HELP ME!! DARMKANKER + UITZAAIINGEN = TOEKOMST?

• Annie-nym

Betreft: man 58 jaar, darmkanker + uitzaaiingen op verschillende plekken in de lever + verdere uitzaaiingen in verschillende lymfeklieren.

Behandeling:

TOT NU TOE: - eens in de 3 weken een chemokuur ( dagopname, hij heeft nu 2 dagopnames gehad en zal er in totaal 6 krijgen)

- tussentijds slikken van chemopillen

- stoma aangebracht (vorige week )

IN DE TOEKOMST: - daarna bestraling

- daarna operatieve verwijdering tumor

Vraag: - ERVARINGEN van mensen in deze situatie of familie van mensen met damkanker ( eventueel in dit stadium) - TIPS voor mensen die deze behandelingen ondergaan om de zware behandelingen iets draaglijker te maken..

Lieve mensen,

het betreft niet mij maar mijn schoonvader.. Ik ben al drie jaar niet meer op deze pagina geweest. Toen had mijn vriend balkanker… ik heb veel steun aan deze pagina gehad en ook goeie tips gekregen. Gelukkig is mijn vriend nu al 3 jaar kanker vrij!!

Anyway, mijn schoonvader had al een half jaar bloed in zijn ontlasting. Durfde pas 2 maanden geleden ermee naar de huisarts te gaan. buikecho gehad op het ziekenhuis… steeds maar uitstel van de uitslag … behandelend arts ging lekker een week op vakantie…. en wij maar in de stress zitten om de uitslag ….je kent die ellende wel. Hoopte eigenlijke dat het niet zo ernstig was, vanwege het nonchalante gedrag van de huisarts en arts van het ziekenhuis en omdat het een paar weken duurde eer we te horen kregen dat ie een kwaadaardige tumor bij zijn anus had. MAAR HELAAS, binnen een maand tijd te horen gekregen dat het ook in de lever zat en verdere lymfeklieren. Diep in mijn hart weet ik dat dit echt geen goede vooruitzichten biedt. Maar het is allemaal zo snel gegaan dat ik het niet kan geloven.

HELP ME AUB AAN MEER INFO!! Ik wil graag weten:

1) Of dit de normale gang van zaken is, betreffende de behandeling?

2) Heeft iemand ervaring met deze behandeling?

3) Wat zijn de effecten/ bijwerkingen voor de lichaam van deze behandeling?

4) Wat kan ik doen om de bijwerkingen te verzachten?

5) Wat zijn de overlevingskansen? Stel dat de chemo aanslaat en bestraling: hoe lang denk je dat hij nog leeft? Wat is lang.. wat is kort?

6) Hoe groot is de kans dat het terug komt?

Ik weet dat dit er een beetje zakelijk uitziet, maar ik kan wel lappen tekst typen over hoe het allemaal is gegaan…. en dat de uitslag meerder keren is uitgesteld… en dat je steeds onrustiger wordt omdat je niet weet wat hij heeft..nalatigheid doktoren… gevoel van onmacht….enz enz… maar ik ben dan bang dat niemand deze tekst leest, omdat het dan één grote lap tekst wordt… ik hoop echt dat iemand deze situatie herkent of mij wat meer kan vertellen…..of gewoon over ervaringen met darmkanker….

HARTSTIKKE BEDANKT!!!!! REAGEER AUB….. Kusjes Annie

• Eva

Lieve Annie,

Ik wil je heel veel sterkte wensen, het ziet er allemaal niet zo best uit.

Maar je weet natuurlijk nooit en je grijpt alles aan om kwaliteit van leven te behouden. Ik ben er zelf erg somber over, uitzaaiingen naar de lever das de pest hier zal hij uiteindelijk ook aan overlijden maar hoe lang en hoe hij nog te leven heeft dat weet niemand, misschien wordt het allemaal tot staan gebracht door de chemo maar als je het mij zo vraagt zeg ik een half jaar.

Misschien klinkt dat laatste wel wat raar en hard maar jij wil graag een eerlijk antwoord.

Geniet van de tijd die je nog hebt en praat en lach veel met elkaar dat zal je later tot steun zijn. Humor is onmisbaar en als hij er later niet meer is kun je met een goed gevoel op deze periode terug zien, ik spreek uit ervaring.

Ik wens je veel sterkte en houd me op de hoogte en vraag ook de arts zijn hemd van het lijf, vraag anders een gesprek aan waarin je al je vragen voorlegt, daar heb je recht op.

heel veel liefs, Eva

• bien

Lieve Annie,

mijn verhaal is niet positief, maar je wilde graag reacties en je kunt maar beter allerlei verhalen horen, om je goed te kunnen voorbereiden.

Begin januari werden bij mijn vader uitzaaiingen in zijn lever ontdekt. Hij werd eigenlijk onmiddelijk afgeschreven- ze zouden dmv chemo en bestraling zijn leven nog kunnen rekken, maar genezing was niet meer mogelijk. Hij had nog maar een paar weken te leven… Uiteindelijk is hij pas drie maanden later overleden, twee keer zoveel later als ze hadden voorspeld.

Mijn vader besloot van de reguliere behandeling af te zien. Hij heeft Iscador ingespoten gekregen, en hij nam abrikozenpitten. Hij had geen pijn, dus verdere medicatie was ook niet nodig. Tot het einde toe is hij helder geweest, en pijnvrij.

Ik weet niet of jouw schoonvader wel te behandelen is, ik hoop het voor jullie van harte. Mijn vader had koortsaanvallen 's nachts, en hij zweette verschrikkelijk- daaruit konden de artsen opmaken dat zijn lever echt heel erg was aangetast. Heeft jouw schoonvader daar nog geen last van, dan valt het volgens mij nog wel mee. Maar: het lever is bijna niet te genezen.

Laat me alsjeblieft horen hoe je vergaat?

Heel veel sterkte, ook voor je (schoon)familie.

Liefs Bien

• Annie-nym

Hoi Bien,

dank je voor je verhaal. Ik heb woensdag van 0.00 tot 05.00 uur op dit prikbord naar info gezocht. De verhalen die ik vond waren niet echt positief. We hebben het pas 1,5 maand geleden te horen gekregen. En de resultaten waren steeds slechter. De doktoren hebben tot 4 keer toe gezegd dat het er slecht uitzag. Maar je kan het niet bevatten. Mijn schoonvader heeft altijd “peper in zijn kont” gehad, altijd druk met de zaak. Werken, werken en nu hij eindelijk aan het afbouwen is gebeurd dit.

Omdat de chemo toen bij mijn vriend zo goed had gewerkt, dacht ik dat dit ook wel te behandelen zou zijn. Maar toen ik de verhalen las, schoot mij helaas te binnen dat de doktoren ook hadden gezegd dat het niet goed te behandelen was, omdat het op zoveel plekken was uitgezaaid. Dit schoot mij de hele tijd door mijn hoofd toen ik de verhalen las op deze site. Ik realiseerde me toen pas echt dat de behandeling die hij nu krijgt niet is om hem te genezen, maar dat het dus eigenlijk is om zijn leven te rekken. Of zie heb ik dit verkeerd begrepen? Ik typ dit wel, maar ik vind dit zooo raar.

Ben wel super blij dat we hem een half jaar geleden hebben kunnen overhalen om met mij en mijn vriend naar Indonesië te gaan. Daar heeft hij het nu de hele tijd over.

Ik hou je op de hoogte… groetjes Annie

• Annie-nym

Lieve Eva,

nadat ik deze prikker had geplaatst, heb ik dit hele prikbord doorzocht naar info over darmkanker + uitzaaiingen. In de meeste verhalen leefden de mensen tussen de 6 á 12 maanden. Alleen het verhaal van ene Jet… zijn vader leeft volgens mij nog.

Over de info van de doktoren: het zit nl. zo, mijn schoonmoeder krijgt meestal alle info te horen. En dat is natuurlijk al hartverscheurend voor haar om dat over haar man te horen. Dus dan val je haar natuurlijk niet lastig met vragen als hoe lang hij nog te leven heeft enz..

Heeft iemand in jouw fam. dan ook darmkanker gehad?

Ik heb mijn vriend gezegd dat ie zich maar erop moet voorbereiden dat zijn pa na elke kuur steeds zwakker zal worden… Ik kan hem toch niet zeggen dat zijn pa misschien nog maar een jaar te leven heeft. Arme knul.

Zelfs IK kan dat nog niet eens bevatten! Iemand die kerngezond is en een maand later wordt afgeschreven… dat is toch niet normaal!!!

Hij heeft op dit moment weinig last van de chemo… en door de stoma heeft hij geen pijn meer.. dus daar zijn we erg blij mee.

Je hoort nog van me….. Groet Annie

• Annie-nym

Oh ja,

stel dat de chemo aanslaat…. heeft dat dan nog zin of is het slechts een verlenging van de tijd. Dus het is echt niet te genezen… ook al slaat de chemo + bestraling aan? Ik weet wel dat hij 's nachts al vaak zweette, ik weet nog van mijn vriend dat dat geen goed teken is. En de afgelopen maand zag ik hem overdag en dan had hij een dikke laag zweet op zijn gezicht staan….dus….

Ik weet eigenlijk niet of ze een indicatie hebben gegeven over hoe lang hij nog te leven heeft….ik zal het eens voorzichtig vragen…

Het is allemaal zo moeilijk je wilt de mensen om je heen niet lastig vallen met deze wrede vragen….Mijn vriend zegt dat het lijkt alsof hij deze maanden in een droom leeft. Hij kan het gewoon niet bevatten. Niemand eigenlijk…

Mijn schoonvader heeft altijd al redelijk droge voeten gehad. Maar de huid is nu kurk droog. Heeft je vader daar ook last van gehad?

Verder las ik dat je het had over de abrikozenpitten. Dit ben ik vaker op dit

prikbord tegengekomen. Waar dient dit eigenlijk voor en wanneer begint men dit te gebruiken? Als ze niks meer kunnen eten of zo?

Groetjes Annie

• bien

De abrikozenpitten, daar hebben we een paar maanden geleden een discussie over gehad op dit pb. Ik weet er niet zoveel vanaf als anderen, maar die zullen mij hopelijk hierna nog aanvullen?

Ik ben van mening dat ze mijn vader echt hebben geholpen. Hij is er niet door genezen, maar het heeft wel de kwaliteit van zijn dagen verbeterd. Hij at 70 pitten per dag, fijngemalen door een bakje joghurt. Ze zijn heel bitter, maar hij hield gelukkig erg van bittere dingen (grapefruits enzo).

Wat ze precies doen, weet ik niet, maar men zegt dat ze helpen de kankercellen aan te vallen. Ze vertragen de celdeling, zodat het leven op een antuurlijke manier gerekt kan worden.

Misschien dat andere bezoekers van dit pb nog aanvullingen hebben?

• Annie-nym

Hoi Bien,

waar zijn die abrikozenpitten te verkrijgen? En wanneer is je vader begonnen met het gebruik ervan? Direct toen je vader wist dat hij kanker had of later?

Anyway, de doktoren hebben hem 1 tot 2 jaar gegeven. Dus ik hoop dat hij zowiezo langer dan één jaar heeft. Hij eet nu wel goed, door de stoma kan de ontlasting er tenminste ook uit. Helaas heeft hij ook slechte thuiszorg gehad. Zusters die zijn stoma verkeert hadden aangesloten, zodat alles ernaast liep. Defect aan zijn stoma, konden we weer naar de ehbo. Van zijn tweede chemo heeft hij helaas iets meer last. Hij heeft moeten overgeven, dat weet ik ook nog van de tijd toen mijn vriend dat had. En hij is nu ook erg vermoeid. Mijn vriend probeert hem telkens te lokken voor een korte wandeling, maar hij zegt dat hij te vermoeid is. Hij heeft zijn haren ook al flink kort geknipt, ik denk voor het geval dat ze uitvallen tijdens de toekomstige chemo's. Ik heb tegen mijn vriend verteld wat ik allemaal op dit prikbord aan info heb gevonden. En hoe rraar het ook klinkt om de komende tijd zoveel mogelijk tijd te benutten aan vragen die hij nog wil weten over zijn jeugd of gewoon dingen over het leven. En zoveel mogelijk te genieten van de kleine dingen van de momenten die hij nog heeft.

De doktoren hebben wel gezegd dat deze behandeling niet alleen is om het leven te verlengen, maar dat ze gaan voor genezing… dus misschien…. wie weet…

Maar ik bereid me voor het ergste voor, dan kan het misschien nog een beetje meevallen.

Bedankt voor je reactie….. kusjes Annie

• Manuela

Hallo,ik had een vraag over die abrikozenpitten of die bij alle kanker helpen en waar zijn die pitten te koop? Alvast bedankt gr Manuelabien schreef:

>

> De abrikozenpitten, daar hebben we een paar maanden geleden

> een discussie over gehad op dit pb. Ik weet er niet zoveel

> vanaf als anderen, maar die zullen mij hopelijk hierna nog

> aanvullen?

> Ik ben van mening dat ze mijn vader echt hebben geholpen. Hij

> is er niet door genezen, maar het heeft wel de kwaliteit van

> zijn dagen verbeterd. Hij at 70 pitten per dag, fijngemalen

> door een bakje joghurt. Ze zijn heel bitter, maar hij hield

> gelukkig erg van bittere dingen (grapefruits enzo).

> Wat ze precies doen, weet ik niet, maar men zegt dat ze

> helpen de kankercellen aan te vallen. Ze vertragen de

> celdeling, zodat het leven op een antuurlijke manier gerekt

> kan worden.

> Misschien dat andere bezoekers van dit pb nog aanvullingen

> hebben?

• Joyce

Hoi Annie,

ik las je vragen op het prikbord en zag dat het al weer een tijdje geleden is dat je ze gesteld hebt. Ik vroeg me af hoe het nu met je schoonvader is.

Mijn moeder is 30 december jl. overleden aan dikke darmkanker. Als je nog behoefte hebt aan contact dan laat maar iets weten.

Sterkte.

Joyce

Annie-nym schreef:

>

> Betreft: man 58 jaar, darmkanker + uitzaaiingen op

> verschillende plekken in de lever + verdere uitzaaiingen in

> verschillende lymfeklieren.

>

> Behandeling:

> TOT NU TOE: - eens in de 3 weken een chemokuur ( dagopname,

> hij heeft nu 2 dagopnames gehad en zal er in

> totaal 6 krijgen)

> - tussentijds slikken van chemopillen

> - stoma aangebracht (vorige week )

> IN DE TOEKOMST: - daarna bestraling

> - daarna operatieve

> verwijdering tumor

>

> Vraag: - ERVARINGEN van mensen in deze situatie of familie

> van mensen met damkanker ( eventueel in dit stadium) - TIPS

> voor mensen die deze behandelingen ondergaan om de zware

> behandelingen iets draaglijker te maken..

>

> Lieve mensen,

>

> het betreft niet mij maar mijn schoonvader.. Ik ben al drie

> jaar niet meer op deze pagina geweest. Toen had mijn vriend

> balkanker… ik heb veel steun aan deze pagina gehad en ook

> goeie tips gekregen. Gelukkig is mijn vriend nu al 3 jaar

> kanker vrij!!

> Anyway, mijn schoonvader had al een half jaar bloed in zijn

> ontlasting. Durfde pas 2 maanden geleden ermee naar de

> huisarts te gaan. buikecho gehad op het ziekenhuis… steeds

> maar uitstel van de uitslag … behandelend arts ging lekker

> een week op vakantie…. en wij maar in de stress zitten om

> de uitslag ….je kent die ellende wel. Hoopte eigenlijke dat

> het niet zo ernstig was, vanwege het nonchalante gedrag van

> de huisarts en arts van het ziekenhuis en omdat het een paar

> weken duurde eer we te horen kregen dat ie een kwaadaardige

> tumor bij zijn anus had. MAAR HELAAS, binnen een maand tijd

> te horen gekregen dat het ook in de lever zat en verdere

> lymfeklieren. Diep in mijn hart weet ik dat dit echt geen

> goede vooruitzichten biedt. Maar het is allemaal zo snel

> gegaan dat ik het niet kan geloven.

>

> HELP ME AUB AAN MEER INFO!! Ik wil graag weten:

> 1) Of dit de normale gang van zaken is, betreffende de

> behandeling?

> 2) Heeft iemand ervaring met deze behandeling?

> 3) Wat zijn de effecten/ bijwerkingen voor de lichaam van

> deze behandeling?

> 4) Wat kan ik doen om de bijwerkingen te verzachten?

> 5) Wat zijn de overlevingskansen? Stel dat de chemo aanslaat

> en bestraling: hoe lang denk je dat hij nog leeft? Wat is

> lang.. wat is kort?

> 6) Hoe groot is de kans dat het terug komt?

>

> Ik weet dat dit er een beetje zakelijk uitziet, maar ik kan

> wel lappen tekst typen over hoe het allemaal is gegaan…. en

> dat de uitslag meerder keren is uitgesteld… en dat je

> steeds onrustiger wordt omdat je niet weet wat hij

> heeft..nalatigheid doktoren… gevoel van onmacht….enz

> enz… maar ik ben dan bang dat niemand deze tekst leest,

> omdat het dan één grote lap tekst wordt… ik hoop echt dat

> iemand deze situatie herkent of mij wat meer kan

> vertellen…..of gewoon over ervaringen met darmkanker….

>

> HARTSTIKKE BEDANKT!!!!! REAGEER AUB….. Kusjes Annie