Mijn arme pa heeft kanker

• Amber

Moet even mijn ei kwijt.

Mijn ouders hebben 3 jaar geleden de stap genomen om in spanje te gaan wonen, ze zijn daar zo ontzettend gelukkig geweest, heel nieuw begin opgebouwd en alles. Het kon allemaal niet meer stuk tot eind maart. Mijn vader kreeg het ineens heel erg benauwd. Hebben het even aangekeken en zijn toen maar naar de arts gegaan, testjes gedaan en moesten wachten op de uitslag, terwijl mijn ouders op de uitslag wachtte kreeg hij last van zijn been, zo erg dat hij niet kon lopen en zijn maar naar de 1e hulp gegaan. Daar hebben ze weer allerlei testen etc. gedaan en hij had dus een trombose gekregen, uit de andere testen bleek dat hij longkanker heeft (het is ook al uitgezaaid, het zit in beiden longen, nieren en zo zijn er meer kleine vlekjes te zien). Is natuurlijk een grote klap voor me moeder, me zus en mijzelf en niet te vergeten mijn vader. Hij is er zelf best nog positief onder, althans ik denk dat hij zich groot wilt houden voor ons, ondanks dat de artsen hebben gezegd dat hij hoogstens 1 tot 3 jaar nog te leven heeft.

Hij is net klaar met zijn eerste chemokuur en heeft vandaag weer een scan/testen gedaan en wacht op de uitslag, de kanker is niet meer weg te krijgen maar doormiddel van chemo etc. willen ze het proberen zo lang mogelijk tegen te houden.

Het is erg frusterend dat mijn zus en ik hier zijn, we proberen zo veel mogelijk daarheen te gaan, maar zitten toch met het werk en een ticket is ook niet altijd goedkoop, als je dan maar een weekend of 4 dagen kan gaan ben je natuurlijk erg duur uit. Frusterend dat je niks voor hem kan doen. Ik moet de verhalen van me moeder aanhoren dat hij zich soms goed voelt en soms ook zo beroerd. Doet heel erg pijn en het doet me meer dan ik had gedacht. Denk dat ik het onbewust toch probeer weg te stoppen. Het idee dat me moeder ook alleen achterblijft kan ik gewoon bijna niet mee leven.

Ik wou gewoon even mijn situatie kwijt.

Amber

• Amber

Daarbij wil ik ook graag vragen of iemand precies weet wat fase 4 inhoudt.

Het schijnt dat de kanker in fase 4 is, is me in het spaans uitgelegd maar spreek het niet zo goed en al helemaal geen medische termen, misschien dat iemand het weet.

Amber

• Nelly

Ik vind het heel erg voor jullie. Volgens mij is fase 4 een vrij ver gevorderd stadium van kanker. Ik hoop inderdaad dat de chemokuren aanslaan en je vader nog enkele jaren kan leven. Zolang er leven is, is er hoop.

Mijn moeder wordt momenteel in het Amc Ziekenhuis behandeld voor longkanker. Ze wordt 5 weken bestraald, ondersteund door een hele lichte chemo, waardoor de bestraling effectiever is. Ik geloof dat het chemoradiatie wordt genoemd. Gelukkig is het bij mijn moeder (zover we weten tenminste) niet uitgezaaid en is de tumor maar anderhalve centimeter groot of klein. Bij toeval is het ontdekt. Vooralsnog gaan de artsen van genezing uit en we hopen maar dat dit inderdaad zo zal zijn.

Liefs, Nelly

• Amber

Hoi Nelly,

Ben net terug van vakantie in spanje (althans zover je het vakantie kunt noemen, heb geprobeerd er het beste van te maken en er voor hem zoveel mogelijk te zijn).

Uitslag van zijn chemokuren heeft hij gehad, en het heeft helaas niks uitgehaald, het is alleen maar verder uitgezaaid, zit ook in zijn klieren en zijn maagwand.

Ben geschrokken hoe dun hij was en van alle medicijnen die hij heeft- morfinepleisters, morfinetabletten, zuurstof, medicijnen voor pijn bij het slikken, medcijnen voor het poepen, spuiten voor tromboses, medicijnen om zijn honger op te wekken want hij wil niet eten etc.etc. Hij heeft ook niet lang meer volgens de artsen en we moeten blij zijn met elke dag dat hij leeft.

Moest natuurlijk weer terug omdat ik moet werken, al komt er niet heel veel uit. Zit er ook over na te denken om misschien maar onbetaald verlof te nemen maar word dan niet betaald en alles gaat natuurlijk door hier. Troost is dat mijn zus nu even daar is en ik probeer maar zoveel mogelijk daarheen te gaan als maar mogelijk is.

Wou u even op de hoogte stellen en ik hoop dat het weer helemaal goed komt met uw moeder en dat jullie nooit meer zoiets dergelijks zullen hoeven doormaken in jullie familie of vriendenkring.

Amber