Vandaag verhuizen we mijn moeder… en moet ik afscheid nemen van het huis waarin ik kind ben geweest. We hoeven er pas over 2 uur te zijn, maar ik kan niet meer slapen, er spoken teveel dingen door mijn hoofd.
Het is verschrikkelijk verdrietig, dat dit vandaag moet gebeuren. Mijn moeder is superblij met haar nieuwe huisje, het is heel mooi geworden en ze ziet er zichzelf echt wel oud in worden. Maar het feit dat ze dat zonder mijn vader moet doen, dat hij er vandaag niet bij is om aanwijzingen te geven, dingen op te hangen, te zagen, lampen te maken…
Bij alles wat ik doe, zie ik hem, hoor ik hem - maar dan elke keer komt er toch weer het besef dat hij er niet meer op die manier is…
Het is zo dubbel allemaal. Ik ben heel blij voor mijn moeder, snap dat het moeilijk is om in het huis te blijven waar ze lief en leed hebben gedeeld, snap dat ze dit nodig heeft om alleen verder te kunnen, na 35 jaar. Maar ik ben er zelf nog helemaal niet aan toe om afscheid van het huis te nemen, van de herinneringen. Ik weet dat ik de herinneringen met me meedraag, maar het is makkelijker om ze voor me te zien in het huis waar we allemaal zo gelukkig zijn geweest. Ik zal nu gewoon harder moeten gaan zoeken in mezelf. Ik hoop dat ik er de kracht voor heb.
Was vandaag maar vast voorbij…