ik zit ergens mee, ik wilde graag weten wat de term bruine tumor inhoudt…ik heb in een aantal boeken die medische info bevatten gekeken, maar kon nergens wat vinden. mischien kan ik alsnog op deze manier het antwoord achterhalen.
danku
hoi Meryem,
heb je toevallig een zakwoordenboek geneeskunde? Daar vond ik het toevallig in.. maar ik moet eerlijk bekennen dat voor de omschrijving je wéér een woordenboek moet pakken ;
bij tumor stond midden in dit bruine ~ : cysteuze granulomateuze botleasie (vnl in ribben, sleutelbeen, kaak, schedel) door osteoclastische botresorptie bij *hyperparathyroidie
hyperparthyroidie: verhoogde werking van de bijschildklieren
bot leasie : bot beschadiging
cysteuze: verwijd in de vorm van een cyste
osteoclast: reuzencel die beenweefsel absorbeert (maar dat zie je ook al in botresorptie terug)
oftewel mijn conclusie (wat ook jou conclusie had kunnen zijn als je dit boekje had) , maar waarvan ik dus echt niet weet of het ook daadwerkelijk klopt! Dit zul je echt moeten checken bij je (huis)arts.
Een woekerende botbeschadiging in de vorm van een cyste, veroorzaakt door een reuzencel die beenweefsel absorbeert, voorkomend bij een verhoogde werking van de bijschildklieren.
maar oke, mogelijk heb je hier iets aan.. zoniet vergeten en niet meer aan denken en ZEKER ook even kortsluiten met je arts, ik ben ook maar een leek met een woordenboekje die je helpt zoeken
groetjes Marielle
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?