Is er een kans dat ik het heb?

• Jessica

Hallo Mensen..

Ik wou graag even iets kwijt waar ik erg mee zit..

Ik ben Jessica 14 jaar.. Mijn moeder is 2 jaar geleden

overleden aan borstkanker..

Bij mijn vader is kort geleden zaadbalkanker geconstateerd

Mijn vader is er zeer positief over en iedereen zei het komt wel weer

goed.. Maar ja dat zeiden ze bij mijn moeder ook..

Goed ik weet dat je Borstkanker en zaadbalkanker niet met elkaar kunt vergelijken.

De laatste tijd houd mij nog maar 1 ding bezig..

Is er een Kans dat ik ook Kanker krijg? Mijn beide opa's zijn er aan overleden

en mijn moeder dus.. en mijn vader heeft het..

Je zou me er heel erg mee helpen door een reactie op mijn berichtje te geven

Alvast bedankt!

Groetjes Jessica

• s

hai jessica,

ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

sommige kankers zijn inderdaad erfelijk bepaald maar dit is maar een heel klein percentage.

maak maar eens een afspraak met jullie huisarts.

misschien kun je meegaan met je vader naar de arts voor zijn behandeling/controle en het gewoon vragen tijdens zo'n consult.

ook hebben de meeste ziekenhuizen een oncologisch verpleegkundige die je vader of jijzelf kunt bellen als je vragen hebt over kanker.

misschien is er een tante/zus/buurvrouw die je hiermee kan helpen.

soms kun je je heel bang maken terwijl dit namelijk niet altijd nodig is, wel aan iemand vragen dus!!

veel sterkte met alles.

ps; er is op het internet een speciale lotgenoten site voor pubers waar je je kunt aanmelden en kunt kletsen met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij.

knuf

• danielle

hoi jessica,

ik ben heel erg geschrokken van het verhaal wat jij hebt geschreven,

heb het zelfde meegemaakt ik ben op me 13e me moeder verloren aan limfeklier kanker dat is nu 10 jaar geleden, dat was niet het enigste het ergste vind ik dat het met een onschuldige longonsteking is begonnen op 08-10-2004 is mijn oma de moeder van me moeder ook aan kanker overleden ik ben die zelfde maand na dat me oma is begraven nog naar de dokter geweest om te vragen of ik het niet had was er zelf heel bang voor maar had het gelukkig ook niet.

ik hoop dat je iets aan de informatie hebt nou meissie rustig aan en als er wat is

mag je gerust iets terug schrijven

• Annie-nym

Hoi Jessica,

ik kan je alleen vertellen dat mijn vriend 3 jaar geleden zaadbalkanker heeft gehad… dit was uitgezaaid naar de lymfeklier…. hij heeft vervolgens een paar BEP- behandelingen gehad. Die hebben goed gewerkt. Het schijnt dat deze vorm goed te behandelen is. Mijn vriend is nu al 3 jaar kankervrij!!! Dus kop op…houdt de moed erin….

veel sterkte…. Annie

• stephanie

hey jessica

heel erg voor je dat je moeder is overleden en dat bij je vader nu ook zo'n $%# zieke is geconstateerd.

mijn vader is 4 jaar geleden overleden aan een hersentumor, maar artsen hebben tegen mij gezegd dat kanker niet erfelijk is en mijn 2 opa's ook overleden aan zaadbalkanker.

als ik jou was zou ik het er een zou ik heb een keer aan een arts vragen om het echt zeker te weten want het is heel vervelend om hier mee te zitten als je nu al zoveel aan je hoofd hebt.

heel veel sterkte

liefs stephanie13jr

• janny

En kijk eens naar Lance Armstrong ook een voorbeeld voor dat het goed kan aflopen. Sterkte gewenst!