Botkanker erbij, en toch chemo?

• Karina

Mijn zus heeft kanker, na de eerste chemo, leek alles tot rust te zijn gekomen.

Nu, blijkt dat de kanker verder is uitgezaait, en willen ze haar nog chemo geven.

Er is n.m. botkanker nu geconstateerd, en ook is de tumor in haar ene long weer gaan groeien, haar andere long werkt niet meer.

De artsen hebben haar nog een maand of 3 gegeven, maar waarom dan weer chemo?

• marielle

hoi Karina,

als de chemo echt niet meer levensreddend kan werken, zoals het bij jou zus het geval is zoals je zegt; dan kan chemo nog 2 functies hebben;

1. levensverlengend

2. pijnbestrijdend; dit is dan vaak wanneer een tumor ergens op drukt wat veel pijn veroorzaakt en mogelijk is het ook om te voorkomen dat de uitzaaiingen in haar botten verder groeien omdat dit vaak ook erg pijnlijk is.

wat echter de precieze reden is in het geval van je zus, zul je aan haar of aan diegene die mee geweest is naar de arts moeten vragen, of als die mogelijkheid daar is, aan de arts zelf.

heel veel sterkte in elk geval met dit slechte nieuws!

Marielle

• Karina

Eind vorig jaar werd er kanker geconstateerd bij haar.

Er zat een tumor bovenin haar long, en de andere long werkte toen in het geheel niet meer.

Er bleken ook uitzaaingen naar haar lever te zijn.

Zij is heel erg ziek geweest, maar ze zijn toch met chemo begonnen.

Haar bloed kwam steeds niet goed op peil, en dus kreeg zij ook bloedtranfusies, en speciale injecties.

De long en lever bleken nog slapende cellen te hebben, totdat zij na een scan vorige week, hoorde dat de kanker nu in haar botten zit, zij heeft veel pijn aan schouders en armen, en krijgt er nu morfine voor.

Door de enorme schrik, toen zij het vertelde, heb ik het niet meer over die chemo kunnen hebben.

Daarom vroeg ik, wat voor zin heeft die nieuwe chemo, kan het de kanker vernietigen of ook weer tot rust brengen.

Groetje Karina