Hallo
Ik wou graag weten of het mogelijk is om nog kinderen te krijgen na chemokuur als vrouw zijnde? om moet je als vrouw zijnde ook eitjes laten bewaren?
bedankt…
hoi monica,
dat hangt af van het soort chemo dat je krijgt.. ik weet ook niet zeker of het al mogelijk is om eitjes te bewaren. Bij mannen is dat een stuk gemakkelijker (fysiek gezien) . Bij vrouwen zijn ze daar wel druk mee bezig maar er is nog geen goede manier gevonden. De eitjes raken tot nog toe geloof ik nog te veel beschadigd bij het invriezen etc..
Wanneer het om bestraling gaat is het ook gemakkelijker dan kunnen ze je eierstokken buiten het gebied hangen soms.. (hoger in je buik en ook in je arm schijnt het geloof ik te kunnen, dat is het laatste nieuwe zeg maar)
maar dus eigenlijk een vraag voor je arts.. tenzij je toevallig hodgkin hebt of non hodgkin en een abvd kuur hebt gekregen of een mopp abv kuur.. Bij deze kuren is het zo dat de kans wel bestaat dat je onvruchtbaar wordt, maar dat dit niet per definitie zo hoeft te zijn. Hierbij is ook de leeftijd van belang, hoe jonger je bent , hoe meer kans je hebt dat je vruchtbaar blijft, echter de grens waarin het kritiek word ligt wel rond de 30 bij deze kuren, dan loop je het risico vervroegd in de overgang te geraken.
groetjes marielle
Ik heb op 11-jarige leeftijd kanker gehad. En ben nu zwanger van ons 2e kindje. Hoewel er zo rond mijn 15e (toen werd ik voor het eerst ongesteld) verteld werd dat de kans echt heel erg klein zou zijn dat ik zwanger zou kunnen worden. Ben ik nu dus voor de 2e keer zwanger!
Ervaar wel meer vermoeidheid dan andere “gewone” vrouwen die zwanger zijn. Sta ook onder een strengere controle van gyn en cardioloog.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?