zelf borstonderzoek doen?

• Ls

Beste mensen,

Als je voor het eerst begint met het controleren van je borsten dan heb je toch eigenlijk nog geen idee hoe dit werkt.

Laten de meeste mensen (25-30 jaar) zich eerst bijv. door de huisarts hun borsten onderzoeken en doen ze dan zelf verder borstonderzoek.

Of kun je gewoon zelf beginnen met je borsten te onderzoeken?

(maar eigenlijk weet ik dan nog niet wat er wel hoort te zitten en niet..)

Waar kun je info vinden hoe dit moet.

Misschien een beetje gekke vraag, maar misschien hebben mensen hier tips/ervaringen voor mij. Alvast bedankt.

En alle mensen op deze site heel veel sterkte!!

• marielle

hoi,

in tijdschriften zie je regelmatig een beschrijving staan.. nouja regelmatig, om de zoveel tijd wordt er wel aandacht aan besteed. Maar ook op internet genoeg te vinden;, dit komt van de kwf; zelfonderzoek uitleg met plaatjes.

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/content/pages/Borstzelfonderzoek_stap_voor_stap.html

groetjes marielle

• mariska

wat fijn dat je deze site erbij hebt gezet.

mijn huisarts is niet echt van de info geven, dus dan zie je af en toe wel eens in blaadjes een reportage staan, maar mijn huisart geeft er maar weinig tot geen advies over , terwijl het juist zo belagrijk is.. zijn er nog meer punten waar je terrecht kunt buiten je huisarts?

ik zit met een erfelijkheidskant van borstkanker, en heb wel eens geinformeerd waar je bv een onderzoek kunt laten doen, wanner je onder de 50 bent.. (andrs kun je bij zo.e bus terecht)

heeft iemand er info over?

• greet

erfelijkheidsonderzoek doen ze in de daniel den hoed kliniek maar alleen als er meerdere personen borstkanker hebben gehad in de familie op jonge leeftijd, dan wordt het ook vergoed door het ziekenfonds.Maar besef waar je aan begind ik heb het ook laten doen, maar je hele familie wordt erbij betrokken, mijn fam. gaf gelukkig medewerking want alle medische gegevens worden opgevraagd.Je wordt ook geinformeerd over hoe het is als je erfelijk belast ben ,want er zijn heel veel dingen die je niet weet,en dan bedoel ik verzekeringen een huis kopen een baan zoeken enz. Alles bij elkaar is het toch een ingrijpende situatie die toch bijna een jaar duurt voor zowel jezelf als je familie

• Ls

Marielle bedankt voor deze site. Nu kan ik me er goed op concentreren.

Nogmaals bedankt voor je reactie!!

• carla

hallo

ik wil even reageren.

je vertelde dat je met het erfelijkheidskant van borstkanker zit.

is dat naaste familie.

bv moeder of zus.

dan kom jij gewoon voor in aanmerking voor borstonderzoek in het ziekenhuis.

ik ben een vrouw van 45 jaar met borstkanker,

mijn beide zussen komen nu inaanmerking voor borstonderzoek.

dat is wel het geval bij ons in de buurt in het ziekenhuis.

je kunt er ook mee naar je huisarts gaan.

die kan je dan door verwijzen naar het ziekenhuis.

groetjes carla

• greet

sorry ik had de vraag verkeerd gelezen dus verkeerd antwoord gegeven, maar het klopt als er een erfelijk factor in de familie zit mag je eens per jaar naar het ziekenhuis voor onderzoek