bloedvaten kunnen verharden na chemoterapie

• Henny

Hallo,

Wie kan mij vertellen wat dat precies wil zeggen, als je “bloedaten verharden” tijdens het krijgen van chemotherapie.

Beankt Henny

• patrizia

Beste Henny,

Ik weet niet of dit nu precies hetzelfde is, maar toen mijn moeder haar FEC kuren kreeg, is er op een gegeven moment wat van de Epirubicine langs haar ader gelopen tijdens het inlopen van het infuus. Hierdoor ontstond een aderontsteking, de plek/ader zwol op, en werd kei en kei hard. Er was misschien ook sprake van eventuele chirurgische verwijdering van dat stukje ader. Gelukkig hoefde dit niet. Mijn moeder heeft hier veel last van gehad, pas na meer dan een half jaar trok dit een beetje weg. Tijdens het inlopen van het infuus voelde dit heel branderig aan. Als je dit merkt zeg het dan gelijk tegen de verpleegkundige!

Veel sterkte,

Patrizia

• marielle

hoi Henny,

mijn bloedvaten zijn ook verhard door de chemo.. wat wil dit zeggen.. in de praktijk dat je zeer moeilijk te prikken bent, omdat de aderwand niet meer zacht en soepel is. Hierdoor rollen de aders ook gemakkelijker weg, omdat de naald niet door de aderwand heen gaat, maar er tegenaanduwt… Probleem met prikken is dan ook dat er met wat meer kracht geprikt moet worden, met weer het risico dat de naald door ader heen gaat.. Ook kun je littekentjes van binnen op je vaten krijgen.. als je heel vaak geprikt word. Op dit ene plekje word het dan ook sterk vermoeilijkt om te prikken..

Tegen mij werd verteld; het hersteld heel langzaam.. de ander zei echter; het is blijvend.. nou na 5 jaar ben ik nog steeds zeer moeilijk te prikken..

maar vandaar dat afwisseling van de vaten zeer belangrijk is.. (als het mogelijk is, afwisselend in beiden armen de chemo toedienen (bij borstkanker kan dit niet overigens)

hopelijk is het een beetje duidelijk zo.. voor het echte technische ;) medische deel moet je een arts hebben denk ik :) (die prikken hier ook soms hoor, maar vaker op ziekten.pagina prikbord)

groetjes Marielle

• piet

hoi iedereen

ben blij dat ik dat lees dank zei patrizia

leren wij een hoop jammer voor haar moeder ik weet wat ze voelt

volgens mij werkt of leert ze er voor

daar kan ik niet bij zijn we te oud voor denk ik

ze geeft volgens mij goede advies

vragen worden niet of afweikend beantwoord

ik wens iedereen sterkte en kop op

bij mijn vriendin was longfoto goed

nu nog leverecho,botscan allemaal deze week

weet ik ook waar ik mij aan te houden heb betreft bloedvaten

zal een strijt worden kunnen toch al moelijk bloedprikken

maar ja ik hoop overal bij te zijn.

sterke allemaal,

piet

• patrizia

Hai Piet,

Ik ben heel blij voor jullie om te horen dat de longfoto van je vriendin goed was, dat is gelukkig al iets.

Nee, ik studeer geen geneeskunde of verpleegkunde, maar in de tijd dat mijn moeder ziek was, heb ik me er heel erg in verdiept. Ik heb veel informatie opgezocht en veel aan de artsen gevraagd. Ook ben ik bijna bij alle behandelingen geweest. Dus ik heb alles met eigen ogen gezien. Mijn moeder was door de schok en het verdriet niet mondig genoeg om dingen te vragen, wat natuurlijk ook begrijpelijk is, dus heb ik geprobeerd om dit wel te doen.

Je weet, mocht je nog vragen hebben dat je me altijd kan mailen.

Veel sterkte nogmaals

• piet

goede,morgen patrizia,

nogmaals allemaal sterkte hebben we allemaal nodig

ik ben ook over blij ik heb de laaste 2 dagen het verband zal ik maar zeggen ik heb er geen verstand van

zon soort plastik en pleiters gelukig geen pijn met een warme straal water en rustig

gelukt kan meer beweging krijgen moet deze week zelfs twee keer naar het ziekenhius op een dag gaat nog sneller als tcg

ben blij eerst zelf afspraak gemaakt 9-2-2006

dokter vandaag al 12.30 leverscan

vrijdag 11.30 botscan-12.30

sorrie dat ik hier op kom ik zocht namelijk patrizia

ik hoop dat de andere hier ook naar haar luisteren

heeft zamer genoeg veel mee gemaakt maar sterk

wij kunnen dat op dat moment of niet begrijpen of gaat te vlug of een dip

kan het nog niet verwerken

stop maar ga naar ziekenhuis is glad moet dubbel voorzichtig zijn

allemaal sterkte,

piet