen zijn een keer op , maar de pijn en verdriet die zit er.En dat kunnen mensen niet alijd zien. En wat je ook zegt he, je staat er mee op en gaat er mee naar bed. En de hele dag kleine dingetjes wat je je aan je moeder herinnerd spelen de hele dag mee. Maar die deel je niet hele tijd met iemand, daar zou men gek van worden, maar het zit in ons hoofd. En dat is heel pijnlijk .

Heb je trouwens nog een vader, of broer, of zus , of vriend/man, waar je een beetje steun aan hebt.

Ik moet zeggen dat ik het zelf allemaal toch een beetje moet verwerken. Ik kan ook niet echt aan leuke dingen denken , want eigenlijk is er geen gein meer aan zonder mijn moeder. Het is dat ik gelukkig 1 zoontje heb. Die nog wel wat voor afleiding zorgt. Nou Patrizia , sterkte en spreek je .

Groetjes Jose

• patrizia

Hai Jose,

Vandaag heb ik gelukkig wat afleiding. Dat scheelt wel voor mij, als ik wat te doen heb dan lukt het me om minder aan het verdriet te denken. Maar als ik weer alleen ben of niks te doen heb, dan wordt het alleen maar erger.

Het klopt precies wat je zegt. Al die herinneringen kun je niet de hele dag door tegen mensen vertellen, dan worden ze inderdaad gek. Maar ik probeer er wel zoveel mogelijk over te praten. Ik ben blij voor je dat je zoontje je toch nog wat afleiding geeft, hoe oud is je zoontje?. Heb jij verder steun aan familie, vrienden?

Mijn vader is een moeilijke prater en vermijdt het onderwerp het liefst. Dit is ook heel moeilijk, want alles heb ik eigenlijk in mijn eentje moeten regelen. Ik ben enigkind, dus dan komt alles een beetje op mij neer. Ik vind het niet erg, maar soms is het wat zwaar.

Ik heb wel een hele lieve vriend, die er gelukkig voor me is, maar hij studeert doordeweeks in Maastricht en ik zie em alleen in het weekend.

En inderdaad, ik kan ook moeilijk aan leuke dingen denken. Over 2 weken word ik 25, maar heb totaal geen zin om het te vieren zonder mijn moeder.

Jij ook veel sterkte, grt Patrizia

• jose

Hoi Patrizia

Zonnige dag voor vele mensen . Heb mijn zoontje naar schoonmoeder gebracht. Die gaat 1 nachtje logeren. Mijn zoontje is 4,5 jaar . Ik zelf ben net 34 geworden , ook geen prettige verjaardag was dat echt. Ik vindt het vooral ook zo rot, dat mijn moeder nooit meer mijn zoontje ( Jamiro) kan zien opgroeien. Ze waren erg gek met elkaar , en Jamiro heeft het ook vaak over zijn lievelings Oma. En dat ze nu een ster is geworden. Ik heb verder ook geen vader meer die was overleden toen ik 16 was. Heb wel 1 zus die woont in Athene . En mijn tweelingbroer. Maar echt over praten doen we niet , ik vaak wel , maar mijn broer wil er zelf niet te veel aan denken.

Mijn moeder was wel heel gelukkig op nieuw getrouwd . Maar helaas heeft dat dus niet langer mogen duren dan 15 jaar. Mijn moeder is 2 weken na haar 60e verjaardag overleden. Ze waren net allebei met pensioen. Ook daar heeft ze niet van kunnen genieten, waren van plan nog vele reizen te maken over de wereld.

Ik woon zelf in Amsterdam. Waar woon jij . Woon je ook nog bij je vader.

Ik begreep uit andere verhalen dat het bij je moeder wel heel snel in een keer was gegaan. Dat lijkt me ook erg onwerkelijk voor je. Ik vindt het zelf nog eigenlijk onwerkelijk, terwijl wij toch zo 3 jaar bijna in die molen zaten. Had je moeder verder nooit klachten dan. Natuurlijk heel moeilijk voor je vader.

Nou Patrizia evengoed nog beetje goede dag en spreek je .

groetjes Jose

• patrizia

Hai Jose,

Jeetje, jij hebt dan ook al heel wat voor je kiezen gehad. Je vader verloren toen je 16 was, wat erg voor je. Ik snap dat het heel moeilijk is dat je moeder je zoontje niet meer ziet opgroeien. Gelukkig hebben ze nog wel van elkaar mogen genieten, alleen veel te kort. Je zoontje zal zijn lieve oma gelukkig nog wel herinneren. Het is zo oneerlijk allemaal…Je moeder wilde nog zoveel, en wilde nog genieten. Net zoals mijn moeder, zij wilde ook nog zoveel. Mijn moeder zal er ook nooit bij zijn als ik ooit ga trouwen of als ik kinderen krijg. Dat vind ik echt heel erg..

Nee, ik woon niet meer thuis, ik heb een eigen flatje waar ik alleen woon. In het weekend is mijn vriend er gelukkig. Ik ga wel elke dag naar mijn vader toe, dan eten we samen en ik help hem een beetje in de huishouding en doe de was voor hem enzo. Ik woon in Nijmegen. Het is inderdaad heel erg moeilijk voor mijn vader, ze waren tenslotte ook 28 jaar getrouwd. Mijn vader wilt er echt niet over praten, het is allemaal nog te moeilijk. Volgende week woensdag wordt de asbus van mijn moeder bijgezet in het urnengraf, ook daar wilt mijn vader niet bij zijn. Hij wilt ook het liefst alles van mijn moeder gelijk wegdoen. Iedereen heeft zijn eigen manier van verwerken, maar soms is het moeilijk als je er niet met elkaar over kunt praten.

Mijn moeder is net iets langer dan een jaar ziek geweest. In okt. 2004 ging ze naar de dokter omdat er een knobbel zat. Doorverwijzing naar het ziekenhuis. Foute boel dus. Het bleek om een agressieve tumor te gaan, niet hormoongevoelig. De tumor was ook al best groot, daarom hebben ze ervoor gekozen om eerst chemo te geven. In apr. 2005 is toen haar borst geamputeerd. Daarna nog 25 bestralingen. Het zag er in eerste instantie goed uit, mn moeder voelde zich goed, geen last van chemo en operatie. Totdat ze in okt.2005 klachten kreeg, hoesten en pijn in haar ribben. Daar heeft ze even mee doorgelopen omdat de huisarts zei dat er niks aan de hand was. En de pijn kwam ook met vlagen, het ging ook weer weg. In november 2e controle in het ziekenhuis. Botscan en longfoto gevraagd. Uitslag op 8 dec. Uitzaaiingen in beide longen en op verschillende plaatsen op het skelet. Een week later bleek uit de leverecho dat er ook vlekken zaten op de lever. Het ging zo snel allemaal, lichamelijk ging mijn moeder ook supersnel achteruit. Daarom was chemo ook geen optie meer. De 21e ging ze naar t ziekenhuis voor een APDkuur, maar ze moest gelijk blijven. Daar ging het alleen maar bergafwaarts, ze heeft er 6 dagen gelegen. Ze konden niets meer voor haar doen. Hoe is het proces bij jouw moeder verlopen? Heeft zij veel behandelingen gehad?

Liefs, Patrizia

• jose

Hoi Patrizia

Het is echt allemaal zo oneerlijk. Als ik het verhaal van jouw lees. Het is natuurlijk nooit het juiste moment om afscheid te nemen. Maar “gelukkig”heeft het voor jouw moeder het niet te lang geduurd. En voor jouw vader moet het natuurlijk ook heel moeilijk zijn zo lang samen en dan binnen 1 jaar zijn vrouw kwijt. Toch gaat er iedereen er anders mee om , maar het is niet goed om er niet over te praten, en heel moeilijk voor jouw om er niet over te kunnen praten , en dan de urn waar hij niet bij wilt zijn , en spulletjes weg doen. Maar je kan er weinig aan doen.

Misschien komt er wel een dag dat hij het wel kan om over haar te praten.

Ik zal beetje in het kort vertellen hoe het bij ons is gegaan.

Mijn moeder ondekte een knobbeltje net begin januari 2003. Na wat onderzoeken , bleek het dus ook kwaadaardig te zijn. Het knobbeltje was zeer klein dus het werd er uitgesneden. Maar het bleek wel zeer kwaadaardig te zijn. Ze besloten haar om als na behandelingen te geven 32 bestallingen, en 4 chemo,s. In Arnhem want daar kwam ze vandaan. Maar mijn moeder moest natuurlijk eerst alles over weten , via een zwager van haar zus , die in Amerika werktdie oncoloog is en ook met borstkanker werkt, adviseerde hij haar om die tumor te laten onderzoeken, op een soort eiwit, Nou naar heel wat telefoontjes plegen, hebben ze dat gedaan en bleek dus dat ze die eiwit had , wat ze zeggen dat 25% vrouwen met borstkanker die dat hebben, overlevingskans is klein,zat mijn moeder er dus bij , dus ze kon beter 6 chemo,s doen. En ze moest zorgen of ze het middel herceptine, als na behandeling kon krijgen. Nou dat heeft ze na heel wat zoeken , bellen ect. mee kunnen doen aan een onderzoek , in Antonio leeuwenziekehuis in Amsterdam. Dat was een 2 jarige onderzoek, voor vrouwen met nog geen uitzaaiingen. Dus mijn moeder moest elke 3 weken naar amsterdam voor die herceptine, ongeveer 1,5 jaar later, kreeg ze steets meer van die vage klachten pijn in haar ribben , rug , maar die oncoloog in Amsterdam zei hele tijd ach mevrouw, neem maar paracetemol 3 x per dag en een slaapmutsje voor het slapen gaan. Nou weten we allemaal dat met uitzaaiingen van borstkanker het vaak naar de botten gaat. Maar daar wil je liever niet gelijk aan denken . Immers zou iemand in Antonio leeuwenziekenhuis dat toch wel weten. Maar het werd erger , en het ging niet meer weg , dat was paar maanden later, in September toen zei hij maar mevrouw heeft u een botscan gehad in Arnhem na dat er borstkanker was ondekt. Nee dus. Sommige ziekenhuizen doen dat altijd standaard. Maar goed kost natuurlijk hoop geld he. Dus zei ging mri doen en bleek dus uitzaaiingen in haar ribben, wervelkolom , schedel, en een paar kleine plekjes in haar hersenen. Nou dat was alweer de 2 e klap . Ze kreeg dus niet meer die herceptine omdat dat niks had gedaan maar andere chemo, en apd, elke 2 weken. In Januari werd ze bestraald op haar hoofd. Toen daarna kreeg kon ze ook niks meer eten, dus ze kreeg van alles , om maar aan te komen, gegeven moment dat was denk ik zo in maart was ze zo slecht dat ze echt niks kon , behalve slapen. We dachten echt nou dat gaat niet meer goed komen , dat zei ze zelf ook dat in Juni het waarschijnlijk zou afgelopen zijn , net als bij haar eigen moeder die ook aan borstkanker was overleden in Juni. Dat was dan wel 35 jaar terug. Maar ze ging zo juni toch wat vooruit, en bleek de chemo toch iets aan te slaan, maar dat ze zich beetje goed voelde was maar weer voor korte duur zo na 2 a 3 maandjes ging het weer heel slecht. Ze was moe geen eten, veel pijn. En in september bleek de uitzaaiigen weer flink bezig te zijn. Dus moest ze stoppen en kon ze eigenlijk nog maar 1 middeltje proberen, maar het ging slechter , en toen week voor dat ze was overleden, hadden ze gezegt, nou geef maar morfine pleister, en stop maar met de behandeling. En zo is ze tot ongeveer 4 dagen voor haar overlijden slapend gehouden. In die week was haar oog ook gaan hangen, en praten kon ze moeilijk, en lopen ging niet meer. Dus dat waren ook de uitzaaiingen in haar hersenen. Gelukkig heeft ze het die week niet echt bewust mee gemaakt. Wat een verhaal he, kon het eigenlijk niet veel korter maken, zal misschien wel wat dingen vergeten zijn , maar goed. En let niet op sommige spellings fouten.

En nu moeten wij het gaan verwerken.

Ik weet dat het moelijk voor je moet zijn dat jouw moeder je nooit kan zien trouwen en nooit oma kan worden. Want dat had ze zeker heerlijk gevonden, wat ik zie bij mijn moeder, week voor haar overlijden, zei ze ook dat ze het heel erg vondt om niet Jamiro te zien opgroeien. Ook al heeft ze die 4 jaar meegemaakt. Dat is ook wel weer moeilijk. Maar ben dan wel weer blij dat Jamiro Oma herinnerd tot nu nog. Dat heb ik vroeger dus niet meegemaakt met mijn Oma. Er hangen 2 fotos van haar in de kamer zo dat ik kan laten zien aan jamiro dat lieve oma is , en hij haar niet vergeet.

Maar goed ga zo maar eens douchen, proberen wat van de dag te maken. Hele goede dag voor je en spreek je . Groetjes Jose

• patrizia

Hai Jose,

Jeetje wat een verhaal. Wat erg dat jouw moeder ook zoveel pijn heeft gehad. En ik word ook weer een beetje kwaad, want ik vind dat ze ook bij jouw moeder toch ook wat nalatig zijn geweest. Zoals dat ze nadat er borstkanker was ontdekt, geen botscan heeft gekregen. Mijn moeder heeft dat toen wel gehad, ook een longfoto en een leverecho. Die waren op dat moment allemaal schoon. Heeft jouw moeder ook geen longfoto en botscan gehad? Ik vind het ook echt erg dat de arts gewoon zegt, ach neem maar een paar paracetamolletjes en een slaapmutsje. Ik vind dat iemand met kanker bij de kleinste klachten gelijk onderzocht moet worden. Maar inderdaad, het kost allemaal geld en tijd en dat gaat ten koste van een leven. Voor hen maakt het allemaal niet uit, maar voor ons is elke dag dat onze moeders langer leven zo kostbaar. Ik dacht altijd dat Herceptine een heel goed werkend middel was, het is ook een duur middel volgens mij. Bij mijn moeder is er nooit op dat eiwit getest. Dit wilden ze doen toen er uitzaaiingen geconstateerd waren, toen was het al te laat. Bij mijn moeder wilden ze nog een chemo proberen, namelijk Taxol/Taxotere, maar dit kon ook niet meer. Het blijkt dat uitzaaiingen heel goed reageren op deze chemo. Is er bij jouw moeder nooit sprake van deze chemo geweest? Wat mij nu opvalt is, dat bij jouw moeder haar oog is gaan hangen. Bij mijn moeder was dit namelijk ook zo, en spreken kon ze soms ook slecht, maar ik dacht dat dit kwam doordat ze het zo benauwd had en zo moe was en omdat er uitzaaiingen op haar schedel zaten. Nu denk ik dat er misschien toch ook uitzaaiingen in haar hersenen zaten. Dit is ongeveer de laatste 3 weken geweest. Als ik rationeel denk dan weet ik dat mijn moeder een grote lijdensweg bespaart is gebleven. Ze heeft niet al te veel pijn gehad, en de pijn die ze had kon goed onderdrukt worden met Movicox. Het is erg he, dat je niet meer met je moeder kon praten voordat ze overleed? Maar misschien heb je tegen haar gepraat, en dan heeft ze je zeker gehoord. Mijn moeder sliep ook voordat ze overleed, ik hoop dat ze op de een of andere manier toch wist dat wij er waren en dat ze me gehoord heeft. Het is ook frusterend dat je denkt dat het beter gaat en dat misschien nog alles goed gaat komen, maar dat er dan ineens al die tegenslagen komen. Ik heb altijd gedacht dat het goed ging komen, mijn moeder was zo sterk en positief, en dan toch die grote klap.

Morgen wordt ook weer een zware dag, dan plaats ik de asbus in het urnengraf. Gelukkig gaan er veel vrienden mee, en heb ik daar veel steun aan. Toch geeft het graf me een goed gevoel, voor zo ver ik dat kan zeggen. Maar nu heb ik een plekje om naar toe te gaan. Klinkt misschien een beetje raar, maar zo voel ik het. Heb jij ook een plek waar je naar toe kunt gaan?

Ga nu maar douchen en naar mijn vader, het weer zit ook al niet mee, regen en nog eens regen. Maargoed, we gaan maar door he…

Groetjes, Patriza

• jose

Goedemorgen Patrizia

Ik wil je teneerste heel veel sterkte wensen voor deze bijzondere moeilijke dag. En hoop dat het toch een mooie dag wordt, en dat je veel steun hebt aan je vrieden, familie.

Wij hebben de urn van mijn moeder ook een heel mooie plekje gegeven op een begraafplaats in Arnhem. Zodat je er toch heen kan gaan , en dat haar naam toch nog ergens staat. Mijn moeder zei altijd zal me worst wezen wat jullie met mijn as doen. Waarschijnlijk staat ze boven te lachen , dat we weer niet eens luisterden naar haar. Je vroeg nog over herceptine , het is opzich een goed middel , maar niet voor iedereen . Helaas weten ze gewoon te weinig over kanker, en zijn er vele soorten, en vele soorten middelen. Dat bij iedereen anders werkt. Het positief zijn had niet echt zin he voor onze moeders. Als iemand positief was dan was het mijn moeder wel en had , een goed leven , en nog vele plannen (reizen). Maar ja, Dan weet je goed dat het leven echt niet alijd zo leuk is. Ze heben ook nog over die taxol gehad maar daar had ze geen zin omdat er vele gemene bijwerkingen waren , en de oncoloog zei dat hij ongeveer gelijke middel had voor haar met mindere bijwerkingen, en we moeten respecteren wat ze willen.

Dat was ook toevallig he dat je moeder hangend oog had , misschien had ze het zelfde uitzaaiingen in de hersenen. Moet er wel bij zeggen gelukkig had ze nooit last van die uitzaaiingen in haar hoofd, en 1 week voor haar overlijden, was het pas merkbaar , maar zelf had ze daar geen echt last van, door de morfine voelde ze zich aardig goed, verlost van de pijn enzo , dat ze zelf geen euthanasie meer wilde.

Nou Patrizia wens je veel sterkte voor vandaag , zal moeijk zijn , het gemis wordt alleen maar groter, en kan me niet voorstellen dat ik me op een dag echt een keer goed ga voelen.

Groetjes Jose