Eigen bijdrage hospice

• Ellen

Weet iemand of het normaal is dat er bij een hospice een eigen (vaste) bijdrag bij komt kijken van 19 euro per dag…..?!

• Louise

Mijn moeder heeft ook in een hospice gelegen en er was wel sprake van een eigen bijdragen via de AWBZ-regeling van het ziekenfonds, hoeveel dat is weet ik niet. Wij hebben ook nog geen rekening gekregen, mijn moeder heeft daar maar een week gelegen en is zo'n 4 weken geleden overleden. Dus ik kan je niet echt helpen maar weet wel dat er niet gesproken is over een vast bedrag!

• marielle

hoi Ellen,

als je het op google intikt; ‘ eigen bijdrage hospice ’ lijkt het iets normaals te zijn.. zelf heb ik er geen ervaring mee.. maar ik las wel dat het soms ook weer vergoed word door de zorgverzekeraar…

sterkte en succes met uitzoeken..

marielle

• Arjan

Hoi Ellen,

Mijn moeder is afgelopen week opgenomen in een verpleegtehuis om te revalideren, en wij moeten ook een eigen bijdrage betalen omdat het een AWBZ-instelling betreft. Ik heb van de instelling wat informatie gehad, en deze info is beperkt ook terug te vinden onder “Eigen bijdragen” op de site van het College Voor Zorgverzekeraars (www.cvz.nl). Ik zal de info van de site hieronder even laten zien, maar wellicht dat je als je zoekt via google op “eigen bijdrage AWBZ” dat je meer vindt.

Groeten,

Sander

Als u voor rekening van de AWBZ in een instelling verblijft en daar zorg ontvangt (bijv. verzorging, verpleging, begeleiding, behandeling) en u bent 18 jaar of ouder, dan bent u wettelijk verplicht mee te betalen aan de kosten van de zorg. Dat wordt de eigen bijdrage AWBZ genoemd. Er zijn twee bijdragen:

De lage bijdrage (maximaal € 696,60 per maand);

De hoge bijdrage (maximaal € 1.728,- per maand).

Het eerste halfjaar betaalt u de lage bijdrage. Daarna hangt het van uw omstandigheden af of u de lage bijdrage blijft betalen of de hoge bijdrage moet gaan betalen.

Op deze regel zijn drie uitzonderingen, namelijk:

als u in een ziekenhuis bent opgenomen;

als u in een instelling voor revalidatie bent opgenomen;

als u met een psychiatrische aandoening in een GGZ-instelling verblijft en daar behandeling of activerende begeleiding krijgt.

In die gevallen bent u pas na één jaar een bijdrage verschuldigd. Afhankelijk van uw omstandigheden is dat dan de lage of de hoge bijdrage.

Verblijft u voor uw revalidatie echter in een verpleeghuis, dan bent u wel direct een eigen bijdrage verschuldigd.

Hoe hoog uw bijdrage exact zal zijn, is afhankelijk van de hoogte van uw verzamelinkomen van twee jaar eerder (het zogenoemde peiljaar). Het zorgkantoor in uw regio vraagt bij de Belastingdienst uw verzamelinkomen op, berekent uw bijdrage en stuurt u bericht over de ingangsdatum van de bijdrage, de hoogte van het bedrag en hoe de bijdrage wordt geïnd.

Vragen over de berekening van uw bijdrage kunt u stellen aan het zorgkantoor.

Welk zorgkantoor is aangewezen voor mijn regio?

De lage bijdrage

De lage bijdrage bedraagt 12,5% van uw verzamelinkomen over het peiljaar, met een minimum van € 132,60 en een maximum van € 696,60 per maand.

De hoge bijdrage

De hoge bijdrage bedraagt per maand 8,5% van uw zogenoemde bijdrageplichtig inkomen. Dit bijdrageplichtige inkomen is uw verzamelinkomen min de volgende posten:

de verschuldigde belasting;

15% van uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid;

uw premie zorgverzekering;

zak- en kleedgeld;

een ‘bedrag volgens formule’.

De laatste drie posten zijn afhankelijk van uw burgerlijke status, uw leeftijd, of u ziekenfonds- of particulier verzekerd bent en of u een Wajong-uitkering ontvangt. In de brochure ‘Uw eigen bijdrage bij verblijf in een AWBZ-instelling per 1 januari 2005’ zijn de meest relevante bedragen vermeld. Daarin staat ook een rekenvoorbeeld van de hoge bijdrage. De brochure geeft verder antwoord op de vragen:

in welke instellingen betaalt u de eigen bijdrage?

vanaf welk moment en tot wanneer betaalt u de bijdrage? en

hoe wordt de bijdrage geïnd?

De piepgrenzen

Als u - na betaling van de bijdrage - per maand gemiddeld minder overhoudt dan de zogenoemde ‘piepgrens’, dan kunt u uw zorgkantoor vragen de bijdrage te herzien op basis van het inkomen in het lopende jaar. De piepgrenzen zijn:

voor ongehuwden: € 256,02 per maand, inclusief 1/12 deel van het vakantiegeld; en

voor gehuwden: € 398,25 per maand, inclusief 1/12 deel van het vakantiegeld.

Eigen bijdragen zijn buitengewone uitgaven

U kunt via de belastingaangifte een deel van uw eigen bijdrage terugkrijgen door gebruik te maken van de buitengewone-uitgavenregeling. Bij de Belastingdienst kunt u hiervoor een T-formulier aanvragen.

Voor meer informatie: de belastingtelefoon (0800) 0543 of het belastingkantoor waar u onder valt.

——————————————————————————–