mijn moeder overleden

• Louise

Mijn moeder is gistermiddag overleden. Het is heel snel gegaan, vorige week vrijdag is ze naar het hospice gebracht en dachten wij nog misschien een paar weken met haar te kunnen hebben. Maar al snel zag ik dat ze heel hard achteruit ging en vanaf dinsdag voelde ik het naderen. Ze was heel onrustig en wilde uit bed en sprak wartaal, de artsen zijn toen begonnen met haar een kalmeringsmiddel te geven zodat die onrust wegging. Dat was dinsdagmiddag, voor die tijd was iedereen, van mijn oma tot haar jongste zus, bij haar geweest. Vanaf die dinsdagmiddag zag je dat ze ons langzaamaan al aan het verlaten was, wij hebben allen op ons eigen manier haar ook losgelaten en haar duidelijk gemaakt dat ze kon gaan, dat het goed was en dat het genoeg was geweest. Dat ze al die pijn niet meer hoefde te verdragen, wij zijn steeds bij haar geweest, ook mijn kinderen, mijn jongste wilde alle dagen nog mee.

Gisterochtend was ik er al vroeg en ben er bij geweest toen de zusters haar gingen verzorgen en toen zag ik al haar gezicht veranderen en wist dat het niet lang meer zou duren. Ik had inmiddels ook haar kleren al gewassen en meegenomen en al mijn voorbereidingen al getroffen. Ik heb het gevoel dat ze dat alles gewoon heeft aangevoeld en dat wij er met zijn allen ook klaar voor waren. De dominee heeft toen nog voor haar gebeden en gezongen, liedjes die zij mooi vond. Na dat alles zijn wij naar huis gegaan om wat te gaan eten, mijn vader bleef in het tehuis om wat te eten en intussen was mijn broertje naar haar gegaan en toen terwijl ze alleen was met mijn broertje stierf ze. Op het moment dat haar adem stopte belde ik naar mijn

broertje om wat te vragen en hoorde meteen aan zijn stem dat er wat was en toen is ze in de paar seconden daarna gegaan. Ik was er wel niet bij maar toch ook wel omdat ik net op dat moment belde naar hem.

Ik heb er vrede mee, het is goed zo. Mijn verdriet is groot maar ik weet dat we met zijn allen haar goed verzorgd hebben en alles voor haar gedaan hebben wat in ons vermogen lag.

Het is wel verschrikkelijk snel gegaan, ze heeft 6 weken in het ziekenhuis gelegen, 7 weken thuis en nog geen week in het hospice. Ongelooflijk gewoon zo snel.

Morgen is mijn verjaardag en mijn vader, broer en schoonzusje komen lekker bij mij thuis en zo zullen we op onze manier tijd doorbrengen met elkaar. En langzaamaan toe werken naar de condoleance dinsdag en woensdag begrafenis.

• angela

lieve Louise wat vreselijk verdrietig om dit slechte nieuws te lezen maar toch ook fijn om te weten dat je moeder nu geen pijn meer heeft en dat ze rustig is heengegaan.Ze is nu waar ze wezen moet. Ik wens jou en je familie alle sterkte en kracht toe voor de aankomende tijd. Liefs Angela

• sandra

Lieve Louise,

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Heel veel sterkte voor jou en je familie.

Liefs,

Sandra.]

• Linda

Lieve Louise,

Gecondoleerd, ik wens je heel veel sterkte.

Ik hoop dat ook jij de kracht kunt vinden om hiermee om te kunnen gaan.

Gelukkig, zoals je zelf al aangaf, heb je vrede met de je moeders overlijden zoals het gegaan is.

Ik hoop dat net als bij mij vader, dat er momenten zijn geweest in de periode voor het overlijden, die je kunt gebruiken als een goede herinnering, en die je kunnen helpen bij het verwerken van het verlies.

Hele dikke knuffel; Linda

• rakkertje

beste Louise,

Allereerst wil ik je condoleren en je ongelooflijk veel kracht toe wensen voor de komende tijd!!!

Jullie hebben het beste voor je moeder gedaan……

Het is inderdaad erg snel gegaan allemaal .

Ik zou je nog veel meer willen schrijven , maar het lukt me eventjes niet….

Ik wil je ondanks dit grote verlies toch alvast van harte feliciteren met je verjaardag.

Hoop dat jullie morgen veel steun hebben aan elkaar.

Veel liefs Rakkertje

• bien

Lieve Louise, heel veel sterkte de komende dagen met alle voorbereidingen en de crematie enzo. Jouw verhaal maakte weer veel tranen bij me los: om in drie maanden iemand te zien gaan, is echt kort he! Warm je hart aan alle steun van je familie en vrienden, het helpt.

En gefeliciteerd met je verjaardag, ookal zul je je wel heel erg vreemd voelen en zal het heel onwerkelijk lijken.

Dikke knuffel van Bien

• Louise

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes. Het gaat op zich nu wel redelijk met me, we hebben al veel geregeld en ik heb net mijn toespraak geschreven. Elke dag gaan we bij haar kijken en vandaag zijn we met mijn oma en mijn tantes en ooms geweest. Heel fijn om dat zo met elkaar te delen, ze ligt in een 24-uurs kamer waar we zelf de sleutel van hebben dus kunnen we wanneer we maar willen bij haar zijn.

Het schrijven van mijn toespraak heeft me ook goed gedaan, hoort allemaal bij je verwerking denk ik. Gister was dan mijn verjaardag, we hebben met elkaar gegeten en zaten voor het eerst weer eens met zijn allen rustig aan tafel maar wel zonder mijn moeder! Dat maakte me wel heel verdrietig, maar al met al was het toch een fijne dag met mijn man, kinderen, vader, broer en schoonzus.

• Emma

Louise,

Heel veel sterkte!

Emma.

• rakkertje

Beste Louise,

Ik wens je voor de condoleance van vandaag en voor de begravenis morgen heel veel sterkte!!!

Liefs Rakkertje

• angela

Louise, heel veel sterkte en kracht voor vandaag en morgen

groetjes Angela