te oud voor chemo als je 68 bent?

• mizz

Ik kreeg van de arts te horen dat mijn moeder te oud is voor chemo kuren.

Ik kreeg geen duidelijk antwoord op de vraag waarom en of dat in alle ziekenhuizen zo is.

Wordt dit bepaald door de zorgverzekeraar oid?

Weet iemand dit??

• greet

het kan wezen dat u moeder vanwege haar conditie en lichamelijke gesteldheid niet meer aan kan, maar als ik u was zou ik zeker een andere arts bezoeken mocht deze arts het niet verder willen uitleggen

• Elle mama van Femke

Nee hoor je moeder is niet te oud voor chemo. Mijn vader was 76 toen hij bestraling EN chemo kreeg vorig jaar. En mijn vader was ook niet meer erg fit. Heeft pacemaker en bypassoperaties gehad van te voren, maar er is nooit gezegd dat hij te oud zou zijn. Wel voor een operatie maar niet voor chemo of bestraling.

veel succes!

• marielle

het komt vaak voor dat mensen te oud zijn voor de chemotherapie die nodig is. Het hangt echter wel van de soort chemotherapie af die nodig is voor welke soort kanker. Er zijn lichte chemokuren en zware, en daar zit nog een hoop tussen. Het heeft in principe gewoon ook te maken met de algehele lichamelijke toestand. Sommige jongeren (vaak als ze al meerdere behandelingen gehad hebben) krijgen ook niet de kuur die nodig is, (tenzij ze het perse willen) omdat de kans dat ze overlijden aan de kuur te groot is door dat hun lichaam gewoon al te zwak is, oftewel, er zijn wel mogelijkheden, maar niet van toepassing op dat moment. Daarbij is er ook nog zoiets als; kwaliteit van leven; van sommigen kuren worden mensen gewoon flink ziek. En als je dan nog een groot risico hebt dat de persoon de kuur zowiezo lichamelijk eigenlijk niet aan kan, dan is de kwaliteit over het algemeen belangrijker, dan de tijd van leven. Maar oke, dit is een keuze die mensen vaak ook zelf mogen maken.

sterkte in elke geval, een second opinion echter kan nooit kwaad bij zo'n uitslag, als dit tenminste niet te belastend is voor de persoon in kwestie!

groetjes marielle

• mizz

Allemaal bedankt voor de reacties.Ik heb er veel aan gehad!

Ik ga wel mee naar de gesprekken in het ziekenhuis maar mijn moeder wil niet te veel weten over wat haar te wachten staat etc.Ze voelt zich nu redelijk en wil zich nog niet te veel bezig houden met wat voor klachten ze op korte termijn kan krijgen.Ze vecht en is erg optimistisch.Vandaar dat ik ook in het ziekenhuis niet veel vraag aan de arts want dat wil ze niet en dat moet ik respecteren.Maar de vragen branden natuurlijk op mijn tong.

Op de vraag die wel stelde over de leeftijd gaf hij wel aan dat het met de kwaliteit van leven te maken had en de medisch/etische comissie zich er over gebogen had..Maar op mijn beurt had ik dan willen vragen /zeggen.:Drie jaar gelden wilde jullie niet opereren omdat de levensverwachting nog maar een maand of 6 zou zijn….dat had ook de medisch /etische comissie beloten………………….

• carla

mijn schoonmoeder heeft een operatie gehad aan haar darmen, daar zat een gezwel, goed gelukt, na veel scans gehoord dat ze naast plekken op haar lever ook onrustige cellen heeft in haar buikholte.

ze krijgt nu een lichte kuur met tabletten.

ze vroegen haar van te voren : waarom wilt u een chemokuur??wat is dat voor een vraag, stellen ze die bij alle kankerpatienten??

is het dan soms niet de moeite om eraan te beginnen??

wie heeft dit ook ervaren.

ze is trouwens al 77 maar de artsen kijken er vanop als ze haar zien, zo flink en vitaal !!

mizz schreef:

>

> Allemaal bedankt voor de reacties.Ik heb er veel aan gehad!

> Ik ga wel mee naar de gesprekken in het ziekenhuis maar mijn

> moeder wil niet te veel weten over wat haar te wachten staat

> etc.Ze voelt zich nu redelijk en wil zich nog niet te veel

> bezig houden met wat voor klachten ze op korte termijn kan

> krijgen.Ze vecht en is erg optimistisch.Vandaar dat ik ook in

> het ziekenhuis niet veel vraag aan de arts want dat wil ze

> niet en dat moet ik respecteren.Maar de vragen branden

> natuurlijk op mijn tong.

> Op de vraag die wel stelde over de leeftijd gaf hij wel aan

> dat het met de kwaliteit van leven te maken had en de

> medisch/etische comissie zich er over gebogen had..Maar op

> mijn beurt had ik dan willen vragen /zeggen.:Drie jaar gelden

> wilde jullie niet opereren omdat de levensverwachting nog

> maar een maand of 6 zou zijn….dat had ook de medisch

> /etische comissie beloten………………….

• marielle

hoi carla

het ‘waarom’ is een beetje moeilijk.. wel vind ik het goed als ze laten merken dat er een keus is! Wil je een chemokuur? Want veel mensen hebben het gevoel dat ze geen keus hebben! Terwijl die er natuurlijk altijd wél is! Voor lang niet iedereen is chemo een logische stap.. zeker niet wanneer het alleen als levensverlengend wordt gegeven… Zo is het ook een keuze om te stoppen met chemo wanneer je hetniet meer aan kan, geestelijk of lichamelijk. Maar veel mensen weten dit niet, of hebben het gevoel dat ze door moeten.. omdat dit van ze verwacht wordt.. door artsen.. door naasten.. terwijl ze eigelijk echt niet meer willen.

En op zich is het ‘waarom’ ook niet altijd vreemd.. uit het antwoord dat volgt kunnen artsen soms wel halen of alles duidelijk is, wat de patient te wachten staat enzo. Ik bedoel waarom wil je een chemokuur? omdat ik beter wil worden! , maar wat als iemand zowiezo niet beter word? en eerst slechter word?

Nu was ik er natuurlijk niet bij… en ik weet ook echt wel dat er zeer botte artsen bij zitten en dan is zo'n vraag helemaal verkeerd op dat moment… maar het hoeft niet altijd negatief te zijn.

groetjes marielle

• bien

Hoi Carla, dit is een korte aanvulling op het verhaal van Mariëlle: mijn vader hoorde dat chemo alleen maar levensverlangend zou zijn, maar dat hij zowiezo zou overlijden aan de kanker. Hij heeft daarom gekozen om geen chemo te nemen, hij wist dat je er heel ziek van kan worden en het zou hem misschien (na de kuur) nog 3 mooie maanden hebben gegeven. Nu heeft hij zonder chemo drie mooie maanden gehad, en hebben we hem niet nog zieker gezien of zo.

Groetjes Bien

• wendy

Hallo,

Na het lezen van deze berichten, word ik er zelf wel een beetje bang van!

Zelf is het bij mij allemaal begonnen in 1999 toen er eierstokkanker werd geconstateerd….

Helaas kwam dit, na operaties en 6 chemokuren te hebben gehad, in 2001 weer terug, en wel bij mijn dunne darm!

Ook hier heb ik weer verschillende operaties bij gekregen en ook weer een 6 aantal chemokuren! Ze waren zwaar, heel erg zwaar!!! Maar toch ben ik nu drie en een half jaar verder! Helaas kreeg ik pas te horen dat het weer terug is, en wel in mijn linker onderbuik, bij mijn blaas/darmen…..

Een tegenslag!!!

Ik heb ook een Second-Opinion aangevraagt bij het NKI in A'dam, en daar vertelde ze me eigenlijk hetzelfde als in mijn eigen ziekenhuis (CWZ) Ik ben niet meer te genezen, dat is een feit! Toch willen ze, omdat de kuren toch aangeslagen zijn in 2002, en we inmiddels alweer 3 en een half jaar verder zijn, weer gaan kuren, dit ook om mijn leven te verlengen om het zo maar te zeggen, en natuurlijk in de hoop (al is die zeer klein) dat de grootte van de tumor minder of zelf helemaal verdwijnen zal!

Ik ben geschrokken van het feit dat er geschreven is, dat de kuren misschien wel het ‘ einde ’ zal zijn van mijn leven! Ik moest dit toch even kwijt, want ik zit er nu behoorlijk mee!!!

Wens iedereen heel veel sterkte, liefde en kracht toe!!!!

Liefs Wen

• marielle

hoi Wendy,

ik heb geen zin om alles terug te lezen ;) maar ik vermoed dat het mogelijk door mij geschreven is…. Je artsen kennen je lichaam en je toestand.. als zij zouden denken dat de chemo die je nu weer krijgt, te zwaar zou zijn, dan zouden ze dat zeggen.. ze willen je leven tenslotte VERLENGEN! niet verkorten! Verder word je lichaam tussen de behandelingen ook gecontroleerd… mocht je lichaam het dan niet lijken aan te kunnen dan kan er ook dan nog ingegrepen worden. (dosis verlagen, samenstelling veranderen, kuur even uitstellen of mogelijk toch echt stoppen met kuren)

verder is het helaas altijd zo dat chemo in die zin het einde van je leven kan betekenen als je er iets ‘bovenop’ krijgt. Als je een kuur krijgt waardoor je witte cellen heel erg zakken (je afweer) en je krijgt dan longontsteking, in een lichaam dat dus al sterk verzwakt is door de chemo, dan kan dat helaas funest zijn. Maar dat kan bij iedereen die chemo krijgt. Vandaar dat er ook voorzorgsmaatregelen getroffen worden.. en je duidelijke instructies mee krijgt over wat je moet doen en laten en wanneer je het ziekenhuis moet bellen etc….

maak je niet te druk over deze negatievere berichten.. voel je hierdoor niet aangesproken.. En als je je wel aangesproken voelt; onthoud altijd dat je alles wat je op internet leest moet checken bij je behandelend arts, voordat je zelf conclusies gaat trekken. Hij kent jou persoonlijke situatie het best!!

heel veel sterkte verder met je behandelingen en met de verwerking van dit verschrikkelijk moeilijke nieuws!

marielle