hoe vertel je een kind.......

• miep!

beste mensen!

ik zit ontiegelijk in de knoop met me zelf!!

ik heb een opa 68 jaar en heeft longen bot kanker, en heeft afgelopen week een hoop onderzoeken gehad voor uitzaaiingen en wat voor kanker het is klein of groot cellig!

long en botkanker staat al vast!

maar nu komt mijn vraag ik heb een dochter van 3 jaar oud maar hoe moet ik haar nou uitleggen dat opa heel ziek is!?

ik kan het amper nog zelf bevatten dat hij zo ziek is!

waarom? hoe kan dat nou? nooit gerookt!!!

dat zijn vragen die door mijn hoofd spoken!

vriendelijk groet,

marije

• angela

hoi, mijn vader heeft ook longkanker en is erg ziek, ik heb een dochter van 5 jaar en die hebben we vanaf het begin heel duidelijk gemaakt dat opa ziek is en niet meer beter wordt. Omdat ik degene ben die moest zorgen voor vervoer naar de chemo en bestralingen moest ik veel oppas regelen omdat ik veel weg was. Dus ze heeft het allemaal van dichtbij meegemaakt .Zij heeft het heel goed opgepakt al die tijd, weet natuurlijk niet hoe ze straks reageert als het zover is, ze weet dat ie dood gaat en ze is er veel verder mee als dat wij denken. Maar elk kind is natuurlijk uniek in zijn of haar soort dus volgens mij moet je gewoon op je gevoel afgaan

Veel succes ermee en sterkte groetjes Angela

• kim

hoi miep,

misschien is mijn situatie heel anders als bij jullie, maar toch misschien heb je iets aan dit advies.

ik ben moeder van 3 kids en heb borstkanker nou hebben wij het de kids ook moeten vertellen en hebben dit gedaan met behulp van boekjes.

b.v.:chemokasper(chemokuren) en radiorobbie(bestraling).

in deze boekje staat in kindertaal wat er allemaal gebeurt en ik moet je eerlijk zeggen dat het jezelf ook helpt om niet die harde woorden als kanker,enz. te hoeven gebruiken,want daar zijn kinderen nog te onbezorgd voor en dat probeer je zo te houden.

groetjes lobke