pillen die ter onderdrukking van klachten bij longkanker worden gebruikt

• mizz

Ten eerste wil ik iedereen veel strekte wensen met de situatie waar jullie je nu in bevinden.

Helaas ondervinden wij ook in onze familiekrijg dat het inderdaad waar is dat 1 op de drie mensen getroffen wordt door deze ziekte.

Schoonmoeder 56 overleden,schoonvader 60 vecht nog en moeder 68 vecht ook nog.

Voor onze 4 kinderen varierend van 3 tot 12 jaar is kanker een ziekte waar ze mee opgroeien.We hebben ook al veel kenissen aan deze ziekte verloren.

Waarom??? de meeste rookte niet of dronken geen druppel.

Maar dan nu de vraag.

Wie heeft er informatie voor mij zowel negatief als postitief ,werking en /of bijwerking over deze pillen.

Ze worden voorgeschreven bij longkanker die niet te behandelen is .

We hebben ze nog niet maar werd als optie gegeven in het ziekenhuis toen we er voor onderzoek waren.Voordat ik weer met mijn moeder(68) naar het ziekenhuis moet wil ik eigenlijk al wat weten over deze pillen zodat ik zonodig alvast vragen kan stellen.

Alle reacties zijn zeer welkom.

• marielle

hoi mizz,

moeilijke vraag.. om welke pillen gaat het ? er zijn zo ontzettend veel medicijnen… het zou prednison kunnen zijn, dit wordt vaak gebruikt tegen benauwdheidsklachten… maar het kan ook een bepaalde chemo misschien nog zijn zelfs.. heb je geen naam? ik betwijfel of je anders een goed antwoord krijgt…

er zijn zowiezo verder wel vragen die je kunt stellen, voor de duidelijkheid; wat voor bijwerkingen kunnen er optreden, wat er van verwacht wordt dat het gaat doen, na hoeveel tijd word er gekeken of het wat doet, kan ze ten alle tijden stoppen met het medicijnen, en een belangrijke, als er nog meer vragen opkomen na deze afspraak, aan wie kunnen jullie ze dan stellen? bij wie kan je dan terecht? Vaak is er wel een oncologie verpleegkundige die altijd klaar staat voor patienten…

heel veel sterkte in elk geval…!

marielle

• mizz

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb vorige keer de vraag gesteld wat er gedaan werd als de klachten van hoesten en benauwdheid meer toenemen wat ze dan doen om die klachten te verminderen oftewel te onderdrukken.

De oncoloog zei dat er pillen waren om de klachten te onderdrukken en als er echt bloed gespuugd wordt of erge benauwdheid,dat er dan eventueel weer een palliapatieve bestraling nodig is.

Ik heb toen niet gevraagd wat dit voor pillen waren,want mijn moeder wil liever niet zo ver vooruit kijken en leeft bij de dag.Zo lang ze zich “goed” voelt denkt ze nog niet na over het moment dat ze zich niet meer goed voelt.

Wel hartelijk bedankt voor het meedenken.

groetjes,

mizz

• marielle

hoi mizz,

hmm dan denk ik toch dat het misschien prednison is… ik dacht eerst aan je mail te lezen dat ze een soort chemo gingen lezen, maar prednison is echt een paardenmiddel dat dingen goed kan onderdrukken, waaronder benauwdheid. Via emailgroepen waar ik lid van ben is er ook iemand met uitbehandelde longkanker die prednison krijgt tegen de benauwdheidsklachten… ook mensen met gewone benauwdheidsklachten door andere longkwalen, schrijven ze nogal eens prednison voor, meestal in een lichtere dosis, maar toch.. mogelijk bedoelt hij dit. Maar je moeder heeft gelijk.. en je moet ook niet te veel willen weten, dat zorgt ook alleen maar voor angst wat er mogelijk zou kunnen gebeuren, maar knap dat je moeder dit kan!

groetjes marielle

• mizz

Bedankt voor je reactie.Ik wist niet dat prednison daar ook voor gebruikt werd.

Mijn dochter krijgt het nog wel eens als stootkuur voor de astma.

Ik zoek uren het internet af naar zulk soort informatie maar is soms nogal vaag.Bedankt, aan dit antwoord van jou heb ik echt wat.

Inderdaad knap als je zo met je ziekte om kan gaan,ik denk omdat het deels door haar geloof komt maar ook omdat de arts dieenhalf jaar geleden opperde dat ze misschien nog een maand of drie had.Je krijgt dan een bijzondere manier van leven.

Bij mijn schoonmoeder klopte dat inderdaad maar bij mijn moeder gaat het proces heel langzaam.Het is ook een zeldzame vorm van kanker die onrstaan is in de speekselklieren en uitgezaaid is naar de longen.

Stukje bij beetje gaat ze achteruit.Maar gelukkig blijft het optimisme nog de boventoon voeren.

• debbie

hallo Mizz je kan ook morfine pleisters krijgen die zijn niet alleen voor de pijn maar die onderdrukken ook de benauwdheid. en palliatieve bestraling werkt ook wel goed alleen krijg je dan wel een verbrande slokdarm en dat is weer moeilijk met eten maar dat gaat na een aantal weken wel weg dat herstelt zich en inderdaad prednison is ook heel goed maar dat is ook om een longontstekking te voorkomen want daar ben je natuurlijk ook vatbaar voor gr.debbie