Is het erfellijk??

• Jopie198223

Hallo,

Ik loop al een tijdje met deze gedachten en ben daarom vanavond maar eens gaan zoeken op internet. Toen kwam ik “gelukkig” deze site tegen en hoop dat er hier wat mensen zijn die meer informatie hebben.

Mijn opa is 15 jaar geleden aan maag/darm kanker overleden. Verder had niemand in de familie van ons kanker, maar nu ineens in één jaar tijd hebben 2 zussen en 1 broer van mijn vader kanker gekregen.

De 2 zussen beiden maag/darm kanker en zijn broer heeft een ander soort kanker.

Dit was natuurlijk een hele grote schok voor de familie, daar ze ook voor mijn tante's er te laat achter kwamen.

Nu was mijn vraag, is het “toeval” dat mijn opa en mijn twee tante's de zelfde soort kanker hebben of moet ik me misschien nu toch wel zorgen gaan maken en er aan denken dat het in de familie zit?

Ik ben hier eerlijk gezegd best wel veel mee bezig en ik hoop echt van harte dat er hier mensen zijn die me meer kunnen informeren.

• Marijcke

Hallo Jopie,

Allereerst sterkte gewenst, het is heel wat waar jij en je familie mee te maken krijgen!

Wat je kan doen is je huisarts vragen of hij/zij voor je contact kunnen opnemen met een geneticus in het ziekenhuis. Afhankelijk van het soort maag/darmkanker wat je familieleden hebben/hadden en de leeftijd waarop ze dat kregen kan een geneticus vaak een uitspraak doen of er erfelijkheid in het spel is. Misschien kan je naar zo iemand verwezen worden. Je krijgt dan in ieder geval een heleboel uitleg en als het nodig is adviezen om jezelf te laten controleren.

• greet

heb zelf erfelijkheids onderzoek laten doen vanwege borstkanker, en daar er toch veel vormen van kanker in onze fam. voorkomt heb ik eens gevraagd hoeveel vormen van kanker er erfelijk zijn . Volgens de arts van daniel den hoed dus niet erg veel maar wel wanneer vooral meerdere familieleden zijn die jong zijn en kanker krijgen dan is de kans iets groter, dus praat er over met je huisarts al was het alleen maar om geruststelling te krijgen.

• Anouk

Hoi Jopie,

De enige informatie die ik je kan geven, is dat darmkanker wel erfelijk kan zijn. Mijn vader kreeg het weliswaar pas toen hij al in de 70 was, maar mijn zusje en ik hebben inmiddels al darmpoliepen (wat een voorstadium van darmkanker kan zijn) moeten laten verwijderen. Ga gewoon eens met je huisarts praten en vertel over je ongerustheid. Het gaat echt niet altijd op, dat een ouder het voor een bepaalde leeftijd moet hebben gekregen om erfelijk belast te zijn. Heb dat dus zelf ondervonden.

Sterkte ermee!

• annie

Hallo Jopie

Ik heb ook veel familie leden verloren aan kanker me vader moeder en zussen van me vader allemaal borstkanker en me oudste zus had ook borst kanker.

De dochter van me zus heeft een gen onderzoek gehad en nu blijkt dat het erfelijk is.dus wij zitten in een riscofactor zo als ze zeggeNu heeft mijn tweelingzus keel en kaak kanker . En ik zelf heeft jaren geleden baarmoederhalskanker gehad maar gelukkig genezen Nu heb ik een bobbeltje naastme neus en moet morgen naar de KNO arts voor afspraak om het weg te laten halen onderzoek heeft niks uitgewezen(foto,ctscan,punktie en echo) ze kunnen er niet achter komen wat het is dus afwachten maar

dus zo zie je jopie kan wel degelijk ervelijk zijn houd alles goed in de gaten ben je meestal op tijd.groetjes en veel sterkte.

• Jopie198223

Oke hartelijk bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik hoor van heel veel verschillende kanten, is het erfelijk dan??? Nou zelf ben ik natuurlijk ook al gaan zoeken op het internet, maar ben “blij” dat ik van jullie ook de bevestiging heb ontvangen. Ik ga het zeker ook in de gaten houden en langzaam het ook eens in de groep gooien in de familie.

Jullie ook allemaal heel veel sterkte.