lympheklierkanker

• fran

net 2 jaar naar het overlijden van mijn vader die hadniercelkanker en uitgezaaid naar de longen , heeft mijn moeder vandaag te horen gekregen datze lymphe klierkanker heeft.

Ze hebben een gezwel gevonden in haar buik zo groot als een galia meloen.

Wat nu, ik ben aan het spitten op het net, over overlevingskansen, en van alles , maar kan niet echt iets vinden.

Wie kan me er wat meer over vertellen.

Fran

• angela

hoi Fran, wat erg zeg om dit allemaal mee te moeten maken.

Als je op www.google.nl kijkt en je tikt lympheklierkanker in dan kom je een heleboel sites tegen( het wordt ook wel de ziekte van Hodgekin genoemd)

hopelijk heb je hier wat aan, succes en sterkte met alles

groetjes Angela

• marielle

hoi Fran,

er is behoorlijk wat informatie te vinden over lymfeklierkanker (geen h'tje er tussen) .

Er zijn 2 soorten lymfeklierkanker, hodgkin, en non-hodgkin. Hodgkin komt meestal bij jongeren voor. Non-hodgkin bij ouderen.

Hodgkin is over het algemeen goed, tot zeer goed te behandelen.

Bij non hodgkin ligt het wat ingewikkelder. Non hodgkin kent namelijk 40 soorten.

Over het algemeen zijn die te verdelen in een snelgroeiende soort, een middelmatig groeiende soort en langzaamgroeiende soort.

De snelgroeiende is het best te behandelen, vaak met chemotherapie. De langzaamgroeiende is meestal niet te genezen, maar vaak wel jaren en jaren onder controle te houden, dit door chemokuren te geven waardoor de tumor weer kleiner word en de ziekte weer even stilgezet word, tot hij weer actief word en dan begint het weer opnieuw.

Er is een boek te koop; de erfenis van thomas hodgkin, wat in normale mensentaal geschreven is, dus echt voor de patient en de familie en waarheel veel informatie in staat. Dit boek krijg je ook, als je lid word van de patientenvereniging. Meer over de patientenvereniging vind je op : www.kankerpatient.nl/lvn (LVN = lymfeklierkanker Vereniging Nederland, voorheen was dit de Hodgkin Contact Groep)

Verder is er voor je moeder de mogelijkheid, als dat wat voor haar is, om lid te worden van lotgenoten emailgroep, op www.diagnose-kanker.nl , dit kan jij trouwens ook doen, maar dan in een groep met ‘naasten’ of iets dergelijks, echter je kan ook terecht op het forum, waar een speciaal deel is voor ‘hodgkin & non hodgkin’

Mocht je nog meer vragen hebben, dan mail je maar, bij informatie zoeken is het echter wel van belang dat je weet welke soort lymfeklierkanker je moeder heeft..

sterkte en wanhoop nog niet…! Ik ken heel wat mensen die het gered hebben hoor!

• marielle

ow wacht de link is iets te lang geworden zie ik, die van de patientenvereniging, hier komt hij nog een keer:

www.kankerpatient.nl/lvn

groetjes Marielle

• Karin

Het is bij mij inmiddels 12 jaar geleden dat ik de ziekte van Hodgkin (lymfklierkanker) kreeg. Ik was toen 22 jaar en bezig in het laatste jaar van de MEAO. Gelukkig kan ik zeggen dat ik na 6 kuren en 20 bestralingen helemaal schoon ben. Ik ben een klein jaar bezig geweest met de behandeling maar ik ben er nog. Inmiddels heb ik alweer 4 jaar een relatie. Ik werk 20 uur (ooit begonnen met 10 uur per week, vanwege vermoeidheidsklachten) als administratief medewerkster.

Ik wil je moeder, jou en de rest van je familie sterkte wensen voor de komende tijd. Maar houd goede moed.

Groet,

Karin

• ikke

inmiddels is mijn moeder geopreeerd aan het gezwel maar helaas. De chirurg heeft de operatie moeten staken omdat het gezwel zat omgeven door bloedvaten, daarbij was het vertakt naar de ruggewervels, blaas baarmoeder en urinewegen.

Wel hebben ze en hapje weggenomen voor de kweek, want het is onduidelijk wat voor een lymfeklierkanker het is.

De chirurg heeft laten weten dat ie operabel niest voor mijn moeder kan doen en dat is natuurlijk een klap.

Morgen hopen we eindelijk wat meer nieuws van het ziekenhuis te hebben. Al 3 keer hebben ze de afspraak afgezegt omdat de uitslag van de kweek niet binnen was. Ik ben bang, bang om nu binnen 2 jaar mijn beide ouders te verliezen.En dit terwijl mijn moeder al 4 jaar in het ziekenhuis loopt met ernstige bloedarmoede en de internist haar nooit serieus heeft genomen, en nu nu is het te laat.

Fran