Long, lever en darm kanker

• Ben Ter Maten

Beste mensen,

In het jaar 2000 werd er bij mij darmkanker geconstateerd en werd met spoed geopereerd, daar er te veel van mijn darm verwijderd werd is er een stoma aangelegd.

Hiermee is goed te leven en ik ben blij dat men dat kan.

In 2003 kwam ik voor de zoveelste keer voor een controle in het ziekenhuis.

Drie dagen later werd mij telefonisch meegedeeld dat mijn lever was aangetast.

Om een lang verhaal kort te houden, werd ik vrij snel geopereerd en werd de helft van mijn lever verwijdert.

De operatie was geslaagd maar ik heb bijna het hele jaar in het ziekenhuis gelegen wegens vele complicaties, b.v. longontsteking, leverkanteling, ontstekingen bij de lever en er zat een knik in mijn darm, ik ben dat jaar nog vier keer geopereerd en heb ruim zes maanden met een drain in mijn rug gelopen om een ontsteking bij mijn lever weg te krijgen.

In maart 2005 kwam ik in het ziekenhuis voor een groot onderzoek en een week later werd mij verteld dat de tumoren weer terug waren zowel op mijn lever als in mijn darm en deze uitgezaait zijn naar bijde longen.

Ook werd mij verteld dat ik waarschijnlijk het einde van dit jaar niet zou halen.

Geopereerd kon ik niet meer worden, maar mijn leven kon eventueel verlengt worden door chemokuren.

Ik heb toen de moeilijkste beslissing in mijn leven genomen en verdere behandeling stop gezet.

Buiten het probleem dat ik nu 24 uur aan de beademing zit denk ik toch dat ik vanavond om 12 uur een borrel kan pakken en 2006 toch gehaald heb.

Graag zou ik met mensen in contact willen komen die hun ervaringen met mij zouden willen delen

Groetjes,

Ben

• bien

Ik proost met je mee! Heel veel sterkte in 2006. Je klinkt als een vechter - en die leven meestal langer!

• Linda

Hoi Ben,

wow, je klinkt idd als een “ouwe taaie” die zich er niet onder laat krijgen!

Een moedig besluit om de behandeling verder stop te zetten, erg dapper!

Ik wens je heel veel kracht toe voor 2006 en vanavond om 24.00 uur zal ik even aan je denken als ik een slok neem van mijn borrel!

Met een groet; Linda

• Linda

Hé Ben, zoals belooft heb ik aan je gedacht, en aan mijn pa en aan mijn neefje die ik gelukkig zelf een Gelukkig Nieuwjaar kon wensen!

Hoe was je borrel!?! Ik hoop dat ie je smaakte!

Groetjes; Linda

• Ben Ter Maten

Hoi Linda,

Dank je dat je aan me gedacht heb, (heel lief) Ook jij de beste wensen voor 2006 gewenst.

De borrel(s) waren lekker.

Groetjes,

Ben

• sandy

Hallo Ben.

Ik ben even niet meer hier op het prikbord geweest,en las zonet jouw berichtje.

Ik kan geen ervaringen met je uitwisselen,omdat ik zelf geen kanker heb.

Ik kom hier af en toe omdat een hele goede vriendin van mijn moeder een

ongeneeslijke vorm van kanker heeft.

Wat ik wel tegen je kan zeggen is dat je ongelooflijk dapper bent,en ik mijn

petje af neem voor de manier waarop jij hier je verhaal verteld/

Ik hoop dat het allemaal nog een beetje draaglijk voor je is,en verder wens ik

je heel veel sterkte!

Liefs Sandy

• Linda

Hoi Ben,

dankjewel voor je nieuwjaarswensen.

Ik hoop dat er voor jou dit jaar, toch nog een wens(en) uitkom(en)t.

Ben in ieder geval blij dat je borrels goed gevallen zijn;-p!

Ik wens je een sterke dag toe!

Groetjes; Linda

• wim

Beste Ben het is een triest verhaal wat jou is overkomen,ik heb ook darm kanker gehad het is nu 8 jaar geleden ,ikheb ook een stoma gehad maar dat was k….

na 4 maand is hij weer verweiderd, maar ik krijg wel om de twee jaar scopi van de darm in februari dan ik weer aan de beurt hopelijk is dan alles goed.p/s ik heb wel alles op geschreven van af het beging tot heden,, kop oplaat je niet klein krijgen.

wim

• Linda

Hé Ben,

vroeg me af hoe het nu met je is…

hoop dat je nog eens laat weten hoe het je is vergaan!

Sterkte, kracht en veel lucht gewenst!

Linda

• Ben Ter Maten

Hoi Linda,

Het gaat redelijk met me dank je, en zo je kan lezen ben ik er nog steeds.

Ik moet maart halen want dan word ik 50 dus even door vechten, kom je dan ook (grapje). We schrijven.

groetjes Ben