Hai Piet,
Wat ontzettend vervelend dat jullie nu in zo'n onzekere situatie zitten. Je moet wachten op de uitslagen, en wachten op wat ze verder nog gaan doen enzovoort. Je wordt er inderdaad kwaad van..Ik ken het.. Maar je zei de vorige keer dat je de uitslag van de longfoto en de botscan kreeg, heb je die inmiddels?! Ik hoop zo dat die uitslagen goed zijn voor jullie.
Ik kan je alleen maar zeggen dat je bij enige twijfel of vragen gelijk de arts moet aanspreken. Het gebeurt ook vaak dat de artsen met die medische taal gaan rondstrooien en dat je daar als patient niets van begrijpt. Je mag en kan dat gewoon aangeven aan de arts. Laat je alsjeblieft niet afschepen, je hebt het recht om duidelijk te weten wat ze nu precies gaan doen aan verdere behandeling. Ik begrijp dat het heel moeilijk is hoor, als je in zo'n situatie zit. Door alle spanningen en emoties lukt het soms gewoon niet om vragen te stellen. Misschien is het mogelijk dat er een keer iemand mee gaat naar het ziekenhuis, bijvoorbeeld je zoon? Of iemand anders? Deze kan jullie misschien bijstaan tijdens de gesprekken met de arts.
Je hebt in je berichtje gezet dat je vriendin nu vijf jaar lang pillen moet slikken. Ik denk dat het hierbij gaat om een hormoonkuur. Waarschijnlijk is de tumor van je vriendin hormoongevoelig, en dan wordt er meestal voor een periode van 5 jaar medicijnen voorgeschreven. Dit is om de hormoonproductie in het lichaam van je vriendin te stoppen.
Wat je misschien ook kan helpen is om de dingen je graag wilt weten van tevoren even op papier te zetten. Dit kan je dan meenemen naar de arts en dan is het wat makkelijker om de dingen te zeggen. Dan vergeet je niet zo snel wat je wilt vragen. Misschien heb je er iets aan…
Veel sterkte in ieder geval, en laat je nog even weten wat de uitslagen van je vriendin zijn?
Groetjes, Patrizia