Als eerste wil ik iedereen bedanken die een berichtje hebben geplaats toen mijn moeder is overleden. Dit heeft me goed gedaan. Nu pas komt het besef dat ze er niet meer is. In het begin zijn er zoveel dingen die je moet regelen, dat geeft op de een of andere manier toch wat afleiding, maar nu…Ik mis haar verschrikkelijk. Het beeld van haar laatste minuten keert steeds weer terug op mijn netvlies, vooral als ik alleen ben. Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Het maakt me zo verdrietig..Maar het maakt me ook kwaad. Kwaad op de artsen in het ziekenhuis. Voor mijn gevoel zijn ze wat nalatig geweest, misschien ook niet en probeer ik iemand de schuld te geven voor het feit dat mijn moeder er niet meer is…Maar ik wil het jullie toch vragen. In juni 2005 heeft mijn moeder de laatste bestraling gehad (daarvoor chemo+operatie). In juli weer naar de oncoloog. Maar deze voelde wat aan de klieren, en luisterde even naar de longen en dat was het. Mevrouw, u ziet er goed uit, alles is goed. En daarmee gingen we naar huis. Geen bloed geprikt, geen foto's, niks. In oktober kreeg mijn moeder klachten, hoesten, pijn in haar ribben. Naar de huisarts, een verrekte spier en een verminderde weerstand veroorzaakten deze klachten, volgens hem. Mijn moeder is een aantal keer terug geweest naar de huisarts. In november 23 2e controle bij chirurg. Weer de klachten voorgelegd. Maar mevrouw, u ziet er goed uit, er is vast niks aan de hand. Ik heb aangedrongen op een longfoto en botscan. De arts zei dat deze gemaakt zouden worden voor onze gemoedsrust, maar hij wist bijna zeker dat er geen afwijkingen uit zouden voortkomen. Belachelijke uitspraken van de chirurg, vind ik. Nou de uitslag was dus minder fraai dan we dachten, uitzaaiingen in beide longen, het skelet op meerdere plaatsen. Dit ziet er slecht uit, was het enige wat hij zei. Hij durfde ons niet aan te kijken. Ik wilde nog zeggen, wie is hier nu de arts, jij of ik? Maar door de grote schok heb ik dit niet gedaan. Gelijk naar de oncoloog, eventuele chemo, Taxol. Maar mijn moeder was al zo verzwakt dat dit gewoonweg niet meer kon, ze kon het lichamelijk niet aan. Waarom wordt er bij de controle's geen bloed geprikt, waarom geen foto's en scans gemaakt?! Bij iemand met zo'n voorgeschiedenis van kanker doe je dat toch? Eerder hadden ze gezegd, het is een agressieve tumor, de kans dat het terugkeert is 70%. Dit is toch heel veel?! Dan houd je iemand toch heel goed in de gaten, bij elk pijntje of klacht? Ik weet dat als er uitzaaiingen gevonden zijn, genezing niet meer mogelijk is. Maar als ze er nu eerder bij waren, had mijn moeder misschien nog de chemo kunnen doen. En wie weet was dat goed aangeslagen en had ze nog een jaar ofzo geleefd. Dan was nog iets langer bij ons geweest…Misschien overdrijf ik nu een beetje, en zoek ik een zondebok voor mijn verdriet..Maar ik word gek van verdriet. Het is misschien een lang verhaal, maar het helpt me om hier mijn verhaal kwijt te kunnen.
Veel sterkte allemaal
Liefs,