opname bij chemo?

• wilma

Hallo, ik heb te horen gekregen dat ik borstkanker met uitzaaiingen in de lymfen heb. De tumor is niet operabel en ze denken dat d.m.v. chemokuren over ca. 5 maanden pas geopereerd kan worden. Daarnaast heb ik suikerziekte. Dinsdag moet ik naar de internist maar ik wil nu zo graag weten of je voor een chemokuur opgenomen moet worden in het ziekenhuis? Of anders gezegd … opgenomen mag worden? Hoe lang duurt zo'n infuus? Of is dit allemaal per persoon afhankelijk?

Misschien dat iemand een antwoord op mijn vragen heeft?

groetjes,

Wilma

• s

hai wilma,

allereerst wil ik je zeggen dat ik het zo rot voor je vindt dat je dit vreselijke nieuws hebt gekregen…

hier zit veel ervaring op dit forum, alles kun je dan ook vragen!!

chemo kent vele varianten; tabletten, infuus. meerdere dagen achter elkaar of bv. eens in de 3 weken. helemaal afhankelijk van het type wat jij krijgt.

zo heb je ac kuren en fec en fac en tac enz. enz.

waarschijnlijk heb je in het zkh. waar je behandelt wordt wel een speciale oncologisch verpleegkundige waar je een afspraak mee kunt maken en alles aan kunt vragen.

je eigen arts weet dit natuurlijk ook allemaal en als je daar bent gewoon de tijd nemen, eerst een lijstje maken is ook handig.

opname bij chemo kan ook maar ligt er dus aan welke chemo je krijgt.

heel veel sterkte met alles

• bjurn

Alereerst is het rot dat je dit doormaken moet zeg.

Het verschilt van persoon tot persoon, en ook de toegediende medicijnen waar iedereen verschillend op reageert.

Ons zoontje heeft 2 jaar chemo gehad en in het eerste halfjaar is hij regelmatig opgenomen geweest, en om de haverklap kreeg hij een bloedtransfusie.

Toen na een halfjaar bleek dat de tumor gewoon doorgroeide kreeg hij een zwaardere kuur.

De moed zonk ons in de schoenen………

Het gekke is dat zijn lichaam hier veel beter op reageerde en hij er ( vrijwel) probleemsloos doorheen rolde.

Er is dus geen echte graadmeter voor dus afwachten maar.

Ik wens je heel veel sterkte.

Groetjes bjurn.

• wilma

bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels 1 kuur gehad, een FEC-kuur en 19 juli volgt de tweede. Ik ben voor 1 nachtje opgenomen vanwege de suiker en denk dat ik de volgende keer ook een nachtje mag blijven.

groetjes,

Wilma

• bjurn

Wens je heel veel succes en hoop dat de opnames meevallen.

Beter thuis beroerd zijn dan in t ziekenhuis.

Maar daar heb je geen keus in he………….

Veel sterkte en hou de moed erin.

• mariska

hi meid, ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt.

mijn moeder zit in de behandelingen van chemokuren, tegen borstkanker.

zij is van de eerste twee kuren, extreem ziek geweest, en heeft door het vele spugen ondergewicht gekregen.

hierdoor hebben ze in het ziekenhuis besloten om haar elke chemo op te nemen in het ziekenhuis, zodat ze makkelijker haar in de gaten kunnen houden. ook met oog op medicijnen bijv tegen misselijkheid, en sonde voeding die ze dan via het infuur kunnen inspuiten.

vaak word ze een dag van te voren opgenomen , en blijft ze tot zo'n dag of 3 na de chemo kuur.

je zou eens moeten vragen, het lijkt me geen probleem als het bij jou op deze manier ook mogelijk is. ik wil je heel veel sterkte wensen! kus mariska

• mariska

hi, ik wilde wel even reageren.

mijn moeder is net klaar met de chemo kuren,zij heeft borstkanker.

ze is na de tweede kuur opgenomen in het ziekenhuis omdat ze door de chemo heel veel moest spugen, en flink gewicht verloor.

door haar ondergewicht en vele braken hebben ze haar opgenomen zodat ze onder toezicht is, en vocht en zondevoeding via infuus kon krijgen.

na zo een 4 dagen per chemo mocht ze weer naar huis, en weer opknappen.

sterkte ! dikke kus mariska

• mariska

sorry ik heb nu twee keer gereageerd..

was niet de bedoeling.. x