alvleesklierkanker

• maria

Wij kregen 30 dec j.l te horen dat mijn moeder een tumor heeft in haar alvleesklier met uitzaaingen naar de grote lymfeklieren en haar lever.

Ze gaan hier niets aan doen, geen chemo geen bestralingen,mijn moeder is 51 jaar.

Ik voel me ontzettend machteloos en heb geen idee wat me te wachten staat.

Misschien heeft iemand van jullie ongeveer hetzelfde gehad en hebben ze bij jullie wel iets geprobeerd,ik zou daar graag meer over horen.

• Sandra

Hallo Maria,

Wat een schok voor jullie, ik wil je heel veel kracht en sterkte wensen.

Mijn moeder had alvleesklierkanker. Helaas zijn er niet echt opbeurende berichten over te melden. Mijn moeder is 2x geopereerd (wat niet vaak voorkomt bij deze vorm van kanker) omdat de doktoren dachten dat het nog niet uitgezaaid was.

Bij de eerste operatie is er een gedeelte van de alvleesklier weggehaald, een stuk van haar darm, de galblaas en er is een omleiding gemaakt zodat de gele kleur verdwijnt. Bij de 2e operatie zou de gehele alvleesklier verwijderd worden echter er bleek toen dan het al uitgezaaid was.

Wat ik toendertijd begrepen heb wordt er geen chemo of bestralingen gegeven omdat de alvleesklier niet, tot zeer moeilijk, bereikbaar is.

Wat hebben de doktoren gezegd? Gaan ze helemaal geen operatie uitvoeren? Heeft je moeder medicijnen?

Mijn moeder is anderhalf jaar geleden overleden op 62 jarige leeftijd. Echter zij heeft na de uitslag nog wel anderhalf jaar geleefd en op de laatste 2 maanden na, in vrij goede conditie.

Je machteloosheid begrijp ik zo goed en ik zou willen dat ik je een opbeurender bericht kon sturen. Mocht je vragen hebben of informatie, je kan me altijd mailen of het via dit prikbord vragen. Mijn mailadres staat open.

Nogmaals heel veel sterkte.

Sandra.

• maria

hoi sandra,

De dokter heeft eigenlijk alleen gezegd dat er niets meer aan te doen is,de tumor is te groot en is vergroeid met de alvleesklier .Ze krijgt geen medicijnen alleen morfine.Het enige wat overblijft is hopen dat ze er nog zo lang mogelijk is met zo weinig mogelijk pijn.

• Sandra

Hoi Maria,

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen. Hoe is het met je moeder op dit moment, is de pijn te onderdrukken met de morfine?

Ook mijn moeder kreeg morfine, eerst pillen en later de pleisters.

Nogmaals, mocht je dingen willen vragen of je hart willen luchten, mijn e-mail adres staat open.

Sterkte!

Sandra.

• mayke

Hallo Maria,

Graag wil ik je laten weten dat mijn vader ook alvleesklierkanker heeft gehad. In juni 2005 werden uitzaaiingen in zijn lever ontdekt en die bleken uit de alvleesklier te komen. Hij heeft nog wel chemokuur gehad. In eerste instantie omdat ze dachten dat het darmkanker was. Deze chemokuur was heel zwaar en hij werd er heel erg ziek van. Daarna kreeg hij een chemokuur die ze palleatief o.i.d noemde en die was er vooral voor om de pijn te verminderen en er was een kleine kans dat de groei van de tumoren zou vertragen of voor korte tijd zou stoppen. Begin september bleek dat de tumor 1,5 cm gekrompen was. Hij werd alleen wel geel, dus er bleek iets verstopt te zitten in de galwegen. Hij heeft toen bijna een maand geen chemokuur gekregen. Daarna wel weer, maar toen werd hij er telkens weer ziek van (wat in het begin van deze chemokuur niet zo was). Op 14 november kregen we te horen dat de chemokuur geen zin meer had en stopgezet werd. Daarna is het erg snel gegaan met m'n vader en op 2 december is hij overleden. Alles bij elkaar is hij ongeveer een half jaar echt ziek geweest. Gelukkig heeft hij in augustus en september nog vrij veel goede momenten gehad. We hebben in al deze maanden veel met elkaar gedaan en veel gepraat. Zorg gewoon ervoor dat je veel tijd met je moeder kan doorbrengen en praat over wat er in jullie omgaat. Ga nog zoveel mogelijk leuke dingen met elkaar doen, ookal is het alleen maar een stukje wandelen of samen tv kijken. Het zijn toch de kleine dingen die het doen. Geniet van de tijd die jullie nog samen hebben. Elk ziekteproces schijnt anders te zijn, dus ik kan je niet vertellen hoe het gaat lopen bij je moeder. Mijn vader wilde alles zo lang mogelijk zelf blijven doen en heeft daarom maar heel kort op bed gelegen. Hij heeft ook nog zo lang mogelijk geprobeerd elke dag een stukje te gaan wandelen. Vaak werkt dit heel ontspannend en dat deed hem ook goed. Hoop houden is goed, maar het is ook goed om de realiteit te zien, maar dat komt ook wel op het moment dat het nodig is. Het enige dat je kan dus is van elke dag genieten die jullie samen door kunnen brengen en als je dat doet is de pijn straks een beetje minder erg.

Ik wens jou en je moeder en de rest van je familie heel veel sterkte de komende tijd.

• bien

Lieve Maria,

ik heb alleen ervaring met uitzaaiingen in de lever - en dan zijn de vooruitzichten idd niet erg positief. Je lever is het laatste orgaan dat verantwoordelijk is voor het zuiveren van je lichaam en het afvoeren van afvalstoffen. Werkt die niet meer optimaal, dan houdt het op gegeven moment op.

De enige tip die ik je daarom kan geven is: zorg dat je moeder haar lever zo min mogelijk belast. Dat wil zeggen: zo gezond mogelijk eten en veel water drinken. Water helpt het zuiveren, gezond voedsel kost de lever minder energie (dus geen alcohol, koffie enz meer, want dan moet de lever keihard werken…)

Verder kan ik je alleen heel veel sterkte wensen. Geniet van je moeder, nu ze er nog is en ik hoop dat jullie nog lang bij elkaar mogen zijn.

Liefs Bien

• karin

maria,

wat een schok voor jullie, mijn moeder is een half jaar geleden ook overleden

aan alvleesklierkanker.

Zij zou een whipple operatie ondergaan, maar dit hebben ze afgebroken

daar de tumor uitgezaaid was. Daarna hebben ze ook niets meer gedaan.

Mijn moeder heeft het vorig jaar april gehoord en is in juli overleden, 62 jaar

is zij geworden.

Voor de pijn heeft zij op het laatst een morfine pompje gekregen, dat werkte heel goed.

Geniet van elkaar en breng zoveel mogelijk tijd met elkaar door kan ik je

aanraden.

Ik wens jullie heel veel sterkte.

.

maria schreef:

>

> Wij kregen 30 dec j.l te horen dat mijn moeder een tumor

> heeft in haar alvleesklier met uitzaaingen naar de grote

> lymfeklieren en haar lever.

> Ze gaan hier niets aan doen, geen chemo geen

> bestralingen,mijn moeder is 51 jaar.

> Ik voel me ontzettend machteloos en heb geen idee wat me te

> wachten staat.

> Misschien heeft iemand van jullie ongeveer hetzelfde gehad en

> hebben ze bij jullie wel iets geprobeerd,ik zou daar graag

> meer over horen.

• maria

bedankt allemaal voor jullie reacties :)

met mijn moeder gaat het naar omstandigheden “goed”.volgende week gaan ze beginnen met chemo,dit is alleen om de pijn te verlichten.

ze heeft erg veel pijn ,krijgt nu 125 mg pleisters en heeft hierbij ook morfine zettabletten,dus wij hopen dat de chemo aanslaat en de pijn idd verlicht.

groetjes maria