slokdarmkanker, niets meer te doen en nu?

• kraljica

Hoe hard ook de verhalen kunnen zijn, ik wil het graag weten zodat we ons kunnen voorbereiden.

Er is slokdarmkanker geconstateerd op de splitsing met de maag/gedeeltelijk in de maag uitzaaiingen in de klieren en naar de longen

Er is dus niks meer te doen, eventueel Chemo's om ietwat te verlengen

De artsten zeggen max een jaar

Is een jaar reeel? Of …………… ik vermoed dat een jaar namelijk nog erg positief is……..en we ons beter kunnen voorbereiden op maanden/weken/dagen

En de chemo's is dat nou wel zo'n optie? Als je er zo ziek van wordt kun je toch maar beter zonder nog een tijdje genieten van wat het leven nog bied of?

Graag ervaringsverhalen

• diamantje

tjeeeeeeee kraljica,

wat erg om dit te horen het leven is idd fucking hard.

maar ze geven over het algemeen voor bepaalde soorten een algemeen tijdsbestek maar dat is gewoon een doorsnee ze kunnen het natuurlijk nooit zeker weten. het kan langer maar ook zelfs veel korter duren. dus haal er idd gewoon uit wat er nog inzit en geniet van elke dag die er nog is. uiteinderlijk komt het hoe dan ook toch veel te snel die ….. dag dat het wel over is.

en jah over dat chemo gedoe, ik weet hiet niet. mijn vader heeft prostaat kanker met uitzaaingen in het bot en ze doen hem ook niet bestralen of chemo-en… hij heeft alleen maar medicijnen om het te proberen in te dammen omdat die andere twee niets meer uithalen.

veel successsssssss en houd je taai.

diamantje.

• meisje

Wat vreselijk!!!!!!

Mijn moeder is ook niet meer te helpen en we hebben inmiddels veel info. Ze kan nog chemo doen om haar leven te verlengen maar dat wil ze niet omdat ze nu misschien nog een half jaar goed kan genieten en anders gooit ze dat weg met ziek zijn aan chemo.

En je hoort vaak dat er mensen zijn die chemo doen om hun leven te verlengen, maar binnen een maand dood gaan aan de gevolgen van chemo.

Ik zou het dus afraden en genieten met wat je nog kan in plaats van je heel ellendig voelen en je leven verkorten

Veel sterkte

• hetty

Hoi,

Mijn broer had nierkanker. Aan een van zijn nieren zat een tumor zo groot als een tennisbal. Toen dat werd geconstateerd had hij al uitzaaiingen naar z'n longen. In het kader van een wereldwijd onderzoek naar kanker heeft hij meegedaan. Hij werd ingedeeld in de groep die de ‘zware’ chemo zou ondergaan. Voordat dat startte heeft het ziekenhuis eerst onderzocht of ik in aanmerking kwam voor stamceltransplantatie (kans 1 op 4) want niet zo mocht zijn. Tijdens zijn chemobehandeling heeft hij het een keer op willen geven, zo beroerd werd hij er van. M'n schoonzusje heeft hem toen kunnen overhalen door te gaan, daarom (denk ik) is hem dat ook gelukt. 17 maanden na het eerste onderzoek is hij overleden. In eerste instantie is bij hem de ‘foute’ nier verwijderd. Veel later is pas met de chemo begonnen omdat hij moest herstellen van de operatie. Ik denk niet dat die chemo in een eerder stadium iets had kunnen betekenen, maar wie ben ik? Absoluut geen deskundige.

Al met al denk ik dat iedereen alles uit de kast moet halen om te vechten tegen deze k….ziekte. De huisarts van mijn broer is achteraf nog even langs geweest en vertelde toen dat hij niet had verwacht dat mijn broer het nog zo lang zou volhouden. Maar of dit een antwoord is op jouw vraag?

Ik kan je alleen heel veel sterkte toewensen.

groet

• marielle

hoi kraljica,

voor artsen is het zeer moeilijk om echt een tijd aan te geven… om me heen heb ik al vaak meegemaakt dat het gewoon niet klopt. Ieder mens is verschillend, de ziekte verloopt niet exact hetzelfde en je hebt ook de maken met de wilskracht van mensen, die in sommige gevallen ook het leven weet te rekken. Vaak bij belangrijke gebeurtenissen die plaats gaan vinden hoor je het nogal eens… (geboorte van kleinkind, huwelijk van kind etc)

Wat betreft chemo: het veranderd ontzettend snel. Telkens vinden ze weer nieuwe dingen. Laat je hieromtrent ontzettend goed voorlichten gewoon, voor je een keuze maakt. Chemo is niet gewoon chemo. Ik ken meerdere mensen die opgeknapt zijn van de chemo, en geen last hadden van bijwerkingen, maar dit hangt ontzettend van de precieze chemo ook af.

De doemverhalen zijn echter ook mij bekend.. het is echter niet standaard dat je zieker word van chemo!

Heel veel sterkte voor jullie allemaal…. het blijft verschrikkelijk nieuws..

marielle

• carla

hallo kraljica

ik las dat ij het idee hebt dat je van chemo nog zieker word.

daar ben ik het niet helemaal mee eens.

ik ben een vrouw met borstkanker. ik heb ook chemo gehad.

ik was elke keer naar de chemo maar een paar dagen beroerd,

maar dat knapte snel weer op.

ik ben nu drie jaar verder.en het gaat nu heel goed met mij.

ik ben blij dat de arts mij de chemo voor heeft geschreven.

anders was ik er mischien nu niet meer geweest.

ik ben 45 jaar.

nog te jong om op te geven.

groetjes carla11

• Louise

mijn moeder had alvleesklierkanker met uitzaaiingen in de lever en de milt, de artsen zeiden op 11 maart dat ze ongeneeslijk was en ze spraken van maanden. Afgelopen 19 mei is ze overleden, 2 maanden dus. In ons geval hadden de artsen gelijk, maar ja je weet het nooit.

Geniet van nu, van elke dag zover dat mogelijk is. Praat veel met de mensen om je heen en hier natuurlijk op het prikbord, voor mij is het een enorme steun geweest de afgelopen maanden.

Veel kracht en liefde toegewenst.

Louise.

• Herman

Hallo, ik ben 57 jaar en bij mij werd vorig jaar augustus slokdarmkanker geconstateerd, hetwelk was doorgegroeid in de maag. E.e.a. werd geconstateerd in het ziekenhuis in mijn woonplaats in de kop van noord holland. Diagnose zeer, zeer sombere vooruitzichten, niet meer te opereren. Second opinion aangevraagd in het AMC. Alle gegevens uit het eerste ziekenhuis mee. Conclusie van de behandelend arts: Aan de hand van deze gegevens kan ik niet eens constateren of U wel slokdarmkanker heeft, laat staan dat U niet meer te opereren bent. Kortom alle onderzoeken opnieuw en jawel slokdarmkanker maar te opereren. Eerst chemo, bestraling en hyperthermie, vermoeiend maar te doen. 1 maart jl geopereerd, heel zwaar maar te doen. Goede vooruitzichten. Kortom, ga naar een ziekenhuis waar ze er echt verstand van hebben en die zijn er. Sterkte!!